מי שחשב שמשבר נמצא רק בכותרות העיתון, גילה את עוצמתו של משבר האספקה עולמי, כשביקש לקנות רכב חדש. במקרה הטוב, ייגלה זה שזמן ההמתנה הנדרש ממנו עומד על חודשים ארוכה, במקרה בפחות טוב יישמע תגובה בסגנון “היום אין, נסה מחר”. כן, שאריות הקורונה, הפקקים בנמלים, המלחמה באירופה, שאריות משבר השבבים או משבר צמות החיווט, יהיה האשם אשר יהיה, התוצאה ברורה לחלוטין.
דוגמה אחת להשפעות של בעיות גלובליות על המכונית לה מחכה גברת כהן, אפשר למצוא במלחמה באוקראינה. לא פחות מ-150,000 נהגים אוקראינים עובדים ברחבי אירופה. נהגי משאיות וקווי חלוקה, משנעי סחורות שביום הפקודה נטשו את כלי הרכב ורצו להילחם בחזית. ההשפעה על תעשיית הרכב באירופה מהעניין הפעוט הזה, הייתה לא פחות מקטסטרופלית, לדברי מספר בכירי יצרניות רכב עימם שוחחנו. וזו רק דוגמה.
אז כן, הבעיות עדיין כאן וגם אלו שהסתיימו, עדיין מייצרות גלים משתקים. התוצאה היא מחסור בכלי רכב בשווקי העולם וגם בפינה הקטנה שלנו. נתוני המסירות לשנת 2022 מראים שמתחילת השנה נמכרו כאן 135,972 כלי רכב – ירידה של 10 אחוזים מהתקופה המקבילה ב-2021.
וכמובן, יש כאלו שגם בתוך הכאוס הזה מראות גידול וסובלות פחות מבעיות המלאי. עיקר הנפגעות הן יצרניות הממוקמות באירופה ובסין, יצרניות שפועלות בארצות אחרות, סובלות פחות מהמשברים שצויינו מעלה. יונדאי לדוגמה, מובילה את השוט בבטחה עם למעלה מ-26,000 מכוניות חדשות שעלו עד הכביש השנה.
במקום השני ניצבת טויוטה, עם קצת יותר מ-20,000 מכוניות מתוצרת שעלוה על הכביש. קיה לא הרחק מאחור, במקום השלישי, עם קצת פחות מ-20,000 מכירות סה”כ השנה. מאזדה מגיעה למקום הרביעי המפתיע עם כמעט 9,000 מכוניות חדשות שנמכרו כאן מתחילת השנה. כל הרביעייה הראשונה רושמת עליות נאות במכירות לעומת השנה החולפת. במקום החמישי נמצאת מיצובישי, עם כמעט 7,000 מסירות.
פותחת את החמישייה השנייה סקודה, במקום השישי, ודוגמה קלאסית להשפעת המחסור בכלי רכב. היצרנית האירופאית המובילה בישראל מזה עשור, רגילה להיות ממוקמת בטבלה במקום הרביעי באופן כמעט מסורתי. בעיות אספקה ורשימת המתנה ארוכה אומרים שהיא הצליחה קצת יותר מ-6,000 מכוניות על הכביש. בהמשך הרשימה סיטרואן במקום השביעי עם קצת יותר מ-4,000 מסירות ואחריה פיג’ו עם קצת פחות מאותו המספר. סוזוקי ניצבת במקום התשיעי עם כ-200 מסירות פחות מפיג’ו.
במקום העשירי ברשימת המכירות נמצאת מובילת מכירות היוקרה בישראל מרצדס. עם כ-2800 מסירות הוא מובילה על ב.מ.וו (כ-2,100 מסירות), אאודי (כ-1700 מסירות), ג’יפ (כ-1,300 מסירות) ולקסוס שסוגרת את החמישייה הזו עם קצת פחות מ-1,000 מסירות. בגזרה החשמלית הבולטת מאוד בכותרת ובפועל מהווה אחוז קטן בשוק הישראלי. בראש הטבלה עומדת ג’ילי עם 1679 רכבים כשהיא עוברת את טסלה (1,455 רכבים).
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו