מוזיקה בגיימינג: לא מה שחשבתם

תהיתם פעם איך נוצר הפסקול במשחק המחשב שלכם? • חגי דוידוף, מרצה בקורס "גיים אודיו" במכללת BPM, מסביר מה זה בכלל אומר, ולמה חשוב לכל מוזיקאי לדעת איך לעבוד עם טכנולוגיה

צילום: ליאור אלון // "המלחין הטכנולוגי". חגי דוידוף

רצה הגורל וחגי דוידוף, מוזיקאי עם הכשרה קלאסית, מצא את עצמו מהשמות המוכרים בארץ דווקא כיוצר מוזיקה למשחקי מחשב. דוידוף, 44, למד פסנתר קלאסי באקדמיה למוזיקה לנוער בירושלים, עבר לגיטרה ואפילו התנסה קצת במטאל. ואז הוא גילה דרך חבר את עולם הגיימינג והצורך שלו ביצרני פסקול. 

"עד אז חשבתי על גיימינג כעל משהו שאני משחק, לא כדבר שאני יכול גם ליצור לו תוכן", הוא אומר. "זה עשה לי סוויץ' וגיליתי שוואלה, אני יכול גם לייצר למדיה הזו שאני אוהב. זה גרם לי לצאת למחקר מאוד רציני כדי לראות באילו כלים משתמשים, מה מקובל בשוק ואיך להשיג את העבודות הראשונות שלי. מה שקוסם לי במיוחד בתחום הזה הוא השילוב בין מוזיקה לטכנולוגיה. גם המוזיקליות צריכה להיות עשירה ומגוונת, וגם השליטה בתוכנות ובהבנה הטכנית של הצורה שבהם הדברים משתלבים בתוך משחק. אותי מעניינת הטכנולוגיה לא פחות מהמוזיקה עצמה. 'המלחין הטכנולוגי', כך אני מגדיר את עצמי".

מכאן הוא החל לעשות את דרכו בעולם חדש לו לחלוטין. "המשחק הראשון שעבדתי עליו היה 'הפיקסלונים', משחק חינוכי ללימוד מתמטיקה", הוא מספר. "עכשיו, בתקופת הקורונה, כל הילדים בעולם יושבים ומשחקים עליו. הוא מאוד פופולארי וזה משחק נהדר. הגעתי לתחום עם המון רקע במוזיקה, שלטתי בתוכנות ועשיתי שיעורי בית. אני גם אדם מאוד מסודר, וזה חלק מאוד חשוב מהעשייה, כי אתה עובד עם עשרות אלפי קבצים. הרגשתי כמו דג במים.

"פרויקט מגניב אחר שעשיתי נקרא 'United Legends', משחק מובייל. זו עבודה מסוג אחר, היא מתפרשת לאורך שנתיים כי כל הזמן הדרישות לעוד מוזיקה גדלות. כל הזמן שולחים לך קטעים למשחק ומבקשים 'תלחין לי את זה'. מבקשים שתלחין קטעי מוזיקה ערבית, טורקית, קוריאנית ובעצם מכל ז'אנר, כי זה משחק טרנס-אטלנטי שמשחקים בו אונליין מכל העולם. זה הפרויקט הכי גדול ומעניין שעשיתי מבחינה מוזיקלית".

 Raven Warrior - Montage

אתה גם מלחין מוזיקה לאפליקציות. מה ההבדל בעצם ואיך זה עובד?

"כשמדברים על אפליקציה הכוונה היא לאו דווקא למשחק. פעם עשיתי אפקטים קוליים לאפליקציה של מדדים בבורסה. הייתה גם אפליקציה שמחנכת דור של סייבריסטים, מין סביבה לימודית כזו להאקרים. שם מבקשים יותר אפקטים קוליים ופחות מוזיקה. עשיתי פעם מוזיקה לאפליקציה הזויה, שאתה שם אותה באוטו והיא מתחברת לרמקולים של הרכב בבלוטות'. ואז אתה יכול לבחור את סוג המכונית שאתה רוצה. אחרי שבחרת, אתה נוסע ברכב שלך והיא משמיעה לך דרך הרמקולים קולות של פורשה, נניח, וזה ממש מגיב להאטה והאצה. האוטו שלך יכול להישמע כמו משאית, אופנוע או מזראטי. ממש הזוי, אנשים ממציאים דברים מגניבים". 

ההצלחה שלו בתחום והביקוש לעוד שחקנים בז'אנר, הביאו אותו ליצירת קהילת "Game Audio Israel" הפייסבוקית, שאותה הוא מנהל ובה הוא עונה על שאלות עבור מי שרוצה לצבור ידע וללמוד את התחום. בנוסף, לפני כארבע שנים, הוא החל להנחות ולהרצות בנושא במכללת BPM (אחרי שנים שבהן לימד במכללה שימוש בתוכנת Cubase ותזמור וירטואלי). בקורס הטרי יחסית, "גיים אודיו", הוא מלמד דור חדש של מוזיקאים להתאים את עצמו לעולם משחקי המחשב והאפליקציות, וללמוד שימוש כלים ותוכנות, לצורך מציאת עבודה והשתלבות באחד התחומים המבוקשים ביותר בארץ כיום עבור מוזיקאים בעולם הטכנולוגיה. 

"הקורס שלנו לוקח סטודנטים ממצב של אפס הבנת הז'אנר, הז'רגון המוזיקלי ומושגים נוספים", מפרט דוידוף, "ומסביר להם איך לקחת את המוזיקה שלהם ולהלחין אותה בצורה שיותר מתאימה למשחקים. מה שמייחד מוזיקה למשחקים זה שהיא משתנה בהתאם להחלטות של המשחק. אם, למשל, נכנסים למשחק אויבים של הגיבור, אז צריך להכניס לקטע מוזיקה יותר מאיימת. זו מוזיקה אדפטיבית, אין את זה במוזיקה לקולנוע. פה היא משתנה ממשחק למשחק בהתאם להחלטות של השחקן או לאינטליגנציה המלאכותית של המשחק. כמות האויבים, מקום גיאוגרפי, תקופה היסטורית".

 NoGame Battle Theme 3

לדעתך זה חשוב שכל מוזיקאי ידע לעבוד היום גם עם טכנולוגיה?

"בחלוקה גסה - יש שני סוגים של מוזיקאים. יש את אלה שמתמסרים לכלי נגינה ושולטים בו בצורה נורא טובה. מה שנקרא -אינסטרומנטליסטים. ויש מוזיקאים מסוג אחר, שהכלי שלהם הוא המחשב והוא רב גוני יותר מכל אחד מהכלים האקוסטיים, כי הוא דורש יותר יכולות טכניות. בעולם טכנולוגי, שבו הדרישות ממוזיקאי לייצר מוזיקה ברמת גימור גבוהה רק עולות ועולות, אי אפשר לפסוח על המחשב. מעטים האנשים שמתפרנסים רק מכלי הנגינה שלהם, כי במחשב אתה יכולת לתת סל רחב יותר של שירותים ולמצוא עבודה יותר בקלות". 

אתה רואה עלייה בביקוש לקורס שלך בשנים האחרונות?

"בוודאי, יש בו הרבה יותר תלמידים, כי פתאום אנשים מבינים שזה נהיה מקצוע בפני עצמו ויש שם עבודה. כיום רואים קונצרטים למוזיקה למשחקים וכנסים ענקיים, הכל הפך לנגיש יותר, והקורס שלנו מתמקד גם בלבנות תיק עבודות. כשאתה יוצא לעולם האמיתי ומחפש עבודה בתחום חשוב שיהיה לך כרטיס ביקור". 

שאלה מתבקשת משהו: אתה עצמך גיימר בכלל?

"תמיד היו משחקים ברקע. אני לא יכול לשבת ולשחק מהבוקר עד הלילה, אבל בכל השנים המוקדמות שלי המחשב תמיד היה שם וגם המשחקים. ואז עזבתי את זה למשך כמה שנים, הקמתי משפחה, ילדים, תחומי העניין שלי השתנו. חזרתי לזה מתוך כך שעברתי לעבוד עם המדיה הזו וזה פשוט כיף. לפחות פעם בשבוע אני משחק עם הילדים, אני חושב שזה דבר נפלא - במינון השפוי והנכון. גיימר זו מילה קצת גדולה עלי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר