עמוס גיתאי לאתר "Variety" האמריקני: "השאלה למה אנשים יוצאים למלחמה הוא הנושא של הסרט הבא שלי"

הבמאי הישראלי הכריז על סרטו הבא, והסביר בראיון לאתר התרבות הבינלאומי על ההשראה שעומדת מאחוריו • "אנחנו חייבים לדבוק באמת ולשאול שאלות נוקבות מאוד", אמר בין היתר

עמוס גיתאי. צילום: אורן בן חקון

הבמאי הישראלי עמוס גיתאי הכריז על סרטו הבא, שנושא את השם "למה מלחמה?". בראיון שהעניק לאתר התרבות האמריקני "Variety" במהלך פסטיבל הקולנוע בטאורמינה, איטליה, שמתקיים השבוע, דיבר הקולנוען בן ה-73 על הפרויקט הבא שלו, ואמר: "השאלה למה אנשים יוצאים למלחמה הוא הנושא של הסרט הבא שלי.

"זה (מבוסס על) דיאלוג בין אלברט איינשטיין וזיגמונד פרויד ב-1931. איינשטיין התבקש על ידי חבר הלאומים (הארגון שקדם לאו"ם - ד"פ) להפנות שאלה לאינטלקטואל אחד, והוא בחר בפרויד. הוא שאל אותו שאלה בת שתי מילים: 'למה מלחמה?'. יש תכתובת בין השניים, כשאיינשטיין נותן את הפרשנות שלו לתשובתו של פרויד, וזה הבסיס לפרויקט הבא שלי", הסביר גיתאי.

עמוס גיתאי, צילום: אורן בן חקון

בעמוד הסרט הרשמי באתר חברת ההפקה השווייצרית Elefant Film נכתב כי "למה מלחמה?" הוא סיפור בדיוני על מלחמה, או ליתר דיוק מעשייה עם 12 דמויות שמחפשות משמעות דרך פואמה ויזואלית. כשהם אבודים ביער או מסתתרים במרתפים, שש שחקניות ושישה שחקנים מנסים להעביר מסר על מלחמה, מוות, הרס ואובדן.

המילים שלהן, שלקוחות מסיפורים אמיתיים וממקורות ספרותיים, נרקמות ונשזרות בכמה שפות - עברית, ערבית, צרפתית, אוקראינית, גרמנית ואנגלית. התקופות מתערבבות, והדמויות מנסות למצוא משמעות בחיים.

בין כוכבי הסרט ניתן למנות את קרן מור, מנשה נוי, יעל אבקסיס, יבגניה דודינה, בהירה אבלאסי, מתייה אמרליק ("מינכן", "קוונטום של נחמה") ואירן ז'קוב (כוכבת "עדיין לא מאוחר", סרטו האחרון של גיתאי).

"למה מלחמה?", צילום: יח"צ

שיחתו של אתר "Variety" עם גיתאי התקיימה על רקע ניסיון החיסול של מוחמד דף. כשהבמאי נשאל לגבי המלחמה בישראל, הוא השיב כי "אנחנו חייבים לדבוק באמת ולשאול שאלות נוקבות מאוד. כל הפרויקטים שלי שעסקו ברצח רבין (דוגמת "זירת רצח" מ-1996 ו"רבין, היום האחרון" מ-2015) חקרו למעשה את המקרה. אין ספק שהטרגדיה המתמשכת מקבילה לסרט שלנו, אבל אמנות לא משנה את המציאות המיידית", הבהיר גיתאי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר