שינויים בתנועת הרכבות | צילום: יהושע יוסף

אפקט הקורונה: ירידה של ‭ 20%‬ברווחי רכבת ישראל

כצפוי: הכנסות החברה ירדו ב-‭100‬ מיליון שקלים • היקף הנסיעות צנח ב-%‭,65‬ והרווח הכולל הסתכם ב-‭30‬ מיליון שקלים • עם זאת, ממוצע דיוק הרכבות עלה: "שופרו תשתיות"

ירידה ברווחים של רכבת ישראל בשנה החולפת - כך עולה מהדו"ח הכספי שפרסמה החברה. על פי הדו"ח, הרכבת סיימה את שנת ‭ 2020‬ברווח כולל של ‭ 30‬מיליון שקלים - ירידה של קרוב ל-%‭20‬ בהשוואה ל-‭2019‬ שהסתיימה ברווח של ‭ 36‬מיליון.

הכנסות החברה ירדו גם הן והסתכמו  בשנה החולפת בכ-‭2.4‬ מיליארד שקלים  - לעומת ‭ 2.5‬ מיליארד ב-‭.2019‬ הרווח התפעולי בנטרול פחת והפחתות בשנת ‭ 2020‬עמד על ‭ 2.5‬מיליון שקלים, בהשוואה לחצי מיליון בשנת ‭ .2019 ‬

בעקבות הסגרים של הקורונה, היקף הנסיעות ברכבת צנח ביותר מ-%65 ‬בשנה החולפת - ל-‭24‬ מיליון בלבד ב-‭.2020‬ בהתאמה, ממוצע הנסיעות היומי בשנת ‭ 2020‬ירד ל-‭119‬ אלף לעומת ‭ 259‬אלף ב-‭.2019‬ ההכנסות מהסעת נוסעים צנחו בכ-%‭70‬ והסתכמו ב-‭241‬ מיליון שקלים בשנה שעברה.

לטענת הרכבת, ממוצע דיוק הרכבות בשנת ‭ 2020‬עמד על‭ 95.7 ‬אחוזים, לעומת ‭ 90.8‬אחוזים בשנת ‭ .2019‬ "שיפור זה מיוחס לתשומת לב ניהולית לצד מיקוד בהיערכות תפעולית, בין היתר על ידי העמדת רכבות כונניות במיקומים אסטרטגיים  ברשת", טוענים ברכבת.

עם תחילתו של המשבר בסוף פברואר 2020 נרשמה ירידה חדה במספר הנסיעות, וכן דילול של קווי הנסיעה בחודש מרץ עד כדי הפסקה מוחלטת ב-‭26‬ במרץ, בהנחיית הממשלה. תנועת הרכבות חודשה בהנחיית הממשלה לקראת סוף יוני עם נתוני נסיעות נמוכים בהשוואה לרמתם לפני פרוץ המשבר, אשר אפיינו גם את החציון השני.

"האצה בתשתית החשמול"

"במהלך השנה האחרונה האיצה רכבת ישראל פרויקטים רבים בתחום התשתית, החשמול, שדרוגי תחנות, תחזוקת הצי הנייד ועוד", אומרים ברכבת ישראל. "האצה זו הביאה להקדמה של לוחות זמני הפרויקטים השונים. כך למשל, הואצה תשתית החשמול המבוצעת כיום ברשת הרכבתית כולה, והושלמה בהקדמה משמעותית פתיחת כל הקו המהיר בין ירושלים יצחק נבון עד לתחנת הרצליה, והפעלתו לנוסעים ברבעון השלישי.

כמו כן, הואצה הנחת תשתית החשמול לכיוון נתניה וממשיכה העבודה הנמרצת לחשמול הקו מאשקלון לתל אביב ולקשת השרון. במהלך החציון השני החלו להיקלט הקרונועים החשמליים החדשים, אשר צפויים להיכנס לשירות לקראת סוף שנת ‭ .2021‬ החברה נמצאת במגעים אל מול המדינה לניסוח הסכמות בדבר חתימת הסכם הפעלה חדש שיחול החל משנת ‭ ."2021

באופן טבעי הובלת המטענים נפגעה פחות מהסעת נוסעים, ובשנת ‭ 2020‬הובילה הרכבת 8 מיליון טונות  מטענים, לעומת ‭ 8.5‬ מיליון בשנת ‭ .2019‬ההכנסות מהובלת מטענים עמדו בשנה שעברה על 168 מיליון  שקלים - ירידה של כ-%‭7.5‬ בהשוואה ל-‭.2019‬ "ההפסד במגזר המטענים מיוחס בין היתר להקטנת כמות רכבות המטען המופעלות, בשל הפסקת תנועה יזומה לצורך עבודות תשתית ופיתוח, וכמו כן לצורך עבודות לחשמול רשת המסילות", נמסר מהרכבת.

"בשנת ‭ 2020‬החלה רכבת ישראל בביצוע פרויקט המסילה המזרחית אשר תהווה ציר עוקף למסילות החוף ופרוזדור איילון, ותגדיל משמעותית את הגמישות התפעולית של רכבת ישראל וכן את פוטנציאל שינוע המטענים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...