המשבר שישפיע על כל תייר באילת

חודשיים לפני הפתיחה המתוכננת של נמל התעופה רמון, אין פתרון תחבורתי לכניסה לאילת • התחזית: שעה בפקק

שדה התעופה רמון בתמנע // צילום: רשות שדות התעופה

נמל התעופה הבינלאומי בתמנע יפתח בעוד זמן קצר לאחר שנים רבות של תכנון והקמה. פתיחת שדה התעופה צפויה להביא לאילת הרבה יותר תיירים שירצו להיכנס לעיר. תחנת המכס אמנם תעבור צפונה, אבל הכיכרות יישארו במקום, והפקקים בכניסה לעיר רק ילכו ויגדלו. טיסות פנים ארציות או בינלאומיות, שאמורות להיות פתרון קצר, יהפכו להיות לא כדאיות כאשר המבקרים יעמדו בשיירות על הכביש בדרך אל בית המלון.

 

35 אלף מבקרים באילת בשבוע

על פי הצפי, בעונת החורף הקרובה מתוכננים להגיע לאילת 10 אלפים תיירים בכ 60 טיסות בינלאומיות, בממוצע לכל שבוע. בטיסות פנימיות מנתב"ג, משדה דב ומחיפה יגיעו לאילת השנה כ-1.3 מיליון נוסעים, שהם עוד 25 אלף מבקרים בשבוע ממוצע. עם פתיחת נמל התעופה רמון, במרחק של כ 20 קילומטרים מהעיר, יתווספו כל אלה, יחד עם העובדים בנמל, למספר האנשים המשתמשים בקטע עמוס זה של כביש הערבה מתמנע ועד אילת.

מנמל התעופה החדש רמון, בבקעת תמנע, עד העיר אילת, מרחק הנסיעה התיאורטי עומד על 20 דקות. השבוע מדדנו בפועל את המרחק בנסיעה מהצומת של השדה בתמנע ועד לאיזור המלונות. שעון העצר המשיך לספור עד שהגיע ל-55 דקות.חלק מזערי מהזמן, שלא עבר את החצי דקה, נגרם מהאטה קלה בתחנת המכס של איזור הסחר החופשי, שתועבר צפונה, אבל כל הדקות הנוספות נבעו בגלל שהכביש היה פשוט פקוק.

טור ארוך של מכוניות שהשתרך לאיטו, ניסה לצלוח את שורת הכיכרות בדרך אל העיר, בחום הכבד של הערבה והמזגן באוטו נאבק לתפקד בנסיעה המזדחלת הזו.

זכות הקדימה לרכב הנמצא בכיכר, עוצרת את הזרימה בדרך הראשית ונותנת קדימות למכוניות המגיעות מהדרכים הצדדיות. התוצאה: כאוס תחבורתי בציר המרכזי מנמל התעופה לעיר.

כיכר בכניסה לאילת בזמן שיפוץ לכבוד הג'ירו ד'איטליה // צילום: יהודה בן יתח

 

שעה בפקק

את התייר שמגיע לאילת ואת הישראלי שהגיע בטיסה לא מעניינת הסיבה. אנחנו מוכרים לו אשליה של טיסה קצרה והגעה מהירה, אך כבר בכניסה, שהיא בגדר "המייל האחרון" בנסיעתו, הוא מתעכב שעה ארוכה.

אם בוחנים מקרים דומים בעולם, ניתן להביא כדוגמה את הונג קונג. נמל התעופה הישן של האזור נמצא ממש בתוך העיר. כשבנו נמל תעופה חדש, על אי במרחק של 40 ק"מ ממרכז העיר, רכבת מהירה וישירה הייתה חלק מהתכנון. הנסיעה ברכבת נמשכת 24 דקות ועולה 12.5 יורו. מי שיעשה שם את אותו מסלול באוטובוס ישלם רק 4.40 יורו, אבל הנסיעה תימשך שעה ו 15 דקות.

אצלנו מפנטזים על תחנת רכבת בתמנע, שתוקם כחלק מקו רכבת מהירה מאזור המרכז. לרכבת כזו אין כדאיות כלכלית, אלא רק אסטרטגית, ויעברו עוד 20 שנה לפני שהיא תתחיל לנסוע.

כביש הערבה // צילום: יהודה בן יתח

 

נרדמו בשמירה?

אילת זקוקה לפתרון תחבורתי בטווח המיידי. בזמן תכנון והקמת נמל התעופה רמון משרד התחבורה היה צריך לתכנן ולבצע במקביל מערכת הסעה המונית יעילה, שלא תסתמך על כביש הערבה ותביא את הנוחתים בנמל במהירות למרכז העיר.

דרכי הגישה אל הנמל חשובות לא פחות מנמל התעופה עצמו. אמנם הוכפל מספר הנתיבים בכביש הערבה, ומאיזור יטבתה עד אילת יש שני מסלולים בכל כיוון, מאז שנת 2013, אבל זה איננו פתרון מספיק.

בכל אופן, אין כאן מבט לעתיד, כשהנמל בתמנע יפעל בקיבולת סבירה. בנוסף לזה, בצומת של הכניסה לנמל מכביש הערבה, אין גם מחלף, כפי שמתבקש, אלא צומת מרומזר, וזה מבטיח פקקים גם למשתמשים בנמל וגם לנוסעים בכביש הערבה.

את המרחק מהמרכז לאילת אפשר היום לגמוא ברכב במהירות המותרת בקצת יותר משלוש שעות, דרך כביש 6, כביש 40 העוקף את באר שבע מצפון ומשם דרך דימונה וכביש הערבה. אחרי שייסגר שדה דב, ההמראות יהיו מנתב"ג, ואז נצטרך לנסוע כחצי שעה לנתב"ג, להגיע לנמל לפחות שעה לפני ההמראה, לטוס כחצי שעה, אם אין איחור שגרתי, ואז לצאת מהנמל בתמנע, משהו כמו עשר או עשרים דקות, ולעמוד חצי שעה עד שעה בפקק בכניסה לאילת. שלוש שעות במקרה הטוב, זמן כמעט זהה לזמן הנסיעה ברכב.

אילת // צילום: REUTERS / Amir Cohen 

 

חלופות לקראת האירוויזיון

בלי פתרון תעבורתי מהיר לעיר אילת, נמל רמון יהיה פיל לבן. לדברי יו"ר התאחדות המלונות באילת, ליאור מוצ'ניק, שהוא מנכ"ל מלון דן אילת, יש חלופה שניתן להשמיש תוך זמן קצר, והיא תהיה מוכנה גם לקראת האירוויזיון הבא בחודש מאי, אם הוא אכן יתקיים באילת.

החלופה לדעתו היא הכביש הישן לאילת, שעדיין עומד על תילו. או בניית קו רכבת מהיר מהנמל לאילת, בלי קשר לרכבת המהירה, שעוד לא מתוכננת. מבלי להתמודד עם מנהרות או תוואי קשה כמו ברכבת לירושלים, היישום יכול להסתיים תוך זמן קצר יחסית.

נופשים בחוף באילת // צילום: יהודה בן יתח

 

עתיד הכבישים בדרום

הדרך לאילת מהמרכז היא דרך קשה. גם ירידות סדום הן מסוכנות ולא נוחות, וגם כביש הערבה עצמו, מצומת הערבה ועד יטבתה, 130 קילומטרים, קשה לנהיגה. הכביש חד מסלולי, ובלילה חשוך ומסוכן.

ממשלת ישראל החליטה להכריז על קטע הכביש מיטבתה ועד לצומת הערבה כפרויקט לאומי והקציבה 1.8 מיליארד שקלים להפיכתו לדו-נתיבי בכל כיוון. שלב התכנון הסתיים, אבל יעברו עוד שנים עד שהכביש יושלם.

היום עובדים על ההרחבה מיטבתה עד יהל, הכוללת הפרדה קשיחה בין המסלולים ושוליים רחבים, הסדרת שישה צמתים בתוואי ובניית שלושה גשרים חדשים מעל נחלי אכזב העלולים לגרום לחסימת הכביש בזמן שיטפונות.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה:

משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל מבצע כיום עבודות לשדרוג כביש 90, המחבר בין שדה התעופה רמון שברמת תמנע לעיר אילת. העבודות להרחבת ושדרוג הכביש לאילת יושלמו עם פתיחתו של שדה התעופה רמון לטיסות מסחריות. במקביל יופעלו קווי אוטובוסים סדירים לאילת ולבאר שבע, שיפעלו בתדירות גבוהה ויסונכרנו עם לוח הטיסות של שדה התעופה.

במסגרת העבודות נסללים בימים אלה שני נתיבי נסיעה חדשים לבאים מכיוון צפון לאילת. נתיב אחד מיועד לשמש כנתיב מהיר לתחבורה ציבורית (נת"צ). במקביל נסלל בכיוון ההפוך נתיב נוסף, מאילת לשדה התעופה תמנע. הוספת הנתיבים צפויים להפוך את קטע הכביש עד לאילת וממנה למהיר ובטיחותי יותר. 

במסגרת הפרויקט תועתק גם עמדת הבידוק והמכס, במטרה לאפשר מעבר מהיר לאוטובוסים המגיעים לאילת משדה התעופה רמון. בנוסף, תורחב כיכר טורונטו, בכניסה לעיר, שתכלול תוספת של שלוש פניות ימינה ונתיבים משתלבים, שיאפשרו מעבר מהיר ובטוח לעיר אילת. 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר