בשעות הבוקר (רביעי) התקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת דיון דחוף בעניין הפעלת קו הרכבת החדש בין תל אביב וירושלים. הדיון, שזומן על ידי יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, הסתיים ללא החלטות וללא בשורות. רק שליש מחברי ועדת הכלכלה טרחו להגיע לדיון ובלטו בהעדרם גם שר התחבורה, ישראל כ"ץ, יו"ר רכבת ישראל, דן הראל והחשב הכללי, רוני חזקיהו.
במהלך הדיון, שהתנהל בטונים צורמים, נמתחה ביקורת חריפה על התנהלות משרד התחבורה ורכבת ישראל. בין היתר ביקרו הנוכחים את ההחלטה להשיק את קו הרכבת, כשהוא רווי תקלות ואינו ראוי לשימוש, וזאת על חשבון קווי רכבת אחרים אשר מתמודדים עם עומס שאינו סביר.
נעדרו מהדיון. שר התחבורה וראש הממשלה בנסיעת הבכורה של הקו החדש // צילום: אורן בן חקון
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל התייחס לתקלות בהפעלת הקו ולהפחתת תדירות הרכבות בקווים אחרים. "הקו החדש הוא פרויקט לאומי חשוב, אך כשיש בעיות, ראוי שהשר יתייצב ויציג את המצב האמיתי כדי שנצא לדרך בצורה ראויה", אמר, "חייבים להחזיר קרונות לפריפריה. הטענה שיש ויכוח בין משרד התחבורה למשרד האוצר על הזמנת הקרונות אינה מקובלת".
מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, עמדה מאחורי ההחלטה לפתוח את הקו להרצה והגנה עליה נחרצות: "בפרויקטים מסוג זה יש להפעיל לחץ בלתי פוסק. דחייה של חודשים בהשקת הקו הייתה יכולה לדחות את הפרויקט כולו ב-15 שנים. אנחנו גאים בהחלטה להפעיל את הקו ולא היינו מקבלים החלטה אחרת".
"נכון שהקו עדיין בהרצה, אבל הוא יצא לדרך, וזה הישג מדהים", הוסיפה טרנר, "הקו בטיחותי ובמקום שהרכבת תעשה הרצה כשהיא ריקה, היא עושה הרצה עם אנשים. התקשורת הפכה את תקיפת הרכבת לספורט לאומי, אך התקלות ילכו ויפחתו".
"התחזיות היו אחרות". קרן טרנר // צילום: דודי ועקנין
המנכ"לית התייחסה גם לטענות בדבר הפגיעה בפריפריה בשל הפחתת תדירות הרכבות והסבירה כי "התחזיות היו אחרות. ב-3 שנים תנועת הנוסעים עלתה ב-36%. לצערי, אין מספיק קרונות, והיינו צריכים להחליט איך תתחלק הפגיעה. הרכבות שבוטלו יוחזרו בהדרגה".
עם זאת, נציג החשב הכללי בדיון שפך 'מים צוננים' על התמונה האופטימית: "המסה הקריטית של הקרונות תגיע רק ב-2020".
מנהל הרגולציה ברכבת, דן לנדאו התייחס לדברים: "המשימה הציבורית של הרכבת היא לממש את מדיניות התחבורה הציבורית של ישראל. אף אחד לא מתכחש לקשיים - יש מחסור כרוני בציוד נייד ובקרונות, וזה יוצר מצב של היצע מוגבל וביקוש שעולה מעל לתחזיות האופטימיות ביותר", הסביר, "כשיש קו חדש צריך להחליט איך מנהלים ביקושים- צריך להפעיל צדק חלוקתי".
ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית אמר במהלך הדיון כי "התחבורה הציבורית לא מעניינת את הממשלה הנוכחית. ההשקעה ברכבת נמוכה ואני מתפלא שהיא בכלל נוסעת כשחסרים קרונות, קטרים ומסילות. אנחנו המדינה היחידה בעולם שיש בה פקק תנועה של רכבות".