כל קליק קובע

גולשים לכנסת: 5 ימים לבחירות, האינטרנט הוא המקום היחיד שבו הקמפיין מתחמם • בימים האחרונים - עלייה משמעותית בכניסות לאתרי המועמדים

עמוד הפייסבוק של נתניהו ,
עמוד הפייסבוק של נתניהו

מסע הבחירות האינטרנטי המוצלח של נשיא ארה"ב הטרי, ברק אובאמה, נתן השראה גם לפוליטיקאים הישראלים. רשת האינטרנט גויסה על ידי כל המפלגות ככלי מרכזי למשיכת קולות, ובקמפיין בחירות משעמם כמו שהיה לנו עד עכשיו הפיחו הכלים הווירטואליים קצת חיים במערכת הבחירות.

חלק ניכר ממשאבי התעמולה בבחירות הושקע באינטרנט. המועמדים המובילים פתחו כרטיסים ברשתות חברתיות, הצטלמו לבלוגים, השקיעו באתרי המועמדים והמפלגות והעלו לרשת סרטונים. כל המפלגות וכל המועמדים הפקידו את התחום בידי אנשי מקצוע, שבנו אסטרטגיה אינטרנטית דינמית שתוכל להגיב לכל אירוע בזמן אמת - והגולשים לא נותרו אדישים.

חמישה ימים לפני הבחירות הרשת רק הולכת ומתחממת. בימים האחרונים נרשמה עלייה משמעותית בכניסות לאתרים של המועמדים לראשות הממשלה ושל המפלגות. מבדיקה שערכה חברת Unity, המתמחה במחקר ובשיווק קהילתי באינטרנט, עולה כי בנימין נתניהו מוביל במספר הכניסות לאתרו, ציפי לבני מנצחת במספר הטוקבקים, ואילו אהוד ברק מוביל בכמות קטעי הווידאו החדשים.

"בזירת הרשתות החברתיות המובילות כמו 'פייסבוק' ו'מקושרים' נתניהו מוביל - ובגדול", אומר גל בריל, מנכ"ל חברת Unity, ומפרט: "כמות החברים שיש לנתניהו גדולה פי שניים כמעט מזו של לבני ופי שלושה מזו של ברק". יחד עם זאת, בריל מציין כי הגידול המשמעותי ביותר במספר החברים הוא אצל אהוד ברק והוא עומד על 38 אחוזים.

לפי נתוני החברה, נתניהו מוביל גם בכמות הכניסות החודשית והיומית: מספר הגולשים לאתר הליכוד מגיע ליותר מ-80,000, לעומת כ-35,000 כניסות באתר מפלגת העבודה ופחות מ-10,000 כניסות באתר קדימה.

לדברי שגיא חמץ, המנהל את אסטרטגיית האינטרנט של הליכוד, לא נעשה שימוש בטוקבקיסטים מקצועיים וכל הפעילות היא התנדבותית. הכניסות הרבות לאתר הליכוד גם הביאו לעלייה במספר המתנדבים לשבת כמשקיפים בוועדות בחירות. עקב הכמות הגדולה של המתנדבים שהגיעו מתוך הרשת הקהילתית באתר, קיבל הליכוד אישור מוועדת הבחירות לשלוח כתבי מינוי למשקיפים באמצעות דואר אלקטרוני.

"לבני בוי" הכי נצפה

באתרי הווידאו המובילים זוכה לבני לחשיפה החיובית הגדולה ביותר, ופותחת פער של פי שלושה מנתניהו. לדברי בריל, נראה כי החלטתה להעלות בלוג מצולם, השתלמה. הסרטון החיובי הנצפה ביותר של הבחירות הוא "לבני בוי" עם יותר מ-23,000 צפיות. הקמפיין של הליכוד "זה גדול עליה" זכה לתגובה כשלבני צירפה לבלוג שלה סרטון ובו נאום שנשאה בפני הלובי הנשי.

ברק הוא המועמד המעלה הכי הרבה קטעי וידאו חדשים ביום, אך גם זוכה לחשיפה השלילית ביותר בגלל הסרטון מישיבת העבודה שבו הוא נראה חוטף את המיקרופון וקוטע את הישיבה.

בריל אומר עוד, כי "זירת הטוקבקים חושפת אף היא את תחושות הציבור. 49 אחוזים מהטוקבקים באתרים השונים מתייחסים למפלגת קדימה ולעומדת בראשה, ופחות ממחציתם הם שליליים. הליכוד זוכה ל-38 אחוזים מהטוקבקים והעבודה ל-13 אחוזים בלבד. בזירה הזו ניתן לראות שציפי לבני מנצחת, ובגדול". "התנודתיות בגלישה מבטאת את חוסר ההחלטיות שקיים עדיין בקרב הציבור", מסכם בריל.

ואיך אפשר בלי גוגל-

נתניהו מצלם מסר יומי בכל בוקר המועלה מיד ליו-טיוב. מרגע העלאת הבלוג מתחילים אנשי השיווק של האתר לבצע הפצה ויראלית בפייסבוק, בפורומים ובכל המסגרות האינטרנטיות כדי להגיע לכמה שיותר צופים.

לבני הקימה אתר בשם "יומן בחירות" המשלב קטעי וידאו ומלל על האג'נדה הפוליטית של המפלגה ועל חייה. בנוסף, עושה צוותה של לבני שימוש במנוע החיפוש של גוגל. כאשר מחפשים את הערכים "בנימין נתניהו" או "אהוד ברק", עולה גם הקישור לאתרה של לבני.

לדברי אלון מוליאן, מנכ"ל ובעלים של twisted המנהל את קמפיין האינטרנט של מפלגת העבודה, האסטרטגיה שמובילה את הקמפיין האינטרנטי שלהם היא שיווק באמצעות שיחה: הגולשים משאירים את פרטי ההתקשרות שלהם ונציגים חוזרים אליהם. "אנחנו מפעילים כאלף מתנדבים בתפקידי הסברה ובניהול שיחה, ובאמצעותם מקדמים את השיחה על אהוד ברק, על הנבחרת, על מצע המפלגה ומסריה". בנוסף מסביר מוליאן כי חלק מהאסטרטגיה היא לאחד את אהוד ברק והנבחרת בפורומים. "אנחנו מאוד מאמינים במפגש עם הגולש וביכולת של הרשת לייצר שיחה עם בוחרים פוטנציאליים ומתלבטים".

עד כמה השימוש ברשת יועיל למתמודדים? ימים יגידו. באינטרנט הכל מדיד, ואחרי שהרוחות יירגעו והבחירות יוכרעו ניתן יהיה לדעת מי נכנס לאיזה אתר, מי הקליק על איזה באנר, כמה צפו בסרטון ביו-טיוב, כמה אנשים התגייסו להתנדב ולעזור ומה היה חלקו של האינטרנט בניצחון או בכישלון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר