מנכ"ל רכבת ישראל צפוי לסיים את תפקידו

על רקע התקלות החוזרות, דירקטוריון החברה יתכנס כדי להכריע בנוגע להמשך דרכו של ניצב (בדימוס) שחר איילון • מכהן בתפקיד כשנתיים • הבוקר אירעה תקלה נוספת בקו תל אביב-ירושלים • שר התחבורה ישראל כ"ץ: "יכול להיות שסכסוך פנימי גורם לשיבושים הרבים"

ניצב (בדימוס) שחר איילון // צילום: אורן בן חקון

דירקטוריון חברת רכבת ישראל יערוך הערב (שני) ישיבה מיוחדת ובה צפויה להתקבל החלטה לסיים את תפקידו של מנכ"ל החברה, ניצב בדימוס שחר איילון. איילון עצמו הודיע כי אינו שוקל להתפטר, אך ייתכן שיבחר לעשות כן או שתתקבל החלטה על "פרישה מרצון". ברכבת אישרו בצהריים כי הפגישה תתקיים לאחר שיממה קודם התקיימה שיחה בין יו"ר הדירקטוריון, האלוף במיל' דן הראל לבין איילון עצמו, ובה נדון נושא סיום תפקידו.

גורמים ברכבת הסבירו כי זה תקופה ארוכה יש מתיחות בין המנכ"ל לחברי הדירקטוריון. כמו כן, הכף הוכרעה נגד איילון, בעקבות הדו"חות הכספיים המצביעים על ירידה בהכנסות ברבעון ועל הפסד כספי גבוה. נוסף על כך, אין ספק שברכבת לא מרוצים משורת התקלות בקו המהיר לירושלים, מטענות הציבור על עיכובים בתנועת הרכבות, משירות לקוי ועוד.

"הלחץ הציבורי עשה את שלו, אבל בעיר ההפסדים הם שהביאו לכוונה לסיים את ההתקשרות עם המנכ"ל", אמרו. עם זאת, יש שהביעו דווקא תמיכה באיילון: "נכון שכשהוא נכנס המצב היה טוב מבחינה כספית, אבל הרכבת עובדת עם ציוד מיושן ולא מתאים לתקופה. הייתה גם דרישה להוריד מחירים ברכבות התובלה, והלחצים שהופעלו בגלל הקו לירושלים עשו גם הם את שלהם. מוזר שרק איילון ייקח אחריות; הדירקטוריון לא שותף לבעיות בחברה?".

איילון לא הסתיר את ביקורתו על הלחץ שהופעל על החברה לסיים את העבודות ולהפעיל את הרכבת המהירה מנתב"ג לירושלים. בריאיון שנתן הבוקר לגלי צה"ל הוא אף התבטא ואמר בנושא: "הקו היה צריך להיפתח לאחר לפחות חצי שנה של תרגולים". איילון גם טען שהאוצר מנע ממנו להזמין 150 קרונות שדרושים לו לעבודה שוטפת, ולדבריו מכרזים חדשים בנושא יעכבו את הפיתוח של החברה לפחות בארבע שנים, וייקח לפחות עשור עד שהחברה תתייצב. הוא גם השיב על טענות שר התחבורה שיש לבדוק אם התקלות בקו לירושלים לא קשורות גם לבעיות עם עובדים ואמר: "הבנתי שסימנו את העובדים כגורם, וזה לא נכון.

תקלות והפסדים כספיים. רכבת ישראל // צילום: אורן בן חקון

"העובדים נאמנים. יש להם דרכים למחות, אבל זה לא פוגע בשירות לנוסע. אבל אני לא בטוח שהוא התכוון שהעובדים אשמים, הוא רק ביקש לבדוק. אם מישהו מהעובדים היה עושה בעיה משמעתית הוא היה נשפט".

באוצר, אגב, טענו שזה שנה לא הוגשה בקשה להצטיידות של קרונות וקטרים. איילון הוסיף כי עכב התרחבות מספר הנוסעים, נלקחו החלטות של הוספת קרונות, למשל לרכבות, אבל הקטר לא מצליח "לסחוב" אותם, וזו תוצאה של ציוד מיושן ורצון להרחיב פעילות על חשבון הצטיידות בציוד מתאים. איילון אף טען כי בהיעדר התערבות ממשלתית - המשבר ברכבת יימשך שש שנים לפחות, ובשנים אלו לא ייפתחו תחנות או קווים חדשים, והמסילה בין תל אביב לחיפה גם לא תוכפל. עוד הוסיף כי הרכבת נדרשה להתייעל, אבל המשכורות עלו, מחיר הדלק עלה וההפסד הוא ברכבות המטען.

איילון נכנס לתפקידו בינואר 2017. זאת לאחר שסיים את שירותו כנציב כבאות והצלה, וקודם לכן היה ניצב במשטרה ואף סגן המפקח הכללי. הוא קיבל את הרכבת בתקופת פיתוח והרחבה, תקופה של הקמת הקו המהיר לירושלים שהיה תקוע שנים, חשמול כל המסילות והגדלת צי הרכבות. 

בציבור החברה מצטיירת כלוקה בבעיית שירות. עיכובים תדירים, תקלות, הפסקת תנועה של רכבות ישירות בטענה שיש צורך בהעברת ציוד לרכבת המהירה, ציוד מיושן, סכסוכים עם עובדים שמתלוננים, בין היתר, על תנאי עבודה לקויים ועוד.

תדמית בעייתית לחברה. רכבת ישראל // צילום: אורן בן חקון

בריאיון לגלי צה"ל בבוקר שני, בין היתר אמר איילון בתשובה אם בכוונתו לעזוב: "אני לא בורח מעימות או מקרב. אנחנו נעשה את הקרב הזה יחד עם העובדים, יחד עם הנוסעים - ואנחנו ננצח".

הבוקר הושבתה שוב תנועת הרכבות בקו תל אביב-ירושלים - התקלה ה-33 מאז נחנך הקו לפני כשלושה חודשים. שר התחבורה ישראל כ"ץ טען הבוקר בריאיון בגלי צה"ל כי "ייתכן שסכסוך פנימי בין ועד העובדים להנהלה גורם לתקלות הרבות". 

יש להוסיף כי איילון לא הסתיר את ביקורתו על הלחץ שהופעל על החברה לסיים את העבודות ולהפעיל את הרכבת המהירה מנתב"ג לירושלים. בריאיון שנתן הבוקר לגלי צה"ל הוא אף התבטא בנושא ואמר: "הקו היה צריך להיפתח לאחר לפחות חצי שנה של תרגולים". איילון גם טען שהאוצר מנע ממנו להזמין 150 קרונות שדרושים לו לעבודה שוטפת, ולדבריו מכרזים חדשים בנושא יעכבו את הפיתוח של החברה לפחות בשש שנים". 

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר