"ועדת החינוך לא תאשר את תקנות הממשלה"

יו"ר הוועדה ח"כ רם שפע אמר כי הממשלה צריכה למצוא פיצוי הולם להורים שנאלצו להישאר בבית עם ילדיהם • "הם אלו שנושאים את המשק על כתפיהם"

כיתה ריקה // צילום: לירון מולדובן // כיתה ריקה

יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט ח"כ רם שפע אמר היום (רביעי) בפתח ישיבה על מגבלות פעילות מוסדות חינוך כי אסור לוועדה לאשר את התקנות שהגישה הממשלה, כל עוד שלא יינתן פיצוי להורים צעירים הנאלצים להישאר בבית עם ילדיהם.

צילום: יוני ריקנר, משה בן שמחון, פז בר, Newsenders

לדבריו, "דרשנו לפתוח את מסגרות החינוך לילדים בשכבות הגיל הנמוכות, אך הממשלה לא עשתה את זה ושמה אותנו בסיטואציה שאין לנו כוועדה יכולת להחריג את שכבות הגיל הנמוכות על סמך נתוני תחלואה. מה שקורה זה שמיליון הורים צעירים צריכים לצאת לעבודה אבל אין להם סידור לילדים".

עוד אמר יו"ר הוועדה ח"כ שפע: "אני פונה לראש הממשלה ולקבינט הקורונה שיגידו שהם מבינים את מיליון הצעירים שנמצאים בבעיה, ביניהם גם מורות וגננות שבזמן שהן מלמדות יש להם ילדים בבית. אנחנו מדברים על הציבור שנושא את המשק על כתפיו, ולכן צריך לחשוב על פתרון עבורו כגון חוק שיגן עליהם מפיטורים או מתן פיצויי אחר כלשהו. כל עוד קבינט הקורונה מתכנס אסור לנו לאשר את התקנות".

חלק מחברי הוועדה דרשו לפתוח את המסגרות לגילים הנמוכים כדי שההורים יוכלו לצאת לעבוד, בטענה שנתוני התחלואה בגני הילדים ובמעונות היום נמוכים משמעותית. עם זאת, לנוכח התחלואה הגוברת, ההנחה היא שהתקנות לא ישונו משמעותית וכל מוסדות החינוך, גם אלו המיועדים לגיל הרך והכיתות הנמוכות, יישארו סגורים. 

בינתיים, מי שנמצאים במצב בלתי אפשרי הם ההורים - שמצד אחד נאלצים לצאת לעבוד מאחר שהמשק פועל כמעט כרגיל, ומנגד צריכים להתמודד עם היעדר המסגרות לילדים. מדובר במכה כואבת גם לבעלי הגנים הפרטיים, שמתקיימים מתשלומי ההורים וטוענים כי יקרסו אם הגנים לא ייפתחו. 

"בעלי הגנים הפרטיים יקרסו", חיטוי גן ילדים בנתיבות // צילום: דודו גרינשפן
"בעלי הגנים הפרטיים יקרסו", חיטוי גן ילדים בנתיבות // צילום: דודו גרינשפן

בעוד מוסדות החינוך סגורים, מתקיימת למידה מרחוק בכל שכבות הגיל. בקרב גני הילדים מתקיימת פעילות שבמשרד החינוך מגדירים "שמירה על קשר" - שיחות קבוצתיות עם הגננים והגננות או מתן משימות קצרות לילדים. 

במשרד החינוך מתעקשים כי לשמירת הקשר עם הילדים יש ערך מוסף. "בתקופה של חירום וחוסר ודאות חשוב שניתן לילד מסגרת שמאפשרת לו לשמור על שגרה ועל קשר עם החברים שלו ועם הצוות החינוכי", מציינת אורנה פז, מנהלת האגף הקדם־יסודי במשרד החינוך, "ילדים ללא מסגרת עלולים לפתח בעיות של חרדה, בלבול ונסיגה במיומנויות חשובות שהושגו. לנוכח זאת, לשמירת הקשר של הגננת עם הילד חשיבות עליונה".

ויש גם הורים שמחרימים את הלמידה מרחוק. "מצפים ממני להיות המורה של הילדים שלי וזה אומר שאני צריכה לעזוב את הכל, את הטיפול בבית, הכנת אוכל וגם את הטיפול בשאר הילדים", אומרת שירן יחיא מירושלים, אם לשישה, "כל האחריות נופלת עלי. אני צריכה לצלם את הילדים, להדפיס דפים או להעביר את הקישורים של הווסטאפ כדי שיוכלו להיפתח במחשב. אני מוצאת את עצמי מנסה לתמרן וזה לא אפשרי, ולכן החלטתי שלא לשתף פעולה עם כל נושא הלימודים מרחוק. אני לא מוכנה להיות כפופה ללו"ז מטורף של משרד החינוך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר