הגישושים בין המפלגות להתנעת מהלך לביטול הבחירות החוזרות התפרסמו השבוע בכלי תקשורת שונים, לאחר מכן קיבלו תוקף לאחר שח"כ מיקי זוהר (הליכוד) חשף אתמול בריאיון לכאן ב' כי בליכוד "התקיימו שיחות בנושא"."בדקנו אפשרות לבטל את הבחירות", סיפר זוהר והוסיף: "לפחות 119 ח"כים לא רוצים בחירות".
לאור זאת, פנינו למספר משפטנים על מנת לבדוק האם קיימת אפשרות חוקית ממשית לביטול חוק פיזור הכנסת וההליכה לבחירות באמצעות רוב מיוחד של 80 חברי כנסת או יותר. השאלה שלנו התבססה על סעיף 9א לחוק יסוד: הכנסת, שקובע כי "הכנסת לא תאריך את תקופת כהונתה אלא בחוק שנתקבל ברוב של שמונים חברי הכנסת, ואם נתקיימו נסיבות מיוחדות המונעות עריכת בחירות בעתן; תקופת ההארכה לא תעלה על הזמן המתחייב מהנסיבות האמורות; בחוק כאמור ייקבע מועד הבחירות".
"לכנסת אין תוקף חוקי - היא כנסת מעבר בלבד"
פרופסור אביעד הכהן, נשיא המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט" ודיקן בית הספר למשפטים, שולל את האפשרות הזו מכל וכל. לטענתו, "ברגע שהכנסת פיזרה את עצמה היא מאבדת למעשה את התוקף שלה ונחשבת לכנסת מעבר בלבד". כלומר, לא מדובר בכלל בסעיף שעליו מדבר החוק הזה, שכן הוא עוסק בכנסת שלא התפזרה . פרופ' הכהן מוסיף שהסעיף בחוק מתייחס בעיקר למצב חירום בו ניתן לדחות את מועד פיזור הכנסת, למרות שהדבר "לא בריא לדמוקרטיה", להגדרתו.
מציאות שכזו התחוללה פעם אחת במדינת ישראל, במהלך מלחמת יום כיפור. ממשלת גולדה והכנסת האריכו את כהונתם בעקבות מצב החירום הביטחוני, זאת למרות שאמורות היו להתקיים בחירות לכנסת. במצב זה החליטו סיעות בית המחוקקים לדחות את הבחירות בחודשיים, והתוקף החוקי של הכנסת – שיש לציין שעדיין היה ב"מצב הרגיל שלו" (הכנסת עדיין לא פוזרה, כפי שקרה במקרה הנוכחי), הוארך בהסכמה. "כיום, מרגע חקיקת החוק לפיזור הכנסת, אי אפשר להחזיר את מחוגי השעון אחורה", מסכם אביעד הכהם, "זה שונה לגמרי משנת 73, אז הכנסת כלל עוד לא פוזרה".
המשכנו והקשינו על פרופ' אביעד הכהן – "ומה יקרה אם ייווצר מצב חירום? למשל מצב לחימה במפרץ שיגרור אליו את ישראל? האם אז ניתן לבטל את הבחירות"? פרופ' הכהן משיב כי במקרה שכזה אפשר להאריך את כהונת "כנסת המעבר" בכמה חודשים בלבד, בשל מצב החירום, אך לא לבטל את חוק פיזור הכנסת. או בקיצור- אין דרך חזרה מהבחירות.
"לכנסת המעבר אין אפשרות להעביר חוק משנה מציאות"
השופט (בדימוס) פרופ' עודד מודריק, לשעבר סגן נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א וכיום מרצה באוניב' אריאל שבשומרון, מאשר גם הוא את טענתו של פרופ' הכהן: "מרגע פיזורה של הכנסת פקעה הסמכות שלה. ביטוי לכך זו העובדה שהיא לא יכולה לחוקק את חוק התקציב", אומר מודריק, "כלומר לכנסת שפוזרה אין למעשה את האפשרות להעביר שום חוק שמשנה את המציאות, לכן יש תקנות מיוחדות למצב הזה". עוד מוסיף מודריק, כי אם לא ניתן לחוקק חוק תקציב, ברור שהכנסת לא יכולה לחוקק חוק שיבטל את הבחירות. "למעשה, חוק פיזור הכנסת מפקיע את חוקיותה של הכנסת והופך אותה לכנסת מעבר עד הבחירות, ומבחינה זו אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה- גם לא ברוב מיוחס".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו