מנכ"ל המועצה לצרכנות: דעו את זכויותיכם

"בהרבה מדי במקומותינו חוגגת שיטת מצליח ואין שום סיבה שהצרכן ישתף עם זה פעולה" • איך להיזהר ומה לעשות?

לרגל "יום זכויות הצרכן הבינלאומי" ולכבוד מוסף הצרכנות המיוחד של "ישראל היום" מסביר מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, ממה צריכים הצרכנים להיזהר וכיצד יוכלו לעמוד על זכויותיהם.  

מגישה: דניאל רוט, צילום אולפן: דורון פרסאוד, צילום ארכיון: משה בן שמחון
משתתפים: עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, היאלי יעקובי, כתבת צרכנות ישראל היום

"הרבה מאוד עסקים מנצלים את העובדה שהצרכן לא מבין ולא יודע מהן זכויותיו, ולפיכך לא יודע להיזהר ולהשגיח שיקבל את מה שמגיע לו – ואת זה צריך לשנות", גורס פלג. "לצערנו, בהרבה מדי במקומותינו חוגגת 'שיטת מצליח' הנשענת על בורותו וחולשתו של הצרכן, ואין שום סיבה שהצרכן ישתף עם זה פעולה".

כדי להילחם בתופעה, החליטו במועצה לצרכנות לחזק את הצרכנים בכל הקשור במודעותם לזכויות המגיעות להם, וזאת באמצעות "צרכנות בקליק", כלי חדשני שיסייע לצרכנים בכל הקשור לביטולי עסקה. "הכלי הזה לוקח את הצרכן ביד ומוביל אותו באמצעות סדרה של שאלות פשוטות לדעת מה הניתוח המשפטי של המצב אליו הוא נקלע, האם הוא יכול או לא יכול לבטל עסקה בתנאים האלה ואם כן והוא רוצה לעשות את זה אנחנו נותנים לו את למלא על פי ההנחיות שלנו ולעזור לעצמו לבטל את העסקה על פי זכותו בחוק".

כמו כן, המועצה, בסיוע שר התמ"ת, פיתחה מערך המסייע בהגשת תביעות קטנות באותם מקרים בהם לא הצליחה לסייע מול בית העסק. "צריך להבין שבתי העסק שמנסים את שיטת מצליח, כאשר המועצה לצרכנות מתערבת מולם, ב-50% מהמקרים הם מוותרים או מגיעים למסקנה שלא כדאי להם להמשיך כי לא יוכלו להצליח, בעוד 17% מהמקרים עצם האזכור של המועצה לצרכנות והפניה אליה כבר גורמת לבית העסק להבין שכבר זה לא יעבוד. בכ-30% מהתלונות המגיעות אנחנו עוזרים לצרכנים לנסח את כתב התביעה לבית המשפט לתביעות קטנות שהוא המעוז המשפטי לצרכן הקטן". 

רוב התלונות ב-2012: התקשורת

"תחום התקשורת הוא תחום בעייתי מימים ימימה. בשנה האחרונה היתה מהפכה צרכנית חשובה מאוד שנוהלה על ידי שר התקשורת וועדת הכלכלה של הכנסת וכתוצאה מזה מצבם של הצרכנים השתפר לאין ערוך לכן אנו מזהים לראשונה בתחום הזה ירידה של 3% בכמות התלונות ועדיין זה עדיין התחום שמוביל ו 25% מהתלונות שמגיעות למועצה לצרכנות הן בתחום התקשורת.

היאלי יעקבי, כתבת צרכנות מזה שש שנים: "יש ירידה בעקבות הכניסה של החברות החדשות כי יש יותר תנאי מיקוח הצרכנים יכולים לעבור מחברה לחברה וזה מוריד טיפה את התלונות. בתחום התקשורת יכולים להתייחס לאינטרנט לכבלים וללווין המככבים במספר התלונות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר