צפו: הכנות למטס ההוקרה לצוותים הרפואיים

גם היום נמשכו ההכנות של מטוסי הצוות האווירובטי של חיל האויר • המטס החגיגי יעבור מעל בתי החולים ברחבי הארץ במסגרת אירועי יום העצמאות

צילום: אורן בן חקון

מטוסי העפרוני של חיל האוויר התאמנו הבוקר (שני) בשמי גוש דן לקראת המטס הסמלי להצדעה לצוותים הרפואיים בבתי בחולים הנאבקים בנגיף הקורונה שיתקיים במהלך יום העצמאות.

אימון לקראת מטס ההוקרה לצוותים הרפואיים // צילום: אבנר בן מנחם

כידוע, במסגרת אירועי יום העצמאות ה-72 שיחול השנה, יתקיים מטס של מטוסי הצוות האווירובטי של חיל האויר מעל בתי החולים ברחבי הארץ. במטס ישתתפו ארבעה מטוסי "עפרוני", שיחלפו בטיסה מעל בתי החולים ברחבי הארץ ויצדיעו לעשיית הצוותים הרפואיים ומערכת הבריאות כולה, העוסקים בימים אלה במלחמה בנגיף הקורונה.

כידוע, יום הזיכרון ויום העצמאות יועברו השנה ללא טקסים המוניים או משתתפים רבים בבתי העלמין ברחבי הארץ, וכפועל יוצא הוחלט שהמטס המסורתי של חיל האוויר ברחבי הארץ ,לא יתקיים השנה על מנת למנוע התקהלויות.המטס החגיגי והייחודי של יום העצמאות יועבר המטס של חיל האוויר בשידור חי באמצעי התקשורת. 

מטוסי הפוגה של חיל האוויר // צילום: קוקו
מטוסי הפוגה של חיל האוויר // צילום: קוקו

תחילתו של מטס העצמאות

בעשור הראשון לקיומו של חיל-האוויר, לא היה לחיל צוות אווירובטי קבוע. מטוסי חיל-האוויר הופיעו במסדרי כנפיים ובמצעדים במעברים מעל בימות הקהל ובסדרה של תרגילים פשוטים שהיו פרי של יוזמה מקומית של המשתתפים.

ביולי 1960, החל בית-הספר לטיסה לקלוט את מטוסי הפוגה מגיסטר הצרפתיים כמטוסי הדרכה סילוניים. תוכנותיו של המטוס ויכולותיו האווירובטיות, הובילו את המדריכים בבית-הספר לטיסה למחשבות בדבר גיבוש צוות של 3 פוגות שיבצעו תרגילים אווירובטיים באירועים חגיגיים.התרגילים המרהיבים שהשלישייה ביצעה הובילו להרחבת הצוות למבנה של עד 9 מטוסים, ולפיתוח תרגילי אווירובטיקה מורכבים במחצית השנייה של 1964. מאותה תקופה התבסס הצוות האווירובטי של ח״א על מדריכי בית-הספר לטיסה.

רחבת הטקסים ליום העצמאות ה-72 בהר הרצל // צילום: אורן בן חקון
רחבת הטקסים ליום העצמאות ה-72 בהר הרצל // צילום: אורן בן חקון

בשלהי 1966, נצבעו מטוסי הצוות בצבעי דגל הלאום של ישראל - כחול מבריק עם פסים לבנים לאורך הגוף, הכנפיים והזנב. המטוסים עוטרו בצידי הגוף בסמל שייחד את הצוות האווירובטי - שני אווזים הטסים גב אל גב. הרעיון לצביעה הייחודית הובא ע״י חברי הצוות מביקור שערכו באוקטובר 1966 בקפריסין, כאורחי ה-Red Arrows - הצוות האווירובטי של חיל-האוויר המלכותי הבריטי בעת שהופיעו באקרוטירי לרגל החלפת מפקד הבסיס המקומי. שלושה טייסים ישראלים שישבו בתא האחורי של המטוסים הבריטיים במהלך המפגן האווירובטי ירדו מהטיסה מסוחררים מהביצועים ומהתרגילים הנועזים.

הרושם הרב שהותירה אותה הופעה הביאה את חברי הצוות ליישם את אחד התרגילים שלמדו מהבריטים, שכללה חליפה קרובה וגלגול במהלך טיסה של שני מטוסים זה מול זה. הופעת הבכורה בפני קהל של המטוסים בצבעיהם החדשים בוצעה במסדר כנפיים לקורס טיס שהסתיים חודש ימים לאחר תום מלחמת ששת הימים. באותו מסדר השתתפו 8 מטוסים שהוכשרו לפזר עשן בעת ההופעה. לאורך השנים הופיע הצוות האווירובטי במסדרי כנפיים, במצעדים צבאיים ובימי העצמאות.

בניגוד לצוותים אווירובטיים מקצועיים ברחבי העולם, המתמחים בטיסות ראווה אווירובטיות, מורכב הצוות האווירובטי הישראלי ממפקדי טייסות הדרכה בבית-הספר לטיסה. בנוסף על עיסוקם כמדריכים, הם משמשים כטייסי קרב בטייסות מבצעיות. בשנות ה-80 עברו מטוסי הפוגה השבחה טכנית והפכו למטוסי צוקית. המופע האחרון של הפוגה בצוות האווירובטי נערך ביולי 2010, ולאחריו הוצאו המטוסים מהשירות. את מטוסי הצוקית בבית-הספר החליפו מטוסי העפרוני, ומסוף 2010 ירשו את מקומם גם בצוות האווירובטי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר