זו הסיבה ש"שטיסל" כל כך מצליחה

גם העונה ה-3 מעבירה לנו את מציאות חייו של האיש הקטן מגאולה בלי לאתגר את הדת או להטיף • הסדרה קופאת בבועה שלה, וזה בדיוק מה שמצפים ממנה

סדרה שרוצה לרגש. "שטיסל"

1. חמש שנים מפרידות בין העונה הקודמת של "שטיסל" לזאת שהושקה אמש, אך דבר לא השתנה. חמש שנים ולרוחמי אמנם יש מחשב במשרד, אבל הדמויות עדיין מתקשרות ביניהן דרך טלפון טיפש ורושמות מספרי טלפון על היד. הקורונה כלל לא נוכחת, ונדמה כאילו הזמן כולו עצר מלכת. גם העלילה קפצה בחמש שנים, ובעונה השלישית אנחנו מוצאים את השטיסלים פחות או יותר באותו המקום שבו נפרדנו מהם, כמעט שלא התבגרו או התפתחו לאורך התקופה הארוכה שבה נעדרו מהמסך. הם עדיין שומרים על אותה גישה לחיים, מתמודדים בערך עם אותם הקונפליקטים, ולמעשה תקועים במקום ממש כמו הסדרה, כמעט כמו העולם שאיתו היא מתעסקת, ויש בזה משהו נחמד ומחמם.

"שטיסל" צברה מוניטין עצום בחמש השנים הללו. היא זכתה בפרסים, הפכה לסדרה מבוקשת בנטפליקס וזכתה להערכה ולהערצה כללית בכל המגזרים. לכאורה זה אמור לאפשר לה לפרוש כנפיים לחפש תקרות זכוכית לנפץ, בוודאי כשכעת הציפיות ממנה גבוהות כל כך, אבל "שטיסל" לא מתקדמת לשום מקום. טוב לה ונעים לה בבועה הפרטית שלה.

בפרק הבכורה של העונה, ששודר אתמול (ראשון) ב-‭,yes‬ הגיב מנהל החיידר, שולם שטיסל (דבל'ה גליקמן), בסטירה מצלצלת לאחד מתלמידיו המחוצפים. תקרית שמדגימה את הבדלי הדורות והתרבויות בקהילה, ומעמידה בסכנה את משרתו מכיוון שתועדה והופצה בקהילה דרך ווטסאפים. כתוצאה מכך שטיסל צריך להחליט אם לקבל על עצמו את כללי המוסר החדשים ולפרוש לגמלאות או להילחם. כמובן הוא בוחר להילחם, אך לא מתוך רצון לשנות אלא דווקא כניסיון לשמור על הקיים והמוכר. כך גם הסדרה עצמה - היא כאילו קפאה במקומה, ובמקרה של סדרת טלוויזיה מצליחה זה בדיוק מה שהקהל מצפה לקבל ממנה.

סדרה שכאילו קפאה במקומה. "שטיסל"
סדרה שכאילו קפאה במקומה. "שטיסל"
 2. מה שמייחד את "שטיסל" זה היותה סדרה על חרדים, שבניגוד ליצירות רבות אחרות לא נסחפת אחר סטריאוטיפים ומעדיפה סיפורים אנושיים. זאת אומרת, היא לא עוד סדרת הצצה על דוסים, כי אם דרמה על בני אדם וצרותיהם - זוגיות, הורות, פרנסה, אהבה, רגשות ועוד. גם בעונה החדשה מתעסקות הדמויות הראשיות עם דילמות קטנות (למשל, האם למכור ציורים שקיווע קשור אליהם רגשית, האם להסכים לשידוך עם משפחה מזרחית וכדומה). זו דרכה של "שטיסל" להעביר לנו את מציאות חייו של האיש הקטן משכונת גאולה הירושלמית בלי לאתגר את הדת, בלי להטיף ובלי יומרות לחנך. זאת הסיבה ש"שטיסל" עבדה נהדר וסקרנה בצורה זהה גם צופים זרים שנתקלו בה בנטפליקס.

חמש שנים חלפו מאז הפרק הקודם, ושירה האס כיום כוכבת בינלאומית, אבל המרד הקבוע של דמותה רוחמי ממשיך להתרחש בקטן. בעונה החדשה היא מוצאת מרד מסוג חדש, כשהיא מנסה הפעם להגשים את ייעודה המסורתי להיות אמא. אבל "שטיסל" היא לא המורדת, כי גם הבעיטות שלה במוסכמות הן עדינות. בגלל זה היא הפכה לאחת מהסדרות היחידות בישראל שהתקבלו באהבה ובהערצה אפילו בקהילות חרדיות, שבכלל אין להן מכשיר טלוויזיה בבית והפיצו ביניהם את הפרקים על גבי דיסק און-קיי.

סדרה שמראה שאפשר גם אחרת. "שטיסל"
סדרה שמראה שאפשר גם אחרת. "שטיסל"
 "שטיסל" מראה שאפשר גם אחרת. היא מספקת הצצה ריאליסטית למגזר החרדי, ולא מעצבנת אף אחד. היא אף פעם לא רצתה ולא ניסתה להיות סדרה מעוררת מחלוקת, היא לא פזלה לחילוניות ולא חתרה מתחת לרבנים. היא בסך הכל סדרה שרוצה לחבק ולרגש, וזה כנראה הפשט של כל הטור הזה.

"שטיסל" ‭ 21:00, yes TV DRAMA ,3‬ טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר