ספרו החדש של יאיר אגמון מונה חמישה סיפורים קצרים, אבל למעשה נכון יותר לחלק אותו לשישה. "שמשהו יקרה" מעז ומתחיל בתנופה עם סטוץ הומוסקסואלי בין תלמיד ישיבה צעיר לרבו הנערץ, אי שם בישיבה כפרית על הספקטרום של הציונות הדתית. הוא ממשיך עם "אומן", שבו מסופר על צעיר מסורתי ומבולבל שהימצאותו במרחב הנפשי הלא בוגר של גיבור הסיפור הקודם שולחת אותו לאוקראינה - אל קבר רבי נחמן מאומן, במה שנראה כמו החלופה העדכנית לטיול הגדול שאחרי הצבא.
"מיני מנטל", הסיפור השלישי, מדלג כמה עשרות שנים קדימה ומציג גיבור נשוי ובעל בית שמוצא את עצמו בלוס אנג'לס לבד, מבודד, רחוק משכונת רמות ומאשתו הפשוטה נעמי, רק כדי להתמודד עם אותו ניכור נפשי ואותה בדידות של שני הסיפורים שקדמו לו. "ערגה" מציג את תמונת המראה הנשית של אותו שטאנץ עלילתי - הפעם בדמותה של נערה בשם ערגה, שמתגלגלת למקבילה החילונית של ראש השנה באומן - פסטיבל ריינבו ההיפי, שכולל נודיזם, כלכלת שיתוף ואלמנטים מחיי הבדואים. את הקובץ חותם "פרקי אליק", סיפור קצר שמתמקד בתקופת הזמן הקצרה שלאחר השחרור מהשירות הקרבי, וגם הוא כמו ארבעת הסיפורים האחרים טבול בחרמנות ובבדידות, ביצה שבספר הזה מתווה את גבולות הגיזרה של כל הדמויות.
.jpg)
כריכת הספר (כתר)
אבל כאמור - יש גם אלמנט שישי בקובץ, והוא קולו של אגמון המספר, שמתערב ומשתלב בין כל הסיפורים. גם ברגעים האינטימיים, פורץ פתאום בעל הסיפור ומכניס אותנו למעשה הכתיבה. לפעמים הוא מנסה להיות כן וישיר, ומערב את הקורא בנבכי ההתלבטות ובקושי שהם מנת חלקו כיוצר. הוא מציע סוף אחר, או מספר כמה היה לו קשה לבחור דווקא בסוף שבחר. לפעמים, ודווקא ברגעי שיא, מפטיר אגמון במעין קולגיאליות פואטית ביטויים כמו "תאמינו לי" או "קשה להסביר", שמוציאים את הקורא מציר הכוונה המקורי ולוקחים אותו אל סיפור אחר - מעשה האמן ביצירתו.
נדירים המקרים שבהם התערבות ארספואטית שכזו מועילה יותר משהיא מזיקה, ולמרבה הצער, "שמשהו יקרה" לא שייך למקרים הללו. למרות נקודות דמיון רבות מדי, גיבורי הסיפורים (ובמיוחד חמי בן הישיבה מ"מותר לאהוב" וגיבורת "ערגה") טעונים כל אחד בדרכו במתח נפשי אמיתי ובקונפליקט חזק דיו. התקיעות המשותפת לכולם, שהיא תולדה של בדידות אומללה, מובילה את גיבורי הסיפור שוב ושוב אל בחירות שגויות שבאופן אירוני רק מחמירות את מצבן.
ובכל זאת, יפה עשה אגמון כשהקפיד לא לרחם על גיבוריו דווקא כשהם שרויים בתחתית. כל אחד מהם הוא בעל עוצמה סיפורית רבה יותר מזו הממומשת בקובץ. יהיה מעניין לראות לאן יגיע אגמון כשישחרר את עצמו מכבלי היריעה הקצרה ומחוסר המיקוד, שמונע מגיבוריו להתפתח כראוי. ¬
שמשהו יקרה / יאיר אגמון, כתר, 284 עמ'