לאכול עטלפים?! 400 תלונות נגד "הישרדות"

זעם על הפרק הבא של "הישרדות": "קידום יח"צ על צער של אנשים זה חולני" • "מי אמר קורונה ולא קיבל?"

תלונות רבות בעקבות התוכנית // תלונות רבות בעקבות התוכנית

"הישרדות" ממשיכה להרגיז והפעם גם את הצופים בבית וגם ארגוני החיות. ל"ישראל היום" נודע כי לנציב תלונות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, הגיעו מאות תלונות נגד הפרומו שעלה אמש (ראשון), ובו נראים המתמודדים במשימה שבה אוכלים השורדים סוגים שונים של בעלי חיים, בהם גם עטלפים.

התלונות ברובן הגיעו נגד אכילת חיות באופן כללי, וחלקן נגד האכילה בתקופה בה מיליוני אנשים חולים בקורונה כתוצאה מאכילת עטלף.

• הכל על "הישרדות VIP"

"פרק זה של 'הישרדות' פוגע ברגשות הציבור ומקדם התעללות בבעלי חיים. למרות שכ-700,000 איש מתו ורבים נפגעו מווירוס הקורונה שהתפרץ משילוב קטלני של עטלף ופנגולין, הפכתם את הזוועה לבדיחה. אין פה שום מוסר וערכים. ויותר מכך מעורר בחילה וחלחלה", לשון אחת התגובות.

לנציבות פניות הציבור ברשות השנייה הגיעו כ-400 תלונות בנושא. הנציבות פתחה בבירור, במהלכו פנתה לרשת 13 לקבל את תגובתה.

מהפקת הישרדות נמסר: "התוכנית 'הישרדות' מציגה לעיתים במשימות ודרכים נוספות, תרבויות שונות בהתאם למקום בו מצולמת העונה. העונה הנוכחית צולמה בפיליפינים שם המאכלים המוצגים במשימה מקובלים למאכל. למתמודדים בתוכנית הבחירה אם להשתתף במשימה על פי צו מצפונם".

• המסר של ירדן ג'רבי לליטל סמדג'ה

גל שלישי של תלונות. "הישרדות"
גל שלישי של תלונות. "הישרדות"

"נלמד אותם בכוח לשלם על זה בכיס"

יותר מכל עונה אחרת בתולדותה, העונה הנוכחית של "הישרדות" הביאה על עצמה ביקורת וזעם רב. לרוב היא עוסקת בכמות האלימות והרוע המוצגים בפרקים על ידי השורדים והאופן בו הפקת התוכנית מאפשרת, מעודדת ומציגה אותה, וכן על התערבות בוטה של ההפקה בתחרות. כעת העלה פרק של הסדרה את חמתם של פעילי זכויות בעלי חיים.

עמותת "קירת שקופים", שפועלת למען שחרור מוחלט של בעלי חיים ונגד כל סוג של התעללות בהם, מבקשת היום (שני) מחבריה וחובבי חיות אחרים לעצור את שידורו של הפרק המדובר בתוכנית הריאליטי הפופולרית. "מחר (שלישי) ישודר פרק מזעזע של הישרדות, בו המתמודדים אוכלים עטלפים שרופים משופדים ואיברים כרותים נוראיים נוספים", נכתב בעצומה שהועלתה באתר הרשמי של העמותה. "התוכנית משודרת ברשת 13 ומטרתם היא אחת: למשוך כמה שיותר קהל לצפות בה ובעקבות כך להרוויח כסף מהחסויות שניתנות לתוכנית. אנו לא מוכנים שבעם ישראל יקדמו מעשים שפלים כאלו ויקדמו לנוער חינוך מזעזע של התעללות בבעלי חיים".

אחרי הגו'קים, הגיע זמן לעטלפים // צילום מסך
אחרי הגו'קים, הגיע זמן לעטלפים // צילום מסך

מעבר למראות הקשים, כותבי העצומה מציינים את טעמו הרע וחסר הרגישות של האקט המוצג בתכנית - גם במונחים אקטואליים, שכן כאשר על פי התאוריה הרווחת באשר להפצתו של וירוס הקורונה - זה נולד כתוצאת מפגש קולינרי בין אדם ועטלף. "כידוע, וירוס הקורונה שגרם למותם של כ-700,000 בני אדם והורס את העולם, הגיע משוק הבשר בוואהן משילוב קטלני של עטלף ופנגולין", כתבו יוזמי העצומה. "לעשות על גבי צער של אנשים רבים קידום יח"צ זה נמוך, חולני ומטורף ופוגע ברגשות אנשים רבים בציבור".

אנשי העמותה קוראים לקהל הרחב לחתום על העצומה, שתועבר לסמנכ"ל התכניות של רשת עמי גלאם, וכן לסמנכ"לית הלקוחות של הזכיינית, הילה ברש. כמו כן כתבו כי ימשיכו לעקוב אחר החברות הנותנות חסות לפרק ויעודד את החרמתן על ידי הציבור. "הגיע הזמן שגם בתוכניות ריאליטי צהובות ורדודות יהיה מעט מוסר", נכתב בעצומה. "אם לא - נלמד אותם בכוח לשלם על זה בכיס. בושה גדולה לצוות ההפקה, לערוץ ולמתמודדים שהשתתפו בתועבה הזו. הפרצוף שלכם מקדם התעללות בבעלי חיים בפריים טיים. תאבי פרסום וזמן מסך ללא טיפת מוסר".

נכון לרגע כתיבת שורות אלה, העצומה צברה קרוב ל-3,000 חתימות.

• "הישרדות": ההפקה מפנקת את יקיריה

• חשיפה: מה שהסתירו מכם ב"הישרדות"

• "הישרדות": המונולוג המביך של אלינה

הודחה בזמן, למזלה. ליטל // צילום מסך
הודחה בזמן, למזלה. ליטל // צילום מסך

"עטלף בקורונה? הלו?"

כצפוי, גם התגובות ברחבי הרשת מיהרו להיערם. "סירייסלי הישרדות?! עטלפים?", כתבה צייצנית בטוויטר. "לא הבנו כבר שלאכול עטלפים זה ביג נו נו? כמה חוסר רגישות, כמה? אנשים אשכרה צריכים לשבת בבידוד ולצפות בהם אוכלים עטלפים? זה לא כשר!". "הידעתם ש'רשת', הערוץ המסחרי הבזוי בעולם, מעודד התעללות מזוויעה בחיות בר?", כתבה צייצנית אחרת. "בתוכנית השפלה 'הישרדות' יאכלו עטלפים משופדים וצלויים. הייתי מוציאה צו איסור פרסום לשידור תכנית הוונדליזם הברברית של 'רשת'. תרעיבו אותם, אל תצפו, הם רעים גם לבעלי חיים תמימים!".

"עידוד אכילת בעלי חיים בפריים טיים - אפשר להתלונן!", נכתב מחשבון הטוויטר של "טבעוניוז", ששיתף את העצומה. "פרומו ערוץ 13 להישרדות - משימת אוכל ואכילת עטלף", נכתב בחשבון אחר. "מי אמר קורונה ולא קיבל?", וציות נוסף התבדח: "באמת הם אוכלים עטלפים? אולי האשמנו את הסינים לחינם". לבסוף, יש גם מי שמבקש להפעיל את עקרונות תרבות הביטול הפופולרית בימים אלה, גם על בעלי חיים.  "כחלק מהמשימה הם צריכים לנשנש עטלף", נכתב בציוץ ספק מתבדח ספק רציני. "זה לא אמור להיות כמו כשמגלים שאיזה אמן מוכר פשע במשהו ואז מצנזרים את נוכחותו בתקשורת, אז כאילו עטלף בקורונה? הלו?".

• והנה נשארת: חידושים למאיר אריאל

בתוך כך, יש גם מי שלא מבין על מה המהומה. "אני מנסה להבין: אומרים שאכילת בשר היא לא מוסרית בעיקר בגלל ההתעללות המתמשכת בחיות עד לרגע שחיטתן", נאמר באחד הציוצים המתייחסים לנושא, אך מתעלמים מהעובדה שמדובר במשימה בתכנית ריאליטי. "ב'הישרדות' צדים עטלפים כמו בטבע, צולים ואוכלים אותם. מה התירוץ עכשיו? למה כשינשוף צד עטלף זה 'חלק מהטבע'? ואנחנו מה, רובוטים? טבעונות היא שנאת בני אדם, תגידו את זה תכל'ס". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר