צילום: ירון שרף // יפתח את הפסטיבל: "הבלתי רשמיים"

פסטיבל הקולנוע בירושלים: מה יש לראות?

היום ייפתח פסטיבל הקולנוע בירושלים, שמציע עשרות סרטים מדוברים ומסקרנים מרחבי העולם • מבקר הבית אסף עבורכם המלצות לכמה סרטים שכדאי להגיע בשבילם לפסטיבל

פסטיבל הקולנוע בירושלים ייפתח הערב ויציע גם השנה עשרות סרטים מדוברים ומסקרנים מכל רחבי תבל. הפסטיבל ייפתח בהקרנה של "הבלתי רשמיים", פיצ'ר הביכורים של יוצר הסדרה "שבאבניקים", אלירן מלכה. 

בתוכנייה השנה תוכלו למצוא את סרטיהם החדשים של יוצרים כמו נורי בילגה ג'יילאן, ווס אנדרסון, ספייק לי, עבדלטיף קשיש, אליצ'ה רורוואכר, גספר נואה, ז'יה ז'אנג־קה, גאס ואן סנט ועוד רבים וטובים. גם התחרויות העלילתית והתיעודית לסרטים ישראליים נראות מגוונות ומרתקות במיוחד הפעם. 

הנה כמה סרטים מתוך ההיצע העצום שכדאי לשים אליהם לב.

"נערה"

סרט הביכורים של לוקאס דונט הבלגי, שקטף את פרס מצלמת הזהב בפסטיבל קאן האחרון, מתמקד בלארה - נערה בת 15 שתעשה הכל כדי להיות בלרינה מקצועית. הטוויסט? לארה היא בן. במיומנות ובביטחון מרשימים מגיש דונט יצירת התבגרות רגישה, נוגעת ללב ועכשווית מאוד שנמנעת מדביקות ומקלישאות, כאשר הופעתו חסרת הפחד של ויקטור פולסטר בתפקיד הראשי ראויה לכל שבח. 

"גבול"

הזוכה הגדול של מסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן מגולל מעשייה פולקלוריסטית־רומנטית־בלשית שגיבוריה הם פקידת מכס שבדית מצטיינת ובודדה שניחנה בחוש ריח על אנושי, וגבר מסתורי שניחן במראה ובכישורים הדומים לשלה. הבמאי האיראני־שבדי עלי עבאסי, שמעבד כאן סיפור קצר של ג'ון איבידה לינקוויסט ("תן לי להיכנס"), מגיש יצירה ייחודית ועוכרת שלווה שמגובה בהופעות משחק מרשימות ובסצינת סיום יוצאת דופן. 

"המחיר של הכל"

הבמאי התיעודי עטור הפרסים נתניאל קאהן ("הארכיטקט שלי") לוקח את הצופים לסיבוב בתוך עולם האמנות העכשווית, ומשוחח עם אספנים, סוחרים ואמנים כוכבים (כמו ג'ף קונס וגרהרד ריכטר) כדי לנסות ולהבין מתי וכיצד הפכה האמנות למותג יוקרה שמקומה בדירות של מיליארדרים, ולא במוזיאונים. התוצאה, שמשיקה לעיתים לסרטו של בנקסי, "יציאה דרך חנות המזכרות", מרתקת, מאירת עיניים ומדכאת מאוד.

"כדורגל אינסופי"

סרטו התיעודי של הבמאי הרומני קורנליו פורומבויו ("שם תואר, משטרה") משרטט דיוקן של בירוקרט הזוי שמקדיש את חייו להמצאת גירסה משודרגת (ומיותרת לחלוטין) של משחק הכדורגל. כמו "סרט אמריקני" המעולה של כריס סמית', גם "כדורגל אינסופי" מציג פנטזיונר אקסצנטרי וחסר מודעות עצמית שפועל במרץ וברצינות גמורה להשגת מטרה בלתי אפשרית, וכמו סרטיו הקודמים של פורומביו, גם הפעם התוצאה אבסורדית, שנונה ומעוררת מחשבה. 


מתוך הסרט התיעודי "כדורגל אינסופי"

"אל תיגע בי"

סרט נוסף שמגיע אלינו מרומניה הוא "אל תיגע בי", יצירת הביכורים הניסיונית והלא קלה לעיכול של אדינה פינטילי, שקטפה את הפרס הגדול בפסטיבל ברלין האחרון. זהו סרט יומרני, פלספני ומפלג שחוקר נושאים הקשורים לאינטימיות, לאסתטיקה ולעונג גופני באמצעות ראיונות עומק חושפניים וכמו דוקומנטריים עם מספר דמויות, ובעזרת הצצות גרפיות אל הרגלים מיניים שונים. או שתמותו עליו, או שתתעבו אותו. אין אפשרות שלישית. 

"האל"

הבמאי האמריקני האל אשבי, שחתום על כמה מהסרטים הטובים ביותר של שנות ה־70 (כמו "שמפו", "הרולד ומוד", "הפרט האחרון" ו"להיות שם"), מקבל את הכבוד המגיע לו בסרט תיעודי צנוע וענייני שסוקר את הקריירה המרשימה והמפוספסת שלו. באמצעות ראיונות עם יוצרים, שחקנים, חברים קרובים (כמו הבמאי נורמן ג'ואיסון) ומעריצים שרופים (כמו הבמאים דיוויד או. ראסל ואלכסנדר פיין), הסרט מציג דמות טראגית של אמן מרדן, טוטאלי וחובב נשים שסירב לשחק לפי החוקים, גם כשהדבר הביא להגלייתו ממוקדי הכוח של הוליווד ולמותו בטרם עת. חובה לחובבי התקופה.


דיוקן של הבמאי האל אשבי: הסרט התיעודי "האל"

"2001: אודיסיאה בחלל"

כל חובב קולנוע צריך לראות את יצירת המופת העל־זמנית הזאת לפחות פעם אחת בקולנוע, ויום ההולדת ה־50 של הסרט מספק את ההזדמנות המושלמת לכך. באופן פלאי, חזון המדע בדיוני המפעים, המרהיב ופורץ הדרך של סטנלי קובריק ושל  הסופר ארתור סי. קלארק עדיין ממיס את המוח בעוצמות נדירות, והעותק המשוחזר שיוקרן בפסטיבל (לאחר שעבר טיפול יסודי בידי הבמאי־מעריץ כריסטופר נולאן) ללא ספק מספק את חוויית הצפייה האופטימלית. כבר לא עושים דברים כאלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...