הציבור נותן ציונים גבוהים לבתי החולים הציבוריים, ושביעות הרצון הכללית של הציבור מאשפוזים בבתי החולים עומדת על 81 נקודות. זו עלייה בציון בהשוואה לסקר הקודם (2016) שעמד על 78 וזה שלפניו (2014) היה 77.
בתי החולים שזכו לציונים הגבוהים ביותר הם: בני ציון, כרמל, מעייני הישועה, הסקוטי בנצרת (85). מבין בתי החולים הגדולים והבינוניים, קיבל את הציון הגבוה ביותר בית החולים מאיר (84), ואחריו בילינסון ושיבא (83). איכילוב, רמב"ם ונהריה (82), סורוקה העמק והדסה עין־כרם (81). לציונים הנמוכים יותר זכו בתי החולים הדסה הר הצופים, וולפסון, שערי צדק וזיו (78), הלל יפה וברזילי (77). סוגרים את הדירוג בתי החולים אסף הרופא ולניאדו (76).
הנושאים שזכו לציון הגבוה ביותר מצד הציבור היו אלו שקשורים ליחס של הצוות: התחושה שהמטופל נמצא בידיים טובות ותחושת יחס וכבוד למטופל (88 אחוז), גם סעיף מתן מידע והסברים זכה לציון גבוה (84). וכך גם יעילות (84). מדדים שהציונים בהם היו נמוכים, הם העצמת ושיתוף המטופל (75), נכונות להמליץ על בית החולים (75), שביעות רצון כללית (77) והתנאים הפיזיים (78). בכל המדדים נרשם שיפור לעומת הסקרים בשנתיים הקודמות.
בתחתית: בית החולים אסף הרופא // צילום: יוסי זליגר
עוד נמצא שהמחלקות הפנימיות מקבלות ציונים נמוכים יותר ברוב הפרמטרים שנבחנו, בהשוואה למחלקות הכירורגיות ושאר המחלקות. הציון המסכם של המחלקות הפנימיות עמד על 79, של המחלקות הכירורגיות 81 ושל יתר המחלקות 86. ציונים נמוכים במיוחד ניתנו למחלקות הפנימיות בתחום העצמת המטופלים (73) ותנאים סביבתיים (76).
כעשירית מהמטופלים שרואיינו אושפזו במסדרון במהלך כל האשפוז או חלקו. חוויית המטופל נגרעת בצורה משמעותית בעת אשפוז במסדרון (פערים של 10% עד 18% בציונים בין מי שאושפזו במסדרון למי שלא). והציון המסכם שנתנו השוכבים במסדרון עמד על 71, מול 82 למי שאושפזו בחדר.
נתון מפתיע הוא שנרשמה ירידה של 20% בשיעור המאושפזים במסדרונות בין 2016 ל־2018. מובילים בשיעור המאושפזים במסדרון: אסף הרופא (18%), שערי צדק (16%) ורמב"ם (15%).
מה ההסבר לתוצאות הטובות שלהן זוכה מערכת הבריאות למרות המצוקה הקשה? סיבה אחת היא שהסקר נערך בתקופת האביב והקיץ, שבהן יש פחות תחלואה ופחות עומס.
סיבה נוספת ומשמעותית יותר קשורה לציפיות של המטופלים ממערכת הבריאות: המטופלים מגיעים מלכתחילה עם ציפיות נמוכות. הם חוששים שיאושפזו במסדרון וחוששים שלא יייחסו אליהם. בפועל הם מאושפזים לרוב בתנאים טובים יותר מאלה שלהם ציפו ומקבלים יחס טוב יותר.
הסקר הנוכחי הוא השלישי מסוגו, והוא נערך בקיץ 2018. הסקר הקיף 11 אלף מטופלים שאושפזו ב־26 בתי חולים במשך לפחות שני לילות. לדברי איילת גרינבאום אריזון, ראש אגף השירות במשרד הבריאות: "בשנים האחרונות משרד הבריאות מקדם את שיפור חוויית המטופלים בשיתוף פעולה יוצא דופן עם בתי החולים וקופות החולים".
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!