מה הקשר בין אחריות לבטיחות?

תאונה בעבודה? מנהלים ותאגידים חשופים יותר מתמיד להעמדה לדין ויתקשו לחמוק מאחריות

צילום:  Envato Elements // הטלת אחריות על קבלנים ויזמים  ,
צילום: Envato Elements // הטלת אחריות על קבלנים ויזמים

לאחרונה ניתן פסק דין בו הורשע בפלילים מערך הניהול הבכיר בחברת דלק תעשיות, ביניהם מנכ"ל וסמנכ"ל החברה. זאת בעקבות תאונת עבודה קשה שהתרחשה לעובד קבלן שהועסק במפעל.

באופן תקדימי פסק הדין ממחיש את אחריותם של בעלי משרה בכירים ושל התאגיד לבטיחותם של עובדיהם, זאת ללא קשר לגודלו של הארגון, מורכבותו ומוטת השליטה של מנהליו.

המשמעות היא שבמקרה של תאונות עבודה או בנייה יהיה למנהלים קשה לחמוק מאחריות, למרות שלכאורה אינם נוגעים ישירות בבטיחות.

בעשור האחרון מתרחשת במדינה מהפכת בטיחות שקטה, שיצרה מצב חדש בו רשויות האכיפה והחוק מחמירות עם מערך המנהלים בארגון, כדי שזה יממש את חובותיו בדיני הבטיחות בעבודה. חובות אלה חלים מרמת הדירקטור ועד המנהל הזוטר בארגון.

אחד השינויים הגדולים שהתרחשו בתחום הוא הקמת יחידת פל"ס בלהב 433 בינואר 2019, שייעודה המרכזי חקירת תאונות עבודה.

הקמת היחידה היא תולדה של לחץ ציבורי רחב, שבא לשיאו ב-2018 עם איומי ההשבתה של ההסתדרות, לאור ריבוי תאונות העבודה.

חוקים חדשים

ארז מימון, דירקטור וראש תחום בטיחות וגהות בפאהן קנה ניהול בקרה, שימש בעבר כמפקח עבודה ראשי וחוקר תאונות עבודה ראשי במשרד העבודה והרווחה. לדבריו, "בשנים האחרונות נחקקה חקיקה חדשה וענפה, שבאה לידי ביטוי בהטלת קנסות, סגירת אתרי בנייה לאחר תאונות והגדלת האחריות של היזם והקבלן. רשויות החוק והאכיפה יכולות למצות את הדין באופן מהיר ויעיל יותר מול התאגיד ומנהליו במקרה של הפרות בתחום דיני הבטיחות בעבודה".

בסוף 2019 עודכן המדרג של עבירת המתה בקלות דעת, בהובלת פרקליט המדינה דאז שי ניצן. עבירה זו מתאימה מאוד לסוג העבירות בחוקי הבטיחות בעבודה, והענישה יכולה להגיע עד 12 שנות מאסר.

"אין ספק ששילוב של תודעה ציבורית גוברת לתחום הבטיחות, יצירת יכולות חקירה משופרות ועדכון מדרג הענישה, מייצרות מצב בו ליושבים בכס השיפוט קל יותר למצות את הדין עם מערך הניהול בארגון, ועקב כך לייצר הרתעה כבדה הרבה יותר מאשר בעבר", אומר מימון.

"עם זאת, מסיקורי בטיחות רבים שערכנו, מתברר כי גם ארגונים שמשקיעים משאבים בתחום הבטיחות יכולים למצוא עצמם חשופים לדין, כשהסיבה המרכזית הינה חוסר בפלטפורמה ניהולית, שתחבר בין מערך הבטיחות בארגון לבין מנהליו הבכירים", הוסיף מימון.

רוצים להישאר מעודכנים כל הזמן? הירשמו עכשיו לניוזלטר של נדל"ן היום

מדברים נדל"ן עם עופר פטרסבורג. האזינו לפודקאסט החדש >>

תרבות הבטיחות

ראוי לציין שלמרות שטרם שהוגדרו הנחיות ברורות בנושא בחקיקה הראשית, כן מופיעה הנחיה שפרסם פרקליט המדינה לשעבר, על פיה מימושה של תוכנית אכיפה אפקטיבית בארגון תזקף לזכותו של התאגיד ומנהליו במארג השיקולים להעמדתו לדין.

מדובר בבשורה גדולה, שכן קיומה של תוכנית אכיפה משפרת את תרבות הבטיחות בארגון ועמידתו בחוק, וכעת נוספה הטבה שאומרת שבמקרה של העמדה לדין, תוכנית האכיפה תספק שכבת הגנה נוספת לרובד ההנהלה הבכיר ולחברה.

נכון להיום, הרגולטור נתן רק את המקל - עדכוני חקיקה, העמדה לדין וענישה, אך עדיין לא העניק את הגזר -  מתווה מומלץ לבניית תוכנית אכיפה בתחום הבטיחות, שתסייע לארגונים לבנות תוכנית רלוונטית ואפקטיבית.

מימון מסכם: "למרות זאת, אני ממליץ לכל ארגון להקדים ולבנות תוכנית אכיפה, בהתאם לקווים אותם הגדיר פרקליט המדינה. במקביל אני קורא לרגולטור להקדים ולהגדיר מתווה מומלץ למימוש תוכנית אכיפה לארגון, שיעזור לבנות ולהפעיל אותה באופן אופטימלי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר