ספק אם ניתן למנות על אצבעות יד אחת דמויות תורניות בעלות שיעור קומה עם ותק, ניסיון והבנה כה עמוקה ביהדות ארה"ב על כל גווניה, כמו הרב ד"ר שלמה ריסקין. כאיש המחנה המרכזי באורתודוקסיה המודרנית ורב היישוב אפרת שבגוש עציון, הוא כואב, כמעט פיזית, את המשבר הגדול במערכת היחסים בין מדינת ישראל לבין הקיבוץ היהודי השני בגודלו בעולם. אף שהוא מכיר בחומרת הקושי, נחרד ריסקין ממטבעות לשון נוסח "גירושים", "נתק" או "קרע", שנשמעים בעניין זה.
"איננו יכולים להרשות לעצמנו לוותר עליהם כפי שהם אינם יכולים להרשות לעצמם לוותר עלינו", הוא קובע, "הדיבורים על השלמה עם אפשרות שכזאת מזעזעים אותי... הדיאלוג הוא הכרח וחובה. זה יכול להיות דיאלוג נוקב, אבל מחבק ואוהב, כי לצד המחלוקת, והיא קיימת, אנו אחים, בנים ובנות לעם אחד".
ריסקין (79), אחת הדמויות המוכרות ביותר בעולם היהודי בחו"ל, היה פעיל מרכזי במאבק לשחרור היהודים מעבר ל"מסך הברזל". הוא השתתף בצעדות שארגן מרטין לותר קינג במאבק השחורים לשוויון וכשעלה לארץ, הקים את רשת מוסדות "אור תורה סטון", ארגון גג של מוסדות חינוך וחברה שמשלב יהדות, לצד ערכים ציוניים, חברתיים, ומערביים מודרניים. כבר יובל שנים שריסקין עוסק ביצירה חינוכית, הגותית ותורנית.
בדק בית הדדי
עכשיו, הוא אינו חוסך ביקורת משני הצדדים במשבר. על חלק מהיהודים הפרוגרסיבים שפועלים כיום בארה"ב נגד ישראל, אומר ריסקין כי אימצו דפוס התנהלות מעוות: "כל מי שנראה כאילו הוא נרדף וחלש - מחובק אוטומטית על ידיהם, בין שהוא צודק ובין שלא. רבים מהיהודים הדמוקרטים והפרוגרסיבים בארה"ב שכחו מהמוסר הבסיסי של 'שופך דם האדם באדם דמו ישפך כי בצלם אלוקים עשה את האדם'. מבחינתם, מכיוון שיד הפלשתינים היא עתה על התחתונה, באופן אוטומטי הם גם הצד הצודק ולא משנה להם שהם רוצחים בנו, ומייצרים טרור.
"הם גם שכחו שאת חבלי ארץ ישראל ההיסטוריים שחררנו במלחמות שנכפו עלינו; הם קצת התבלבלו. בפועל מה שקורה הוא שההתייצבות האוטומטית שלהם לצד החלש, מדרדרת אותם להבנת השנאה והעוולות ואפילו טרור פלשתיני. פילוסופיית החיים הפרוגרסיבית של חלקים ביהדות ארה"ב גורסת שאם אתה היית בצד החלש וסבלת מאפליה רבת שנים, למרות שעכשיו אתה מתנהג בצורה ברברית ופושעת - צריך לנהוג כלפיך באפליה מתקנת. הראייה הזאת היא בעיניי קץ החברה - עיקום המציאות.
מתנה לישראל. טראמפ // צילום: איי.אף.פי
"מצד שני", אומר הרב ריסקין, "הזלזול שישראל מפגינה ביחס לעניינים שנוגעים בציפור נפשה של יהדות ארה"ב - כמו 'מתווה הכותל', הגיורים והיחס של הממסד האורתודוקסי כלפי הזרמים האחרים ביהדות - הרפורמים והקונסרבטיבים - פוגע בהם קשות. אני רב אורתודוקסי שפועל בגבולות ההלכה, ויש לי חילוקי דעות עם עמיתיי שם, אבל הם חלק מהעם היהודי, וצריך לחדול מלפגוע בהם, חייבים לדבר איתם".
מנהיגים יהודים בארה"ב מדברים על "הכיבוש", ומתארים התנחלויות כעושק. כששואלים אותם באיזו זכות הם מתערבים, כאשר אינם גרים כאן - הם יוצרים זיקה בין הגב הפוליטי והתרומה הכספית שלהם לישראל, לבין "זכותם להתערב". זה תקין בעיניך?
"האמריקניות שבי אומרת שאם אני מבקש מיהודים בארה"ב כסף - ואנחנו למוסדות שלנו ביקשנו וקיבלנו לא מעט - אז עלי להקשיב היטב לדבריהם ולהשקפותיהם, לא בהכרח להסכים. מנגד - אני מצפה מהם למעט ענווה. החיים שלנו מוטלים כאן על כף המאזניים. אנו מקריבים כאן את חיינו כי אנו רוצים לחיות. באמריקה הפרוגרסיבית לאומיות הפכה למילת גנאי, אבל בלי לאום לא היתה לנו ארץ. הם שכחו זאת".
כמי ששוחח לאחרונה עם מנהיגים יהודים בארה"ב ההתרשמות שלי היא שרבים מהם שונאים, פשוטו כמשמעו, את טראמפ, וששיתוף הפעולה ההדוק בינו לבין נתניהו מוציא רבים מהם מדעתם.
"טראמפ הוא מתנת חינם לארה"ב בתחום הכלכלי וכמובן לישראל. עוד לא היה נשיא שכה היטיב כך עם ישראל. היהודים שמותחים עליו ביקורת אינם מכירים ומחוברים מספיק טוב להיסטוריה של מדינת ישראל. הם ניזונים ממידע מוטה ומגורמים עוינים, חלקם אנטישמיים. גם מה"ניו יורק טיימס", שצר לי לומר, שגם לתוכו חלחלה אנטישמיות".
הקב"ה מאזין גם לרפורמים
לפני 36 שנים, יחד עם עוד עשרות משפחות מקהילת בית הכנסת לינקולן סקוור במנהטן שאותה הנהיג, עלה ריסקין לארץ והקים (עם אחרים) את היישוב אפרת שבגוש עציון. התקדים המיוחד הזה לא חזר על עצמו מאז. יהודי ארה"ב, שרגילים בטוב וברווחה, עולים לארץ במשורה וכיחידים, אך לא כקהילות מאורגנות. ריסקין - מייסדם של עשרות מוסדות ובהם אולפנות וישיבות תיכוניות, מדרשות לבנות וישיבות הסדר (גם לבנות) - שהרבנות החרדית, ולעיתים גם הראשית, ניסו להוציא אותו מחוץ לגדר - קיבל את ההסמכה שלו לרבנות ב־1964 מהרב והפילוסוף יוסף דוב סלובייציק.
הוא דמות תורנית שחיבר גם ספרי הגות, ונחשב לבקיא גם בפילוסופיה ובספרות יוונית. בעבר ניהל את המרכז להבנה ושיתוף פעולה יהודי־נוצרי באפרת וכן התבטא לא פעם, "בצער רב" כהגדרתו, בזכות הפרדה בין דת למדינה. האמירה הזאת באה על רקע מה שריסקין הגדיר כ"מעורבות פוליטית לא נקייה" מצד פוליטיקאים ורבנים בענייני אמונה, דת והלכה. הוא גם יזם עם רבנים אחרים את הסכמי קדם הנישואים שאמורים למנוע מצבי עגינות עתידיים והוא עומד בראש הרכבי גיור, שעוררו עליו לא פעם את חמת הרבנות הראשית (כיום, לדבריו, "החזית הזאת רגועה").
"לאפשר לרפורמים להתפלל כפי שהם רוצים". תפילה ברחבת הכותל // צילום: אורן בן חקון
לצד כל אלו, פועל ריסקין כבר שנים לקידום מעמד האישה ביהדות, מינה "מורות הוראה" שעוסקות בפסיקת הלכה, אך בשונה מה"רבות" שמוסמכות בארה"ב, מורות ההלכה שריסקין ורבנים אחרים בני דמותו ממנים אינן מנהלות בתי כנסת. "אישה", הוא מסביר, "אינה יכולה להוציא גברים ידי חובה בקריאת התורה ובתפילה בציבור, אך אין סיבה שאישה לא תהיה מנהיגה רוחנית ותלמד גם גברים תורה". בשונה מרבנים אורתודוקסים אחרים, ריסקין מקפיד שלא להחרים את עמיתיו הרבנים הרפורמים והקונסרבטיבים בארה"ב.
אחדים מעמיתיך כינו ועדיין מכנים את הרפורמים והקונסרבטיבים "גויים" ו"אפיקורסים".
"למרות שאיני יכול להתפלל איתם במניין, כי אני מתפלל רק לפי ההלכה, אני מאמין שהקב"ה שומע ומאזין לתפילתם, אולי יותר מאשר לתפילתי. על פי רוב, הם עושים מאמץ גדול כדי להעניק ליהודים ידע וגאווה יהודית. לכן אבוי לנו אם המרכזים הדתיים כאן בארץ יהיו רק עבור אורתודוקסים. מתווה הכותל שהוקפא הוא דוגמה לשגיאה כזאת. צריך לממש אותו ולהעניק להם אפשרות להתפלל ליד הכותל המערבי ברחבה משלהם כפי שהם רגילים: גברים ונשים יחדיו. האופן שבו המדינה התנהלה בפרשה הזאת פגע קשות ביהודי ארה"ב. זה כאילו נאמר להם: אתם מחוץ לגדר".
טוענת הרבנות הראשית שהם בכלל לא באים לשם. שאין בארץ ציבור רפורמי וקונסרבטיבי שישתמש ברחבה כזאת, שהכל לשם הפרובוקציה.
"זאת לא הנקודה. גם לנו האורתודוקסים יש לא מעט בתי כנסת ברחבי הארץ שהם די ריקים. צריך לעשות הכל כדי למלא אותם".
היית רוצה לראות עלייה גדולה של קהילות קונסרבטיביות ורפורמיות לארץ?
"זה היה משמח אותי מאוד, אבל לצד זאת הם חייבים להבין שהיהדות במקומות הפומביים כאן בארץ מוכרחה להיות יהדות אורתודוקסית, שהגיורים שלהם אינם על פי ההלכה, ושכאן במדינת ישראל יש חוקים שהם יצטרכו לכבד בנוגע לנישואים, ואנו נצטרך לכבד אותם".
הזרמים האחרים ביהדות מנגישים את היהדות לציבור שלהם כתרבות, כחיי קהילה, כהוויה. לאו דווקא כמחויבות הלכתית.
"נכון. אך איני רואה בכך בעיה. הלוואי שבארה"ב הציבור הרחב של היהודים היה רואה את היהדות כתרבות, כי בתרבות היהודית יש תנ"ך וספרות, וספרי קודש מכל הדורות ושבת. התרבות וההלכה היהודית שלובים זה בזה. הבעיה אינה התרבות. הבעיה היא ההתבוללות העצומה, שמאיימת לצמצם את מספר היהודים שם".
טוען הרב ריק ג'ייקובס, נשיא התנועה הרפורמית בארה"ב, ש"הנישואים המעורבים הם מציאות שנגזרת מהחיים של היהודים בארה"ב בחברה חופשית"; ש"אפשר להפוך זאת מקללה לברכה". בראייה שלו הם "מרחיבים את הקהילות היהודיות".
"מאז ומתמיד ההקפדה על נישואי יהודי ליהודייה, ולהפך, שמרו על קיום העם היהודי. בלי זה - לא היינו ממשיכים להתקיים כעם. במחזור האחרון של הרבנים שהכשיר 'ההיברו יוניון קולג'', עבור התנועה הרפורמית, קם הסופר היהודי מייקל שייבון וטען שדת שאוסרת על הבן או הבת שלו להינשא ללא יהודייה או ללא יהודי היא דת גזענית. אמירה כזאת היא חוכא ואיטלולא. זה שאתה לוקח גויים ומכניס אותם לתוך היהודים, זה לא מרחיב את העם היהודי. בדיוק להפך".
ולמרות דבריו אלה, הרב ריסקין סבור שככלל, עצם הקיום של התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית בארה"ב אפשר ליותר יהודים להיאחז ביהדות: "אם אתה שואל אותי אם הפסדנו יותר יהודים בגללם, או שהצלנו יותר יהודים בזכותם, התשובה שלי היא שהצלנו יותר. איני מאשים אותם בנישואי תערובת. אני כן מסויג מאוד מהיחס ומהסלחנות שהם מגלים מול התופעה הזאת".
כיצד היית אתה נוהג, פרקטית, כלפי זוג מעורב לו היית היום רב קהילה בארה"ב?
"הסברה, חינוך, חיבוק, אהבה וקבלה רגשית, אבל לא התפשרות עם ההלכה. אחרי חב"ד, אנחנו, 'אור תורה סטון', מוציאים הכי הרבה רבנים שליחים לקהילות בעולם. בשבת הקרובה אנו מציינים שבת מיוחדת, שבה שלוחים שלנו במאה קהילות בעולם ידברו יהדות ותורה וחינוך אל ציבורים שונים ומגוונים. אנו מלמדים יהדות עם הרבה קבלה והכלה וחיבוק. כאשר נוהגים כך, לא פעם, דווקא הצד הלא יהודי מקרב בני הזוג מקרב את הצד היהודי ליהדות הרבה יותר מסורתית".
"קודם כל - לאהוב ולקבל"
הרב ריסקין אמר לא פעם שאף שהתלמוד הוא בעיניו הטקסט הכי פלורליסטי, דווקא אלה שלומדים בו יותר מכולם הם צרי אופקים יותר מכולם. ריסקין דבק באמירה הזאת גם היום. הוא מכוון אותה בעיקר למנהיגות החרדית, "שהציבור שלו למרות הכל מתקרב אט־אט אל הציונות המעשית".
"ההלכה היא פלורליסטית", משוכנע הרב ריסקין. "אני לא מסוגל להסתכל בעיני עגונה ולומר לה 'אין לי פתרון עבורך'. על ההלכה להשתדל להמציא פתרונות למצבים משתנים. היו בעבר רבנים ראשיים כמו שלמה גורן ויצחק הרצוג וגם עובדיה יוסף שיצאו בפסיקות אמיצות. כמה מאלה שאוסרים לשמוע שירת נשים יודעים שחכם עובדיה מתיר שמיעת שירי קודש על ידי נשים? אני אוסר גם שמיעת שירת גברים וגם שירת נשים כאשר משולבים בשירה רמזים סקסואליים, אבל מתיר כשמדובר בשירה זכה וטהורה, למשל שירת נעמי שמר. מי שרואה עצמו מנוע, לפחות שיקפיד לא לבייש את הנשים ששרות, ושלא יעזוב בהפגנתיות את מקומו".
ריסקין מתיר גם שירות נשים בצה"ל, אפילו ביחידות קרביות: "כל המלחמות שלנו הן מלחמות מצווה. אמנם לא הייתי ממליץ על שירות משותף של איש ואישה בתוך טנק אחד. זה לא בריא, אבל אנו הקמנו כחלק מהמוסדות שלנו את 'הדס', מסלול דמוי 'הסדר' במסגרת מדרשת לינדנבאום, שמשלב לימוד ושירות בצבא לבנות. זה קידוש ה' גדול".
על דגם המנהיגות הרוחניות - פוסקות ההלכה שהוא ואנשי בית מדרשו פיתחו - אומר ריסקין ש"אם דבורה היתה שופטת ועל פי המדרש שרה אמנו היתה נביאה גדולה אף יותר מאברהם, אז נשים יכולות להנהיג רוחנית..."
סוגיה אחרת שבה עוסק הרב היא עניין הלהט"בים. "באפרת התאבדו ארבעה צעירים הומוסקסואלים לאורך השנים, מכיוון שלא היתה להם כתובת. זה עניין שגובל בדיני נפשות. יש בהלכה כלל: 'אונס - רחמנא פטריה' - אם אדם לא יכול להתגבר - ורק הקב"ה יודע זאת - המעשה אסור, אך אין עונש. בכל מקרה - בראש ובראשונה צריך לאהוב ולקבל, ודאי שבתוך בית כנסת וקהילה. זה האל"ף־בי"ת".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו