מאז אמצע 2023 חלה ירידה במחירי רכבים משומשים בישראל; ועליה מדאיגה בגניבות רכב. כך עולה מהחלק השני של הסקירה השנתית של רשות המסים, תחת הכותרת: "מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב", לשנים 2022 – 2023, שתתפרסם בשלושה חלקים ועוסקת במגמות ארוכות טווח.
מהסקירה עולה כי החל מאפריל 2023, קיימת מגמת ירידה במחירי רכבים משומשים בישראל, לאחר שבשנים 2019 - 2022 ניכרה מגמת עלייה במחירם, על רקע מחסור ברכבים חדשים בעקבות השפעות הקורונה והמלחמה באוקראינה.
המשומשות מאבדות מערכן, החדשות עולות יותר
בתקופה שבין אפריל 2023 ליוני 2024 ירדו מחירי רכב משומש בכ-7.1%, לעומת עלייה של כ-4.5% במחירם של רכבים חדשים ואינפלציה כללית של 1.8% באותה תקופה. לשם השוואה, בתקופה שבין יוני 2021 למרץ 2023 עלה מדד רכב משומש בלמעלה מ-20%, כאשר מדד רכב חדש עלה באותה תקופה בשיעור 6.7%, ומדד המחירים לצרכן עלה ב- 7.7%.
עוד עולה מהסקירה כי בשנת 2023 חלה ירידה מתונה בנסועה הממוצעת לרכב נוסעים פרטי, יתכן כי בשל השפעות המלחמה על דפוסי הנסיעה, בפרט נסיעות פנאי. בשנת 2022 הנסועה הממוצעת ברכב נוסעים פרטי עמדה על כ- 14 אלף ק"מ, דומה לתקופה שקדמה לקורונה, ובשנת 2023 חלה ירידה מתונה ל- 13.7 אלף ק"מ בממוצע השנתי.
שוק המוניות נפרד מהסולר
מגמה נוספת שעליה מדווח בסקירה נוגעת להשפעת ביטול הישבון הסולר על ענף המוניות. מהסקירה עולה כי מאז ביטול הטבה זו קיימת מגמה ברורה של מעבר לשימוש במוניות המונעות בבנזין, ואפילו מוניות היברידיות וחשמליות. אם לפני עשור למעלה מ-97% מהמוניות היו מונעות בדיזל, הרי שבינואר 2024 כ-41% מהמוניות היו מונעות בבנזין ועוד כ-2.5% מונעות בחשמל או שילוב של חשמל ודלק פוסילי (פלאג-אין).
בהתאם, חלה גם ירידה בנסועה של מוניות, מיותר מ-70 אלף ש"מ בממוצע בעשור הקודם לכ-65 אלף ק"מ בממוצע ב-2023, מאחר שפסקה המגמה של רכישת רכבי דיזל יקרים ושימוש אינטנסיבי בהם במהלך המשמרת כדי להצדיק את הרכישה.
בנוסף, מצביעה הסקירה על מגמה מדאיגה של עלייה בגניבות רכבים, לאחר שנים של ירידה בתופעה בעקבות השתכללות אמצעי המיגון מפני גניבות. לאחר שבשנת 2020 נרשם שיא שלילי במספר הגניבות (6,380 – ירידה של 72% לעומת שנות השיא), התהפכה המגמה ב-2021 וב-2023 מספר הגניבות הגיע לכמעט 15 אלף כלי רכב – עליה של 135% תוך שלוש שנים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו