אחד המרכזים הרפואיים הגדולים בבריטניה חשף אתמול (ראשון) תכנית לשילוב בינה מלאכותית כדי לבצע משימות שעד כה בוצעו על ידי רופאים ואחיות. מדובר במשימות של אבחון, החל מזיהוי סרטן אחרי סריקת CT, ועד להחלטה על מתן קדימות בטיפול לחולה מסוים לעומת חולים אחרים.
ההסכם שנחתם לשלוש שנים בין המרכזים הרפואיים של יוניברסיטי קולג' בלונדון לבין מכון אלן טורינג, נועד לשלב את היתרונות של "לימוד מכונה" במערך הבריאות הלאומי, בהיקף חסר תקדים. לדברי פרופ' בריאן וויליאמס, מנהל המחקר במרכזים הרפואיים, לצעד המהפכני תהיה השפעה מהותית על תוצאות הטיפול, וגם החולים יחוו שינוי – דומה לזה של חוויית הלקוחות של אמזון ושל גוגל. "זה משנה את התמונה לחלוטין", אמר. "אתה יכול היום להזמין כרטיס טיסה בטלפון, להחליט באיזה סרט לצפות או להזמין פיצה - וזה הכל בינה מלאכותית. בשירות הרפואי אנחנו בכלל לא מתקרבים לזה ואיננו מספיק מתוחכמים. אנחנו עדיין שולחים מכתבים, שזה כבר יוצא מהכלל".
בליבת השותפות, שבה משקיעים המרכזים הרפואיים סכומים ניכרים שלא פורסמו, ניצבת האמונה שאלגוריתמים המבוססים על למידת מכונה, יוכלו לספק דרכים חדשות לאבחון מחלות, לזהות אנשים עם סיכון לחלות במחלה מסוימת ולכוון את המשאבים לכיוונים הנכונים. בתיאוריה, רופאים ואחיות יוכלו להעביר למחלקות את החולים כמו שנהגי Uber מסיעים לקוחות. עם זאת, התוכנית מעלה חששות לגבי שמירת הפרטיות, אבטחת סייבר ושינוי מהותי בפעילות של אנשי המקצוע בתחום הרפואה.
הפרויקט הראשון במסגרת שיתוף הפעולה בין הגופים יתמקד בשיפור חדרי המיון, שברוב בתי החולים בבריטניה אינם מצליחים לעמוד בדרישת הממשלה לעמידה בלוח זמנים. "הביצועים שלנו השנה לא עמדו ביעד של טיפול עד ארבע שעות, ואין זה משקף את המסירות והמחויבות של הצוותים שלנו", אומרת פרופ' מארסי לוי, מנכ"לית המרכזים הרפואיים UCLH. "זה מצביע על כך שחלק מהדברים בשרשרת הטיפול בחולים פשוט לא נכון".
לדבריה, "מכונות לעולם לא יחליפו רופאים, אבל השימוש במידע, המומחיות והטכנולוגיה ישנו את הדרך שבה אנו מנהלים את השירותים שלנו - ולטובה".
חולים על טכנולוגיה? אוהבים מדע? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו וקבלו עדכונים