"זה לא משהו שאפשר להרים את האף עליו". מאט דיימון ב"ג'ייסון בורן" // "זה לא משהו שאפשר להרים את האף עליו". מאט דיימון ב"ג'ייסון בורן"

"היה ביקוש, אז נכנענו"

ב־2007 יצא הסרט "זהות אבודה", השלישי בסידרה שבמרכזה סוכן ה־CIA ג'ייסון בורן • מייד לאחר צאתו הכריזו הכוכב מאט דיימון והבמאי פול גרינגראס כי לא יעשו סרט נוסף בסידרה • וראו זה פלא, בסוף השבוע יעלה בקולנוע "ג'ייסון בורן"

כשמאט דיימון והבמאי הבריטי פול גרינגראס עזבו את סידרת ג'ייסון בורן לפני כמעט עשר שנים, לא היה נראה כי ישובו. "רכבנו על הסוס הזה הכי רחוק שאנחנו יכולים", אמר דיימון ב־2007, מעט אחרי יציאת "זהות אבודה", הסרט השלישי בסידרה, והשני בבימויו של גרינגראס. "אני מרגיש שסיפרנו את הסיפור שרצינו לספר". גרינגראס, לעומתו, היה נחרץ עוד יותר. "לעולם לא עוד", הוא אמר שוב ושוב בכל פעם שנשאל על כך בשנים שלאחר מכן, "הסיפור נגמר". 

אפשר לומר שהיה להם קייס. בורן - מתנקש קטלני של ה־CIA שנמשה מהים עם גוף מחורר מכדורים ואמנזיה בדקות הראשונות של "זהות כפולה", הסרט הראשון בסידרה (שבוים בידי דאג לימן) - סיים את הסרט השלישי, "זהות אבודה", כשהוא "זוכר את הכל". ובכל זאת, הנה אנחנו, רגע לפני יציאתו למסכים של "ג'ייסון בורן" (שעולה למסכים בסוף השבוע), הסרט שמאחד אותם בשלישית, מצרף אליהם את טומי לי ג'ונס, אליסיה ויקאנדר ווינסן קאסל, ושולח אותם להציל את כבודו של הקיץ ההוליוודי האומלל הזה. 

אז מה גרם להם לשנות את דעתם? חוץ מכסף, הכוונה. בראיון ל"ניו יורק טיימס" שפורסם בשבוע שעבר סיפר דיימון כי הבין שיש ביקוש אדיר לסרט שישיב אותו לתפקיד המרגל הקטלני והשכחן, ושהוא פשוט החליט לתת לקהל את מה שהוא רוצה. "אמרתי לפול: אנשים ממש רוצים לראות את הסרט הזה, וזה לא משהו שאפשר להרים את האף עליו. כבר עשיתי סרטים שלא זכו לקהל. לא רציתי להיות סנוב". 

גרינגראס, שכנראה התרכך מעט עם הזמן, זרם עם דיימון. אבל הוא היה צריך איזשהו רעיון אקטואלי שיצדיק את החזרה לבאר. והוא לא היה מוכן שהסרט החדש יבייש את הפירמה ויקלקל את המוניטין של שלושת הסרטים הראשונים בסידרה - שמרכיבים את טרילוגיית האקשן המשמעותית ביותר והמשפיעה ביותר של שנות האלפיים (בואו נתעלם מ"זהות גנובה", הספין־אוף הצולע עם ג'רמי רנר מ־2012, שלא הצליח ללכוד את המהות או את האיכות של הסרטים הקודמים). 

הבמאי גרינגראס  //  צילום: רויטרס

"ביקום הקלאסי של בורן", אמר גרינגראס על סידרת ספרי המתח של רוברט לודלום שממנה שואבים הסרטים השראה, "ה־CIA תמיד נבחן בסקפטיות. אבל הרעיון הפעם היה להחיל את המבט הסקפטי הזה על יריעה רחבה יותר. כי האמת היא שהעולם השתנה. יש רעים נוספים בעולם כיום". כך מצאו את דרכם אל התסריט התייחסויות לפרשת סנאודן וויקיליקס, ולנושאים בוערים כמו פרטיות בעולם שבו כולם מחוברים כל הזמן. "מצד אחד", אמר דיימון, "אי אפשר לתת לקהל בדיוק את אותו הדבר, כי הוא מתבאס. אבל מצד שני, אתה צריך לתת לו מספיק ממה שהוא אוהב, כדי שהוא ירגיש שקיבל תמורה למחיר הכרטיס".

ומה באשר לסרטי המשך נוספים? דונה לאנגלי, הבוסית של אולפני יוניברסל, שמפיקים את הסידרה, כבר הצהירה כי המטרה שלה היא לגרום לגרינגראס ולדיימון להמשיך את סידרת ג'ייסון בורן "עד שלא יוכלו לעשות אותם יותר". גרינגראס אולי נשמע קצת פחות נלהב, אך הפעם הוא בהחלט נזהר שלא להסתבך בלשונו. "אני לא הולך לעשות את הטעות ולהגיד 'לעולם לא' שוב", אמר, "אבל אני ממש לא הולך לחשוב על זה בשנים הקרובות. יש סרטים נוספים שאני צריך לעשות".  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...