נחשף תיעוד עיתונאי של רצח יוליוס קיסר

23 דקירות במהלך ישיבת הסנאט הכריעו את האיש החזק של האימפריה הרומית • בדיוק 2,065 שנים אחרי, מוגש תיעוד עיתונאי לרצח ששינה את מהלך ההיסטוריה

הסנאטורים מתנפלים על קיסר ודוקרים אותו למוות. ציור: וינצ'נזו קאמוצ'יני // הסנאטורים מתנפלים על קיסר ודוקרים אותו למוות

יום לאחר ההתנקשות בחייו של יוליוס קיסר, רומא עדיין שרויה בהלם. אלפי אזרחים צפויים להגיע לטקס שריפת גופתו של השליט הפופולרי, שייערך בשעות אחר הצהריים ברחבת הפורום שבמרכז העיר. קיסר (55) נרצח על ידי קבוצה של סנאטורים בעת כינוס הסנאט שנערך בתיאטרון פומפיוס. אף שנדקר 23 פעמים, נתיחת גופתו לימדה כי מותו נגרם כתוצאה מפצע אחד שנפער בחזהו.

"עשינו זאת כדי לשחרר את הרפובליקה מעולו של הדיקטטור", הכריזו ראשי הקושרים, מרקוס יוניוס ברוטוס וגאיוס קסיוס לונגינוס, בהודעה שפורסמה מטעמם. אבל משיחות עם אזרחים בעיר עולה כי כלל לא בטוח שהרומאים הפשוטים רואים את הדברים באותו אופן.

"קיסר החזיר את הסדר והיציבות לרפובליקה לאחר שנים של מלחמות אזרחים", אמר לוקיוס, סנדלר משכונת גבעת האבנטין. "מי שרצחו אותו לא עשו זאת מתוך דאגה לעם, אלא מתוך דאגה לעצמם". ידידו, עבד משוחרר שביקש להישאר בעילום שם, הוסיף: "עכשיו יחזור הבלגן. במקום להילחם בפרתים נשוב להילחם אחד בשני. קיסר דאג לאספקה סדירה של תבואה שאיפשרה לנו להתקיים בכבוד. קסיוס וברוטוס המיטו עלינו אסון".

יוליוס קיסר // צילום: Getty Images
יוליוס קיסר // צילום: Getty Images


מי שככל הנראה חש בסנטימנטים הללו באמצעות חושיו הפוליטיים המחודדים הוא מקורבו של קיסר, מרקוס אנטוניוס. לאחר שנמלט מזירת ההתנקשות מחשש שהוא המטרה הבאה של הקושרים, איים אנטוניוס "לשסות את בני העם ברוצחים האריסטוקרטים". אפשר להבין את הזעם של אנטוניוס, שהיממה האחרונה לא הייתה מהמוצלחות בקריירה שלו: אכזבה גדולה נכונה לו בעת שנפתחה צוואתו של קיסר, והתברר שהשליט המנוח הוריש את שמו ואת כל רכושו דווקא לאחיינו מדרגה שנייה, גאיוס אוקטביוס, ואף אימץ אותו לבן לאחר מותו.

בסביבתו של אנטוניוס התייחסו אתמול בביטול לטענות שלפיהן אוקטביוס עשוי לתפוס את מקומו של קיסר ולהשתלט על רומא: "בואו נשים דברים בפרופורציות", אמר אחד ממקורביו, "עם כל הכבוד, מדובר בילד בן 18. אנטוניוס לא מתעסק בשאלה מי יירש את קיסר, ובין כה וכה לקיסר אין יורש פוליטי כי ברומא אין מלכים. הוא מרוכז כל כולו בעשיית צדק עם הרוצחים, וכשאוקטביוס יחזור לעיר ישמח לחנוך אותו וללמדו את רזי הפוליטיקה".

שרידי תיאטרון פומפיוס, המקום שבו נרצח יוליוס קיסר // צילום: AFP
שרידי תיאטרון פומפיוס, המקום שבו נרצח יוליוס קיסר // צילום: AFP

אוקטביוס עצמו, שכעת הפך לאחד האנשים העשירים ברומא, ככל הנראה עדיין לא יודע שדודו נרצח ואימץ אותו לבן בצוואתו. הוא שוהה בעיר אפולוניה שבפרובינקיית איליריה, לשם נשלח כדי להשלים את לימודיו ולצבור הכשרה צבאית. "השאלה הגדולה היא האם אוקטביוס יחליט לחזור לרומא ולתבוע את מעמדו, או שיעדיף לשמור על פרופיל נמוך לעת עתה", הסביר אחד מוותיקי הסנאט. "בכל מקרה, אם יחזור לעיר מוטב לו להביא עימו צבא. המצב מתוח מאוד, לא ברור כיצד אנטוניוס יגיב לבואו, ובוודאי שרוצחיו של דודו לא יחכו לו עם זר פרחים".

לשאלה האם קיסר התכוון שאוקטביוס יחליפו בתפקידיו הפוליטיים, הוא סירב לספק תשובה חד-משמעית: "היה ידוע לכל שקיסר מחבב אותו מאוד ורואה בו פוטנציאל גדול, אבל צריך לזכור שהוא לא תיכנן להירצח והאמין שיחיה עוד שנים רבות. אני מעריך שלכל היותר הוא התכוון לטפח אותו כיורש לטווח ארוך, אך קשה להאמין שכעת, כשאוקטביוס עדיין נער וטרם כיהן באף משרה ציבורית, הוא יוכל להיכנס לנעליו".

זלזל באוקטביוס ושילם על כך. מרקוס אנטוניוס // צילום: SHUTTERSTOCK
זלזל באוקטביוס ושילם על כך. מרקוס אנטוניוס // צילום: SHUTTERSTOCK

בתוך כך, אמש החלו להתפרסם פרטים ראשונים על האופן שבו התבצעה ההתנקשות בקיסר. כמה דקות לפני שהייתה אמורה להיפתח ישיבת הסנאט בתיאטרון פומפיוס, ניגש אל קיסר הסנאטור טיליוס קימבר והגיש לו מסמך שהכיל בקשת חנינה לאחיו הגולה. במהלך חילופי הדברים בין השניים התקבצו סביבם שאר הסנאטורים הקושרים, והעמידו פנים שהם מבקשים להביע תמיכה בבקשתו של קימבר.

קיסר הבהיר כי אינו מתכוון להיענות לבקשה, ואז אחז קימבר בשולי הטוניקה שלו והחל למשוך בה. זה, ככל הנראה, היה הסימן המוסכם לתחילת ההתנקשות. בעוד קיסר המופתע צעק על קימבר: "זו אלימות!", התקרב אליו מאחור הסנאטור סרווויליוס קסקה, שלף את פגיונו ודקר אותו בכתף או בעורף. קיסר ההמום הסתובב אליו, אחז בזרועו והטיח בו: "קסקה, נבל שכמותך, מה אתה עושה?!" קסקה המבוהל קרא לסנאטורים האחרים: "עזרו לי, אחיי", ואז התנפלה החבורה כולה על קיסר בפגיונות שלופים. הוא ניסה להימלט מהמקום בשארית כוחותיו, אך קרס על רצפת האולם והסנאטורים המשיכו לדקור אותו בעודו שרוע על הקרקע.

איש לא חשב שנער בן 18 יכול לנצח במלחמת האזרחים. אוקטביוס בימיו כקיסר רומא // צילום: Spencer Arnold/Getty Images
איש לא חשב שנער בן 18 יכול לנצח במלחמת האזרחים. אוקטביוס בימיו כקיסר רומא // צילום: Spencer Arnold/Getty Images

עדי ראייה להתרחשויות סיפרו כי לאחר הרצח ניסה ברוטוס לפנות בדברים לסנאטורים האחרים ששהו באולם ולא לקחו חלק במעשה, אך אלה נמלטו מהמקום בבהלה. אז יצאו ברוטוס ותומכיו מהתיאטרון והחלו לצעוד אל עבר הקפיטול, בעודם צועקים: "אזרחי רומא, אנו שוב חופשיים!"

הם נתקלו בדממה.

המאמר פורסם לראשונה באתר nrg

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר