לאחר שבצה"ל הוחלט לפני כמה חודשים שלא לרכוש את המטוס־מסוק 22-V בשל שיקולים תקציביים - שר הביטחון בני גנץ ורמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי מתכוונים לבחון ההחלטה מחדש. גנץ, שבתקופתו כרמטכ"ל הגיעו ישראל וארה"ב להסכמה על רכש המסוקים, תומך באופן מובהק ברכש כלי הטיס המתקדם. כך נודע ל"ישראל היום".
בפגישה שנערכה בין השניים לפני כשבועיים סוכם כי הצבא יבחן מחדש ההחלטה שלא לרכוש את המסוק. אם אכן תתקבל עמדת גנץ, רכישת ה־22-V צפויה להצטרף לעסקת רכש גדולה של מסוקים, אשר יחליפו את מסוקי היסעור המיושנים של צה"ל שהגיעו לישראל בשנות ה־60 וה־70.
חיל האוויר הצליח להאריך את חייהם שוב ושוב, אך מבקר המדינה קבע בשנה שעברה כי הארכת חייהם מעבר לשנת 2025 עלולה לסכן חיי אדם.
שני המסוקים המתמודדים להחליף את היסעור הם המסוק מסוג 53K-CH, או בקיצור ה"K", מתוצרת חברת לוקהיד מרטין, שעלותו גבוהה יותר, וכן מסוק הצ'ינוק מתוצרת חברת בואינג. כדי לגרום לחברות להתחרות ביניהן ולהוריד מחירים כמה שניתן, צה"ל לא מפרסם עדיין את בחירתו, אך ל"ישראל היום" נודע כי מערכת הביטחון נוטה לרכוש את מסוק ה"K" של לוקהיד מרטין בשל ביצועיו הטובים.
עוד בחיילים
"לחימה בלבנון וסחיבת פצועים - מצב קיצון"
גיוסי הקורונה יוצאים הבוקר לדרך
לוחם בגבול לבנון פנה לרב: המתיחות מול חיזבאללה מקשה לצום
תיעוד: טילים איראניים נורים מתוך האדמה
ה־V-22 הוא מטוס־מסוק מתוצרת חברת בואינג המסוגל לנחות אנכית, כמו מסוק, וגם לטוס במהירויות גבוהות ולטווחים ארוכים, כמו מטוס. את חיל האוויר האמריקני משמש המטוס־מסוק בעיקר להטסת כוחות מיוחדים בכל מזג אוויר. טרם מבצע צוק איתן, בעת שגנץ היה רמטכ"ל ומנכ"ל משרד הביטחון אשל מפקד חיל האוויר, כבר הוחלט על רכישת ה־V-22.
טרם מבצע "צוק איתן", בעת שגנץ היה רמטכ"ל ואמיר אשל מפקד חיל האוויר, כבר הוחלט על רכישת ה-V-22, וההערכות דיברו על קליטת שישה כלי טיס מסוג זה, שהיו אמורים להגיע לישראל במחצית השנייה של 2016. העסקה בין המדינות סוכמה כבר, אם כי טרם נחתמה, וישראל צריכה הייתה להיות המדינה הראשונה מחוץ לארה"ב שתחזיק בכלי הטיס.
גם שר הביטחון דאז יעלון תמך בעסקה, אך לאחר מבצע "צוק איתן" שינה את עמדתו בשל שיקולים תקציביים והצורך הדחוף להצטייד באמצעי לחימה אחרים.
בימים אלו נמצא הצבא בשלבים מתקדמים של החלפת טיוטות בנוגע לעסקת רכש המסוקים, אך נדמה שכעת יחשב הצבא מסלול מחדש ויוסיף את ה־V-22 לתכנון עסקת הרכש.
הרמטכ''ל, רא''ל אביב כוכבי, הביע בעבר התנגדות לרכש המטוס-מסוק משיקולים תקציביים בלבד, ולא משום שהוא לא מעוניין בכלי הטיס.
אחד השיקולים המרכזיים שמוביל את הרמטכ"ל לתמוך בבחינה מחודשת הוא התפתחות האיומים והאפשרות שתידרש הטסת כוחות מיוחדים למרחקים ארוכים.

על הפרק גם רכישת מטוסי תדלוק ייעודיים, באמצעות הצטרפות לעסקה שעשה הצבא האמריקני עם חברת "בואינג", ורכישת מטוסי התדלוק מהפנטגון ולא מהחברה עצמה, באופן שיוריד את מחירי ה – KC-46 עבור ישראל. ממשלת ארה"ב אישרה לישראל לרכוש שמונה מתדלקים, אך בשלב ראשון מתכוונים בישראל לרכוש ארבעה.
בהמשך ידונו בחיל האוויר גם על עסקת מטוסי קרב נוספת לחיל האוויר הישראלי. על הפרק רכישת טייסת "אדיר" נוספת, F-35I, מתוצרת חברת "לוקהיד מרטין" או טייסת F-15 חדישה ומתקדמת מתוצרת חברת בואינג.
חשוב להדגיש כי המימון לעסקאות הענק הללו יגיע מתקציב הסיוע האמריקני, ה־MOU, אם כי לכל עסקה כזו יהיו גם הוצאות נלוות בשקלים.
מדובר צה"ל נמסר: "לצה"ל תוכנית רכש בכספי סיוע לשנים הקרובות, אשר סוכמה בתר"ש 'תנופה'. בשבועות האחרונים, ולאור החשיבות שצה"ל רואה ב־V-22 הוחלט לבחון פעם נוספת את רכש המערכת, כחלק מתהליך סדור, בתיאום משרד הביטחון".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו