מתקנים עולם באמצעות גיימינג

מחנות הקיץ בארה"ב כבר בוטלו ובצרפת הם בסימן שאלה • אך יש מי שרואה זאת כהזדמנות להנחלת היהדות בדרך מקוונת, יעילה ומושכת • יהדות בצל המגפה

מחנה קיץ (תמונת המחשה) // צילום: AP

ההודעה על ביטולן של מרבית מחנות הקיץ (בעיקר רפורמים) בארצות הברית פספסה את רוב הישראלים, אולם בארה"ב מדובר היה בהודעה דרמטית שהשפיעה על עשרות אלפי בני נוער. המשמעות היא שבני הנוער ומשפחותיהם, שמקבלים השראה ממחנות אלו ומוצאים את ביתם בהם במובנים רבים, נותרו מאחור. עבור רבים מהם מדובר בשיא השנתי של החיים היהודיים וביטוי משמעותי למימושם, ולכן התהיות על זהותם מבעבעות בקירבם ובולטות על רקע היעדר החוויה החינוכית המעצבת.

אולם לצד הצער הגדול, יש מי שרואה בקורונה הזדמנות לתת לבני הנוער את המקום הראוי להם, ולנצל את המגפה להוצאת תנועות הנוער מתדמית הבייביסיטר לטובת מטרות הגשמה. נתנאל אפק, יזם חברתי ששימש כשליח בני עקיבא בקליבלנד, שם הוא גר בשבע השנים האחרונות, מעדיף לראות את הטוב ולא את הרע.

"מרבית הנוער בקהילות הרגיש בחודשים האחרונים מדוכא, מבולבל, לבוש פיג'מה בחדר שלו, במקרה הטוב, ובעיקר לבד מול המחשב. לכן עלינו, מחנכים ומנהיגי הקהילות לרתום אותם לתפקיד ולתת להם את הכוח. ברגע שזה יקרה, תנועות הנוער יתפסו עצמם כעתודה של ישראל וכל הגישה כלפיהם תשתנה". אפק משוכנע כי ביכולתם להשיג יעדים חינוכיים משמעותיים. "הדבר יסייע לתחושת הקשר שלהם לישראל ולתפיסת העמיות שלה. ככלל, המעבר מעולם היררכי וביורוקרטי לעולם נגיש הרבה יותר שבו יש להם תפקיד ומשמעות הוא מבורך. אנחנו צריכים להתחיל לחשוב על פונקציות חינוכיות חדשניות הנותנות מקום לכלל צעירי יהדות העולם ועוזרות ליצור רשת עולמית של קהילות, שבתוכן ישראל".

כמו בפרקים הקודמים של סדרת כתבות זו, המטרה היא לייצר 'לימוד מקוון' יצירתי ומעורר סקרנות, שימשוך פנימה את בני הנוער. אפק מתייחס לטכנולוגיות חדשות העשויות לפתח דיון על עמיות. לדידו, יש לנצל את המהירות של דור ה Z כדי לבחון מה יעיל מול בני נוער ומה לא - ואגב כך להיפטר משורת דברים "שפשוט אינם ישימים", לשונו.

"הזום הוא רק דוגמא, הרי הרשתות החברתיות כבר קיימות ואפשר ליצור הרבה קהילות וירטואליות ולאגד כמה שיותר אנשים בקלות בלתי נתפסת. בנוסף, עולם הגיימינג הוא מתנה שהנוער יכול לקחת בשתי ידיים. מכאן בדיוק יתחיל השיח על החיבור לקהילה עם אחינו בתפוצות. חיבורים מכל התפוצות ובקרב תנועות הנוער, למשל אלה שאמורים היו ליטול חלק במחנות הקיץ ארה"ב, יתחילו את השיח המבורך על החיבור לקהילה הגדולה יותר ולתחושת השייכות".

נתנאל אפק // צילום: מרכז מנדל למנהיגות
נתנאל אפק // צילום: מרכז מנדל למנהיגות

אשר לשיח הרחב על הזהות היהודית הוא אומר. "חייבים לחשוב על פיתוח העיסוק זהות יהודית בתקופה הזו בהיסטוריה, ביחוד כשאנחנו בעיצומו של האירוע הדרמטי הזה". הוא מתאר את תפיסתו להגדרת "תיקון עולם" לא כמשהו ערטילאי ועצום אלא במובן של "לראות את הצרכים ולסייע לאנשים מסביבנו לפתח את המודעות אליהם ולהירתם״. לדבריו, הקשר לישראל יהפוך להיות אקוטי "ביחוד על רקע בעיות שיצוצו בקהילות בהמשך, שחלקן יגיעו כדי הליכי התפרקות - וההשוואה שלהן למה שמתרחש בישראל ולזה בדיוק אנחנו צריכים להיערך".

כשהווירטואלי הוא הממשי

בזמן הקורונה, כל יום הינו משמעותי. בצרפת אמורה להתקבל ב-22 ביוני ההכרעה בנוגע לפתיחת מחנות הקיץ. אבל גם אם אלה יבוטלו - השטח כבר מציף את היוזמה ליצור "מחנות קיץ וירטואליים". לצוות, שאיננו בנוי לעבודה ברשת, מדובר בתפנית חדה בעלילה. "דמות המורה וחשיבותה משתנה בימים אלו", מסבירה דבורה סראו, מנהלת ארגון ״למורים״, שעובדת בשותפות עם ״יונייטד" (unit-ed) , מיזם משותף מבית היוצר של משרד התפוצות, משרד החינוך ומט"ח, שתכליתו חיזוק החינוך היהודי הפורמלי בתפוצות.

ביחס ללימודים הבלתי פורמליים בקיץ, סראו רואה בהוראה בפעילויות המקוונת אפשרות להחזיר פנימה קהל יעד "שלא היה לו כל ממשק עם איזושהי מסגרת חינוכית. רק כך ניתן לעשות איתם דרך ולחזק את זהותם היהודית".

במשך ימות השנה, המיזם פעיל ב-30 בתי ספר בצרפת בקרב כ-14 אלף תלמידים מגילאי גן ועד כיתה יב' (כשליש מתוך סך בתי הספר היהודיים במדינה; 80% מהלימודים בו- מתקיימים בצרפתית). לדבריה, "בתור מסגרת חינוך פורמלי, לא פשוט עבורנו לשחרר את המשמעת הכיתתית (הנהוגה בצרפת) ולאתגרה עם לימודים מרחוק. הפעילות הווירטואלית איטית ולא קלה ומנגד מאפשרת כיוון שלא היה עד כה ונבחן לעומק כעת".

צילום: יעל לוין
צילום: יעל לוין

סראו מדגישה כי "במצב הנוכחי, לא פשוט להסתכל על חצי הכוס המלאה, וזאת בלשון המעטה: להבנתי כל בתי הספר שלנו נפגעו כתוצאה מהווירוס וישנם מנהלי בתי ספר גדולים שנפטרו. אבל מחנך אמור להראות את הדרך בכל מצב ובפרט מחנך יהודי".

על אילו מערכי שיעור חושבים בתקופה זו? "ההיענות להצעה לארגן סיור וירטואלי חוויתי  בישראל מדברת בעד עצמה. זה אומר, למשל, שיעור או פעילות שידגיש את הפעילות הספורטיבית של חייל צה"ל, טיול בערי ישראל וחקר גיבורי ההיסטוריה היהודית בצרפת. השפה, ההיסטוריה והמסורת הם עמודי התווך עליהם נשענת הזהות היהודית - הצרפתית וכבר התחלנו לחשוב על פלטפורמה דיגיטלית בעניין". גם ביחס למהירות שבה מתרחשים השינויים החריפים בוחרת סראו להסתכל על חלון ההזדמנויות. "גם אנחנו עוברים חינוך מחדש: כמה פעמים יוצא למחנכים לקום עם רעיון בבוקר וליישם אותו בצהריים?".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר