מהפכה שקטה מתרחשת בחודשים האחרונים בבתי הספר היסודיים: יותר ויותר הורים לתלמידים בכיתות א'-ה' נלחמים בסמארטפונים, שהשתלטו על חיי הפנאי ועל יום הלימודים של התלמידים - וחוזרים לטלפונים ה"טיפשים".
בשיתוף הורים אחרים, ולרוב גם בתי הספר, הם קוראים לדחות רכישת טלפון חכם לילדים ככל האפשר - על ידי רכישה קהילתית של טלפונים ללא אינטרנט, טלפונים בטוחים.
הפרויקט, שזכה לשם "תנו לגדול על שקט", החל לפני כשנה וחצי על ידי שתי אימהות - נעמה גלעדי וסיגל רובין־שהם. לדבריה של רובין־שהם, "עוד לפני שילדים בגיל 8-7 מתחברים לרשת חברתית, הם צריכים לפתח כישורים חברתיים בסיסיים. אני חושבת שחלק מהסיבה שההורים קונים טלפון חכם זה כי הם לא רוצים שהילד יישאר 'בחוץ', ולכן ברגע שזה פרויקט קהילתי זה מונע את הדילמה".
עוברים לטלפון טיפש // צילום אילסוטרציה: משה שי
רובין־שהם מוסיפה כי "כבר רתמו יותר מ־200 בתי ספר יסודיים מרחבי הארץ שהחלו לקדם את היוזמה". באשר למתנגדים, היא מוסיפה כי "אנחנו שומעים שאנחנו הולכים נגד הקדמה, אבל זה בדיוק הפוך - אנחנו בחזית הקדמה, יודעים לזהות מה מוקדם מדי בגיל 8. את ההתמכרות לרשתות חברתיות אפשר לדחות בשנתיים־שלוש בלי להפסיד שום דבר טכנולוגי - וזה ההבדל היחיד בין סמארטפון בכף היד של הילד ושאר האמצעים שאנחנו מעמידים לרשותו בבית".
קבוצת הפייסבוק "תנו לגדול על שקט" מלאה בתמונות של בתי ספר שכבר עשו את השינוי - ובבקשה של הורים אחרים לעצות כיצד להתניע את המהלך הזה גם אצל ילדיהם.
לצמצם את החשיפה
היום אף יתקיים במרכז הבינתחומי בהרצליה כנס ששמו "תנו לגדול על שקט: מהפכת הטלפונים וילדי בית הספר היסודי עולה כיתה".
"מחקרים מראים שרצוי מאוד שפעוטות לא ייחשפו למסכים כמו סמארטפונים וטאבלטים עד גיל שנתיים, כי יש חשש גדול לפגיעה בהתפתחות המוח ולהפרעות קשב", מסביר פרופ' יאיר עמיחי־המבורגר, ראש המרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט בבית ספר לתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה.
לדבריו, "בקרב ילדים המשתמשים בסמארטפונים ופעילים ברשתות החברתיות אנו רואים לצערנו טווח רחב של נזקים אפשריים, החל מפעילות כימית במוח המקבילה לפעילות כימית המצביעה על התמכרות, ועד לפגיעה בדימוי העצמי".
בהתאם למסקנות אלו, פרופ' עמיחי־המבורגר יצר מודל התפתחות בריאה של ילדים הבנוי מעשרה שלבים. המודל כולל המלצה שלא לחשוף ילדים עד גיל שנתיים למסכים, וכן את דחיית גיל קבלת הסמארטפון ל־10. עוד הוא מדגיש כי יש להקפיד על דוגמה אישית של ההורים: "לרוב ההורים הרגלי שימוש לקויים בסמארטפון, ובכך הם מהווים מקור ללמידה שלילית של הילד".
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!