ישבור שיא: חשיפה פנומנלית לאירוויזיון

עשרות מיליונים ייחשפו לאירוויזיון, עוד לפני שיתקיים • איך תקרה החשיפה המטורפת שתהפוך את המופע להכי נצפה בכל הזמנים? • והכי חשוב: מי הנשים שאחראיות לה?

מדונה, צילום: AP

תל אביב, שומעת? האירוויזיון הראשון שלך הולך להיות גם האירוויזיון שצפוי לשבור שיאים בחשיפה של כל הזמנים לתחרות הזמר האירופית. 

זה יקרה כמובן גם בגללך, אבל יותר בזכותן של ארבע נשים, ארבע דיוות עולמיות שיופיעו בתל אביב באירוויזיון ה-64. ואלו הן: הוונדרוומן גל גדות, מלכת הפופ מדונה, דוגמנית העל בר רפאלי וזוכת אירוויזיון 2018 נטע ברזילי.

• רוצים להישאר מעודכנים? בואו לאינסטגרם

לדברי איתי צמיר, אסטרטג דיגיטל, יועץ לחברות ומרצה לתואר שני בקריה האקדמית אונו, החשיפה הפנומנלית לאירוויזיון, שישודר ב"כאן 11", צפויה בזכות העובדה שהארבע - גדות, מדונה, רפאלי וברזילי, הן מעצמות רשת, שלהן עשרות מיליוני עוקבים באירופה ובעולם כולו.

יותר נצפה מהאירוויזיון הקודם. נטע ברזילי // צילום: AP

כנגד ארבע בנות דיברה הרשת - ואלה הנתונים שמציג צמיר: לגל גדות יש 29 מיליון עוקבים באינסטגרם, שני מיליון בטוויטר ועוד 10 מיליון בפייסבוק. בסך הכל 41 מיליון עוקבים. "אמנם זהו מספר מבלבל מעט, שכן חלק מאותם עוקבים חופפים במדיות השונות, ועדיין מדובר במספר עצום של עשרות מיליוני עוקבים", מסביר צמיר.

מספריה של מדונה נמוכים מעט מאלה של גדות. באינסטגרם יש לה 13.5 מיליון עוקבים, 2.4 בטוויטר ועוד 18 מיליון בפייסבוק. אבל מדונה רושמת יתרון על גדות בזכות היותה אושיה גם ביוטיוב - כאן יש למלכת הפופ 2.7 מיליון סאבים, ולסיכום כללי: 36.6 מיליון עוקבים ברשתות השונות.

"שתי אלו יתחילו לדבר בקרוב על האירוויזיון ברשתות החברתיות, יעלו תמונות, סרטונים וצילומים שלהן, והעוקבים מכל העולם ייחשפו לאירוויזיון, גם כאלה שאינם מכירים את האירוע. שלא לדבר החשיפה המקסימלית הצפויה להיות ביום האירוויזיון עצמו, כשכל השיח יהיה סביב התחרות שתתקיים בתל אביב", מפרט צמיר.

לשתי האחרות, בר רפאלי ונטע ברזילי, אומנם יש פחות עוקבים ברשתות, אך עדיין מדובר בשני שמות מוכרים בעולם. 

לבר רפאלי 2.8 מיליון עוקבים באינסטגרם, מיליון בטוויטר ועוד 2.8 מיליון בפייסבוק. 403 אלף אנשים עוקבים אחרי נטע ברזילי באינסטגרם, 28 אלף בטוויטר ו-103 בפייסבוק. ביוטיוב, אוחזת זוכת האירוויזיון ב-192 אלף סאבים.

"מבין ארבע הדיוות, נטע ברזילי, אף שאינה שם עולמי בקליבר של שלוש האחרות, הכי מחוברת למותג 'אירוויזיון' עצמו. הקהל של נטע הוא הכי קהל של אירוויזיון, בשונה מהאחרות, שיחשפו קהל אחר לאירוע הבינלאומי", מדגיש צמיר.

 

 

סיכום מהיר של כלל העוקבים אחר ארבע האושיות נותן מספר פנומנלי: 85 מיליון אנשים שקוראים כל מה שהארבע כותבות ברשתות החברתיות.

"עם כל ההסתייגויות בדבר עוקבים חופפים במדיות השונות, עדיין מדובר בחשיפה של עשרות מיליונים. אגב, העובדה שהם נחשפים לאירוויזיון גם בפייסבוק, בטוויטר באינסטגרם וביוטיוב, דווקא עוזרת, שכן הסיכוי שהם יצפו באירוויזיון עולה משמעותית בשל כך" הוא מוסיף. וזה הגיוני: כשעוקב רואה יותר פוסטים בנוגע לאותו אירוע, במספר רשתות חברתיות שונות, יש סיכוי גבוה יותר שהוא יצפה בו.

אירועי ענק דוגמת אולמפיאדה, מונדיאל ואירוויזיון, הם כמובן אירועי מדיה המהווים הזדמנות חד פעמית למתג את העיר והמדינה המארחות. גם כאן, מספרי ענק אלה אמורים לשרת את ישראל ותל אביב, המארחות את האירוויזיון. "אם ארבע כוכבות אלה מדברות, מצטלמות או מעלות תמונות בהקשר של האירוויזיון, סביר להניח שהעוקבים יתרשמו שמדובר באירוע גדול מאוד. בוודאי אם משווים זאת לזכייה של דנה אינטרנשיונל מ-98'. אז, למרות שדנה עניינה מאד את העולם, האפשרויות לדבר על האירוויזיון מחוץ למסך היו מוגבלות", מבהיר צמיר.

לאורך השנים חלו שינויים רבים בתחרות שתרמו לשדרוגה, בהם, בין היתר, היכולת של קהל הצופים להשפיע על השיר הנבחר באמצעות שליחת מסרונים, דבר המשפיע גם על אחוזי הצפייה בתחרות.

"בשנות האלפיים, עם הופעת הרשתות החברתיות, הבינו מארגני התחרות שצריך להשתמש בכוח הנמצא בידי המשתמשים ברשת גם כדי להשפיע על תוצאות האירוויזיון" מסביר איתי צמיר.

85 מיליון צופים? // צילום: Getty Images

כזכור, זכייתה של נטע ברזילי במקום הראשון, הוכרעה על ידי שולחי המסרונים בהצבעה לאירוויזיון 2018 בליסבון. בלתי נשכח הוא הגיבוי שהעניקה לה גל גדות, כשקראה לעוקביה באינסטגרם: "הצביעו לנטע!".

עניין נוסף שתורם לשינוי, זו הזכות הניתנת לאומן לקדם את השיר שלו בחודשים שלפני התחרות דרך הרשתות החברתיות, כדי להכירו ולחבבו על הקהל. "אם אני קובי מרימי, הייתי מנסה בכל דרך לדחוף את השיר 'הום' דרך הרשתות, חושף אותו בפני עוד ועוד צופים וגורם להם לצפות בתחרות בזמן אמת", מציע צמיר. "ועדיין, הדבר המשמעותי הוא החשיפה הפנומנלית לאירוויזיון 2019. זה הולך להיות 'M85 – Eurovision' כלומר, חשיפה שלא הייתה כמותה".

צילום איתי צמיר: אולפני פוקס

הכל על האירוויזיון:

 • אירוויזיון: משתתפי העבר יופיעו בת"א • יוצאים לדרך: מנחי האירוויזיון נפגשו • גם אן-מארי דוד בדרך לישראל • חלום לאירוויזיון: השיר של להקת שלוה • מירי פסקל לאירוויזיון 2019

 • השופטים החדשים של "הכוכב הבא"?

בסטרימינג שלכם: "הם יורים על תינוקות"טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר