"אין תוכנית לקפסולות, לא יודעים איך נחזור לכיתות"

במשרד החינוך גוררים רגליים: למרות המלצות ברורות של גורמי המקצוע, אין תוכנית שתאפשר חזרה לגנים ולכיתות הנמוכות בקבוצות קטנות • מורים והורים טוענים: "הילדים נמצאים בחוסר ודאות, על גבול הכאוס מכל הבחינות"

גן ילדים סגור // צילום:" דודו גרינשפן // גן ילדים סגור // צילום:" דודו גרינשפן

אובדי עצות: במשרד החינוך עדיין לא קיבלו החלטה כיצד להחזיר את מערכת החינוך לשגרת קורונה בתום הסגר - זאת על אף המלצת המומחים ללמידה בקפסולות בכל שכבות הגיל, גם בגני הילדים וכיתות א'-ב'.

חופשת הסוכות תסתיים ביום ראשון הקרוב, אז כביכול היו אמורים לחזור התלמידים אל מערכת החינוך, אלא שכל עוד הסגר נמשך מערכת החינוך לא תפתח את שעריה והלמידה תישאר מקוונת. השאלה הגדולה היא מה יקרה ביום שאחרי - כלומר היום שבו יצטרכו התלמידים לחזור אל הכיתות.

מסמך רשמי של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה קובע כי תחילה יש להחזיר ללימודים את גני הילדים ואת כיתות א'-ג' ונכתב כי "את חזרתם למסגרות יש לבצע תוך הקפדה על קפסולות".
אלא שכאמור, במשרד החינוך עדיין לא קיבלו החלטה אילו שכבות גיל להחזיר ללמידה אחרי סיום הסגר ובאיזו צורה. יתרה מכך, במשרד גם לא הכריזו שהם נערכים ללמידה בקבוצות קטנות (קפסולות) בגני הילדים ובכיתות א'-ב' שעד כה, בשל המלצת משרד הבריאות, למדו בכיתות רגילות, גדולות וצפופות. המשמעות היא שככל שההיערכות תחל מאוחר יותר, יש חשש כי הכיתות לא יהיו מוכנות בזמן. חוסר הוודאות הזה משפיע על מערכת החינוך כולה, תלמידים, הורים, מורים ומנהלים.

"התחושה היא שאין תוכנית מסודרת", אומרת ש', מורה לכיתה א' בבית ספר במרכז הארץ, "אין סדר עדיפויות, אנחנו שומעות על המון המלצות, כל יום יש דו"ח חדש. אבל מישהו מתוך מערכת החינוך שיגיד מה החליטו לעשות - זה עדיין לא שמענו. מישהו שיבוא כבר עכשיו ויגיד שהחליטו לפצל את הלמידה בכיתות א', מישהו שיגיד לנו להיערך לזה, להכין רשימות, שהרשויות או המשרד כבר יתחילו לגייס צוותים. תמיד מחכים אצלנו לרגע האחרון - לא יודעים איך נחזור ללימודים".

חיים באי ודאות

לדברי סיגל שפיץ טולדנו, יו"ר ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית: "החיים תחת אי ודאות הם בלתי נסבלים ואינם מאפשרים יציבות משום בחינה. כל עוד ישנה ציפייה ברורה של הורים עובדים להמשיך את עבודתם, מהמשרד או מהבית, חייבים לתת לוחות זמנים ותוכנית צפויה ברורה להחזרת השכבות הנמוכות, גנים וכיתות נמוכות, ילדים אשר אינם יכולים להישאר לבד בביתם. גם הילדים זקוקים ליציבות וארגון, אולי אפילו יותר מכולם. הילדים נמצאים בחוסר ודאות, על גבול הכאוס מכל הבחינות. ברור שיש דינמיות בנתוני התחלואה וקשה לתכנן, אבל מי שלקח על עצמו להוביל ולקבל החלטות מערכתיות קשות, צריך להתמודד עם המורכבות".

בעיית פיצול הגנים

הבעיה הגדולה שצפויה לשר החינוך יואב גלנט היא פיצול גני הילדים. בישראל יש כ־20 אלף גני ילדים וכ־18 אלף גננים וגננות - המשמעות היא שבמקרה של פיצול תצטרך מערכת החינוך לגייס מספר אדיר של כ־40 אלף גננות וסייעות שיפעילו את כל גני הילדים ללא רוטציה. מדובר בתוכנית עם עלויות גבוהות, היערכות רבה וכוח אדם - אך מחויבת מציאות אם רוצים להניע את המשק ולהוציא את ההורים לעבודה.
 כרגע, אף אחד לא מדבר על חזרתם ללימודים של תלמידי כיתות ד'-ו', והתחזית לגבי חטיבות הביניים והתיכונים אף קודרת יותר שכן בדו"ח נכתב כי "יש לשקול היטב את חזרתם ללימודים פרונטליים בתקופה הקרובה. ויש לוודא כי היערכות ומוכנות ללימודים מקוונים בלבד, לפרק זמן ממושך - שבועות ארוכים וייתכן שחודשים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר