אחרי שהאוצר פרסם את נתוני הגירעון האחרונים בשעת לילה מאוחרת, אמש (שלישי) רכבת ישראל פרסמה את דו"חותיה הכספיים ל-2018 בשעה לא שגרתית דומה. וכמו במקרה של נתוני הגירעון האחרונים, גם לרכבת ישראל הייתה סיבה להתבייש, בעיקר לוועד העובדים של החברה. את 2018 סיימה הרכבת בהפסדים של 330 מיליון שקלים, אחרי הפסדים של 50 מיליון שקלים שנה קודם לכן.
רכבת ישראל מדווחת היום על נתוניה לשנת 2018 ובכלל זה הדו"חות הכספיים. ההפסד כולל, בין היתר, את מחיקת הערך שדווחה ברבעון השלישי, על סך 209 מיליון שקלים; לצד זאת כולל ההפסד הוצאות פחת בשווי 49 מיליון שקלים, וכן קנסות על אי־עמידה ביעד הדיוק השנתי על סך 46 מיליון שקלים, זאת בעיקר בשל החרפת העומסים בתחנות וברכבות ובשל המחסור החמור בקרונות ובתשתיות מסילה. הפסד מביש במיוחד נרשם בסעיף המטענים - הפסד של 74 מיליון שקלים שלטענת ההנהלה נבע בעיקרו מהשבתות יזומות של העובדים במהלך השנה. ברור שלקוחות רכבות המשא לא יכולים לסמוך על הובלות כשלא ברור אם ייצאו לדרך כמתוכנן. הפסדי חטיבת המטענים מהווים את עיקר ההפסד התפעולי של החברה. עוד עולה מהדו"חות כי בשנת 2018 נמשכה הירידה בתעריף הסובסידיה הממשלתית למטענים, בסך של 6.5% לשנה. ההפסד הזה לציבור גדול הרבה יותר מההפסד הכספי, מכיוון שהלקוחות השתמשו בחלופות תחבורה מזהמות יותר, שהוסיפו לעומס בכבישים.
76 מיליון שקלים על סעיף מטענים // צילום: דודו גרינשפן
ברכבת ישראל מציינים כי "החברה החליטה על כניסה לתהליך התייעלות במטרה להתכנס אל יעדי התקציב. התהליך כולל בשלב זה צמצום בהוצאות כלליות, כיבוד, כנסים, קיצוץ יועצים חיצוניים, צמצום בשעות הנוספות, קיצוץ בהוצאות שיווק ועוד. כמו כן, החלה החברה בתהליך בחינה של התייעלות בהיבטי כוח אדם".
אולם למרות התלונות הרבות של הנוסעים על אי דיוק הרכבות ועל היבטים נוספים בשירות, הרי החלופות לרכבת לא היו נוחות יותר, בעיקר בשל העומס בכבישים. לכן גם בשנה שעברה נשבר שיא במספר הנוסעים. במהלך אותה שנה רשמה רכבת ישראל כ־67.7 מיליון נסיעות, לעומת 64.6 מיליון נסיעות בתקופה המקבילה אשתקד - גידול של 4.8% - אף על פי שלא חלה תוספת בתשתית, כמו מסילה בצירים העמוסים, מסילות החוף, מסילה רביעית באיילון ועוד. ההכנסות מהסעת נוסעים בשנת 2018 הגיעו לסך של כ־753 מיליון שקלים, ההכנסות כולל דמי הפעלה עמדו על 2,056 מיליון שקלים; מנגד, בשנת 2017 עמדו ההכנסות של הסעת הנוסעים על כ־748 מיליון שקלים, בזמן שההכנסות כולל דמי הפעלה הסתכמו ב־2,023 מיליון שקלים. הגידול הקטן יחסית לגידול במספר הנוסעים יכול להיות מוסבר בנסיעות חינם בקו הרכבת החדש ממודיעין לירושלים.
ההכנסות מהובלת מטענים לשנת 2018 עמדו על כ־177 מיליון שקלים, לעומת הכנסות בסך כ־190 מיליון שקלים בשנת 2017. שיעור הדיוק השנתי של 2018 עמד על 91.6%, לעומת 93.62% שנה קודם לכן. את ההידרדרות הזו מסבירים ברכבת כנתון המושפע משמעותית מהמחסור האקוטי במסילות ובקרונות, בדגש על מסילות החוף החסרות והמחסור במסילה רביעית באיילון. הקיטון בנתון הדיוק מושפע משמעותית מהחרפת העומסים בתחנות וברכבות, ובעיקר בשל הצפיפות.
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו