סקר: 8% מהקשישים סבלו מהתעללות במוסדות סיעוד

האלימות בבית האבות "כיפת הזהב" בחיפה גרמה למשרד הבריאות לבצע סקר בקרב בני משפחות של קשישים סיעודיים • הציון הנמוך: מתן מידע ותיאום ציפיות

שלט מחאה בבית האבות "כיפת הזהב" בחיפה // צילום ארכיון: הרצי שפירא

כ־8% (אחד מכל 12) מבני משפחה של קשישים המאושפזים במוסד סיעודי דיווחו כי נחשפו למקרי אלימות או לפגיעה בכבוד המטופלים. כך עולה מסקר שביעות רצון שערך משרד הבריאות בקרב בני משפחות של מטופלים ב־99 מוסדות סיעודיים ברחבי הארץ, בקרב מי שמאושפזים במחלקות סיעודיות ובמחלקות לתשושי נפש. 

עוד עולה מהסקר שרק שליש מהמשפחות קיבלו עדכונים שוטפים על הטיפול בקרובי משפחתם, וכן ניתן ציון נמוך יחסית לטיפול על ידי כוח העזר. הסקר, שבו נבדק גם נושא האלימות, יצא לדרך כשנה וחצי לאחר חשיפת ההתעללות בבית האבות כיפת הזהב בחיפה. נתון מטריד במיוחד נמצא ב־12 מוסדות שבהם יותר מעשירית מבני המשפחה דיווחו שהיו חשופים למקרי אלימות במוסד. 

המוסדות שבהם דווח הכי הרבה על אלימות היו "נאות חיפה בית כיפת הזהב" (17%), בית האבות "בן יהודה" בחיפה (16.7%), ו"הדרת פני זקן" בבני ברק (16.2%), "לאבינג קר" בצומת סביון (15.2%), בית האבות "נוף העמק" בנוף הגליל (נצרת עילית, 15%), בית האבות "בית באייר" ובית האבות "בן יהודה" בקריית אתא (13.6% בכל אחד מהם), בית האבות "בראט" בכרמיאל ומוסד "נאות ים" בקריית ים (12.5% בכל אחד), מרכז סיעוד "ותיקים" בבני ברק (11.7%), "עמל נאות" טבריה (11.5%) ובית האבות "בית הדקל" בפתח תקווה (10.7%).

הסקר נערך בין החודשים מאי 2018 לינואר 2019 על ידי אגף השירות במשרד הבריאות. במסגרתו נעשו ראיונות עם 4,725 בני משפחה של מטופלים. 

הציון המסכם את שביעות הרצון של בני משפחות המטופלים עמד על 78. שביעות הרצון הכללית זכתה לציון 75, 79% מבני המשפחות חשו כי המטופלים בידיים טובות, ו־78% הביעו נכונות להמליץ על המוסד. התנאים הסביבתיים זכו לציון 85 וגם יחס וכבוד זכו לציון גבוה - 86. במשרד הבריאות מציינים כי הציונים של בתיה"ח הסיעודיים נמוכים מאלו שקיבלו בתי החולים הכלליים בסקר דומה. הנושאים שזכו לציונים הנמוכים ביותר היו מתן מידע ותיאום ציפיות עם בני המשפחה - 68, והעצמה ושיתוף של בני המשפחות - 73.

ממצאים נוספים: פחות משליש (31%) השיבו כי אחת לכמה חודשים מתקיימת פגישת תיאום ציפיות ועדכונים עם צוות המחלקה, ועורכי הסקר מציינים כי "יש מקום לשיפור משמעותי בנושא מתן מידע למשפחות".

רק 79% חשו אכפתיות וכבוד מצד כוחות העזר המטפלים. רבע מהמשפחות סבורות כי במחלקות אין מספיק אנשי צוות שיכולים לסייע למטופלים בעת הצורך.

71% השיבו כי המוסד מתחשב ברצונם של המטופלים בקביעת סדר היום. אחוז זהה מעריך כי כמות הטיפולים הניתנים על ידי פיזיותרפיסטים מספק את צורכי המטופלים. יותר מרבע מהמטופלים אינם מרוצים מרמת האוכל.  

כמו כן, נמצאו פערים מובהקים בין מוסדות גדולים למוסדות גדולים מאוד: במוסדות עם 200-98 מיטות מרוצים יותר מאשר במוסדות עם יותר מ־200 מיטות. בנוסף, שביעות הרצון מעט גבוהה יותר ממחלקות תשושי הנפש בהשוואה למחלקות הסיעודיות

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר