שנים חלפו מאז ראה אור הספר "הזמן הצהוב", אסופת מאמרים שכתב דויד גרוסמן לאחר שיטוט ביהודה ושומרון ופגישות עם ישראלים ופלשתינים. כעת זוכה הספר לעיבוד בימתי במסגרת פסטיבל התיאטרון הבינלאומי Jaffa Fest, בהפקה משותפת של תיאטרון יפו ותיאטרון צוותא. הפסטיבל נפתח ב־13 ביוני ויינעל ב־30 ביוני.
את ההצגה מביים אילן רונן, שגם אחראי לעיבוד של הספר (על פי רעיון של נעם סמל, המנהל האמנותי של הפסטיבל) ומשחקים בה שחקני תיאטרון יהודים וערבים, ובהם מנשה נוי, גסאן עבאס, ראידה אדון ומוראד חסן.
"המחזה בנוי ממונולוגים ואני מחליף דמויות במהלך ההצגה", מסביר נוי. "אני מגלם את הדמות של המספר, שהוא בעצם בן דמותו של גרוסמן, ומשחק עוד שתי דמויות. אין ממש סיפור מסגרת אחד, יש מונולוגים שמתנגשים אידיאולוגית אחד בשני, ויש את הפרספקטיבה של המספר".
אני מניחה שהמציאות הישראלית נכנסת לחדר החזרות.
"ההצגה מציגה מציאות מ־1987, אבל מוכיחה ששום דבר לא השתנה. להפך, תחושת המחנק וחוסר האונים עוד יותר קיצונית. נראה שאיש לא יודע מה המוצא מהמצב הזה, שני עמים שיושבים על אותה חלקת ארץ ולא יודעים מה לעשות".
• חסר תקדים: סוד ההצלחה של עומר אדם
• אבישי עברי חזר לרשת ועורר מהומה
• הוליווד מודאגת: סרטי הקיץ מתרסקים
בימים שבהם קשה להביע דעה מבלי לחטוף, אתה לא פוחד לקחת חלק בהפקה כזאת?
"לא. אני מוצא את עצמי ספוג עד לשד עצמותיי במציאות הזאת, מציאות שליוותה אותי כל חיי, וזו הדרך שלי לרפא את עצמי. אני לא מנסה לשנות את האחרים, אבל זה עוזר לי לשמור על השפיות של עצמי".
אתה משחק בעוד הפקה של תיאטרון יפו שמשלבת שחקנים יהודים וערבים, "מחכים לגודו".
"נפלה בחלקי ההזדמנות להשתתף במחזה של סמואל בקט, שאני מאוד אוהב - והתנפלתי עליה. זו הפקה מיוחדת. מחווה להצגה שעלתה בשנות ה־80 והצליחה להפגיש את המחזה עם המציאות הישראלית־פלשתינית. זו אינטרפטציה שמאפשרת ליצור מחזה שהוא לא יותר מדי מופשט, אבל גם לא פשטני. הוא נשאר עדיין ברובד הקיומי עם השאלות המטאפיזיות שבקט העלה.
"זו אכן הפקה שנייה שאני עושה עם שחקנים ערבים, וזה עושה לי טוב. זה אני מרגיש יותר קרוב לעצמי. אני לא חי בתוך בועה של ישראלי יהודי תל־אביבי שלא מסתכל על מי שחי לידו".
אתה בוחר פרויקטים ייחודיים בתיאטרון.
"אני חושב שבגלל שבאתי מקולנוע ומטלוויזיה, הבחירות שלי בתיאטרון הן כמו מחרוזת פרינג'אית כזאת, ואני שמח על זה. יצא לי לשחק בתיאטרון הרפרטוארי, בקאמרי ובתיאטרון חיפה, אבל אני בוחר הצגות שהן יותר פרינג' ופחות מיינסטרים".
• ביקורת "הישרדות VIP": יותר מזל מאסטרטגיה
• "הישרדות :"VIP שכרו של ג'וזי זירה הוכפל
• שמחה גואטה: "אני הרבה מעבר לשמנה"
• מוכנים לקסם? הארי פוטר מגיע לסמארטפונים