"זו היתה הפעם הראשונה שהרגשתי לא רלוונטי", אומר יואב צפיר בגילוי לב על הערב ההוא לפני ארבע שנים, שבו צפה בתוכנית הראשונה של "דה וויס". "'דה וויס' זו המצאה גאונית מחו"ל, שלקחה את הז'אנר למקום יותר מעניין, ופתאום הרגשתי שמישהו עקף אותי בסיבוב.
"חוץ מזה, היה שם גם את הליהוק של אביב גפן, שלקח את השיפוט למקום חדש שלא הצלחנו להביא ב'כוכב נולד', ובשני המקומות האלה הרגשתי לא טוב. פתאום הגיע משהו חדש, והוא היה מעולה. אנחנו היינו בדיוק אחרי העונה התשיעית ולפני העונה העשירית, ו'דה וויס' גרמה לנו לקבל החלטות שגויות.
"חיפשנו את עצמנו וניסינו לבדל את עצמנו ועשינו טעויות. אגב, לא בטוח שאם היינו עושים דברים אחרים זה כן היה מצליח, כי אולי כבר היתה תחושת מיצוי".
צפיר, הבמאי והעורך של "כוכב" כבר 13 שנים, מודה שאחרי הכישלון של העונה העשירית של "כוכב נולד", חשב שאולי הוא איבד את זה.
"כן, חד־משמעית, חשבתי שאיבדתי את זה ושלא נכון לי להישאר. כיוצר אני מרגיש את זה כל הזמן, כי יוצרים, מטבעם, הם אנשים חרדתיים, ומספיק שתוכנית אחת תרד בשתי נקודות רייטינג כדי שתעבור לנו בראש המחשבה שאנחנו מאבדים את זה.
"זה היה רגע קשה בקריירה, ידעתי שאני צריך למצוא משהו חדש. אבל עמוק בלב ידעתי שיש לנו את היכולות לעשות את זה, וידעתי שאמשיך לעבוד בטלוויזיה, כי אני יודע לעשות טלוויזיה".
הרגשת שאולי יש אנשים בתעשייה שמחכים לנפילה שלך?
"ברור, האופי האנושי הוא שאין פרגון, זה מובן לי. למה אנשים רואים 'האח הגדול' ו'הישרדות'? כי הם אוהבים תככים, וחלק מהטבע האנושי הוא לא לפרגן למישהו חזק. כשיש מישהו חזק בסביבה, מחכים שהוא ייפול.
"אני בטוח שיש כאלה שאמרו 'מעצבן שהיואב הזה מצליח כל הזמן, אז יאללה, שיפסיק להצליח'. זה גם נראה לי הגיוני".
היו הרהורי פרישה מהז'אנר?
"היו. אבל האנשים שסובבים אותי - טמירה ירדני, צביקה הדר, אבי ניר - לא נתנו לי לעזוב".
ואז נפרדתם מהמותג הישן והמצאתם את "הכוכב הבא".
"בדיעבד הדבר הכי טוב שקרה לנו הוא שנכשלנו ב'כוכב נולד 10', כי זה גרם לנו להתאמץ. חזרנו לשולחן השרטוטים וחיפשנו משהו אחר. יום אחד אבי זורק את הרעיון של המסך המתרומם, ואתה מתחיל לפתח אותו, ופתאום מדברים על אפליקציה, ואז אתה מתחיל להידלק, ופתאום, אחרי חצי שנה, אני מוצא את עצמי באולפן של 'אמריקן איידול' בלוס אנג'לס, מנהל את הגירסה שלהם לפורמט. זה אדיר.
"כולם כבר הספידו אותנו, והיינו סוס מת אלף פעם, אבל אני באמת מאמין שהצלחנו למתג את עצמנו מחדש בצורה מעוררת כבוד. בסוף אנחנו הדלקנו את האור מחדש. אנחנו היחידים שעומדים על הרגליים עם רייטינג חזק ועם באזז, ואנחנו רלוונטיים יותר מתמיד. זה בהחלט לא פשוט היום".
ספורט על הבוקר
הוא בן 47, בוגר להקת הנח"ל, ונחשב לאורים ותומים של תוכניות המוסיקה בישראל. בקורות החיים שלו עריכת תוכניות בידור כמו "שמש", "השיר שלנו", "קומדי סטור" ורבות אחרות. נשוי למיכל, גורו הבריאות שמככבת בחודשים האחרונים בכל תוכנית מערכונים וחיקויים, ואב לשלוש בנות - מיה (17), שירה (15) וגילי (10).
"פעם הייתי הבן־של, והיום אני הבעל־של, שזה אדיר. כבר כמה חודשים שאנחנו מתעוררים ורואים כל יום פרודיה חדשה על מיכל, אבל היא עשתה משהו מדהים והמציאה את עצמה מחדש. היום כשאתה אומר 'אורח חיים בריא', אתה חושב עליה. היא הפכה להיות מותג פה, וזה הישג ענק".
יש לך חלק בזה?
"חלק מאוד צנוע. היא באה אלי הרבה פעמים ושואלת אותי, ואני כמובן מביע דעה. כשהיה 'שבוע הכפילים', אני זה ששינה לה את התמונה לטל פרידמן. גם עזרתי לה קצת בקליפ. אבל 99.9 אחוזים זה היא. עובדת מהבית, בלי משאבים".
גם אורח החיים שלך נעשה בריא יותר?
"אני מתחיל את הבוקר בספורט ומשתדל לאכול בריא. כשאני יושב במסעדה אני מרגיש שהאח הגדול נמצא מאחוריי, כי אין אחד שלא מסתכל לי בצלחת מה אני אוכל. אם אני מעז לאכול שווארמה - וכמובן שאני מעז - מייד יהיה מי שישאל מה מיכל אומרת על זה. יש כאלה שדווקא אומרים לי, 'תתפרע, מיכל לא רואה'.
"אבל היא בהחלט משפיעה עלי ועל הבנות. הבית עבר שינוי מוחלט. אנחנו אוכלים יותר בריא, חוץ מגילי, שפחות מקפידה. זה שינוי אדיר, נותן אנרגיה אחרת לחיים. וחוץ מזה, יש לי ביזנס וומן בבית, אז נהנים גם מזה".

עם מיכל והבנות. "כשהיה 'שבוע הכפילים', אני זה ששינה לה את התמונה לטל פרידמן" // צילום: מאיר פרטוש
נעלבתם מהחיקויים שלה?
"טל פרידמן עושה את החיקוי בצורה מאוד מצחיקה בעיניי. הם זיהו משהו שהוא לא מעליב, האנרגיות של מיכל, ולכן זה לא מעליב. גם מיכל מקבלת את זה בהומור וזורמת עם זה. כל דבר חזק הוא גם מושא לסאטירה.
"מה שמרגיז זה אלה שטוענים שהיא מעמידה פנים, ואלה שטוענים שהיא מעודדת לרזון. אלה אנשים שלא מכירים אותה בכלל. אבל לצחוק על האובר־חיוביות שלה זה בסדר".
איך הילדות מגיבות לחיקויים?
"אנחנו הראשונים שמחקים את מיכל, אנחנו התחלנו בזה לפני כולם. בארוחה המשפחתית אנחנו קודם כל מחקים אותה על זה שהיא חופרת, עוד הרבה לפני טל פרידמן. גם הילדות מקבלות את זה בהומור ובאהבה. ברחוב הן נתקלות בהמון תגובות טובות והן מבינות את הכוח של הדבר הזה".
כמו הרבה דברים טובים, גם חבלי הלידה של "הכוכב הבא" היו קשים במיוחד. בשתי העונות הראשונות הביקורות קטלו, פרשיית אייל גולן התפוצצה, צביקה הדר לא שרד בשולחן השופטים, אסתי גינזבורג התקשתה להחזיק את עמדת המנחה, ואולי הגרוע מכל - הפיינליסטים, כולל הזוכה בעצמו, לא שרדו את התעשייה ונעלמו כלא היו.
"בעונה הראשונה לחצנו על צביקה להיות שופט, ויכול להיות שזו היתה טעות שלנו. צביקה בעצמו הרגיש שהוא לא רוצה להיות שופט, ויכול להיות שזה באמת לא התאים לו. אבל לא יכולתי לשאת את המחשבה שאעשה תוכנית מוסיקה בלי צביקה בפריים, כי הוא מנחה מדהים. במחשבה לאחור אולי היה צריך לעשות את הניתוק הזה יותר חד, ואני לוקח על עצמי את האשמה על הדבר הזה".

כילד, עם אביו טוביה צפיר // צילום מתוך האלבום המשפחתי
למה מלכתחילה החלטתם להיפרד ממנו כמנחה?
"התוכנית היתה צריכה לעשות מתיחת פנים, ואי אפשר לעשות מתיחת פנים אמיתית בלי לעשות שינוי גם בעמדת המנחה. גם הוא הבין את זה. אחרי העונה השנייה הוא הלך, ואחרי חודשיים כבר היה לו מופע סטנד־אפ סופר־מצליח".
לצד אסי עזר הבאתם גם את אסתי גינזבורג, שלא הצטיינה.
"העונה הראשונה התנהלה מההתחלה ועד הסוף בשידור חי, וזו משימה בלתי אפשרית, שהיה לה מחיר. אסתי היא בחורה אינטליגנטית, מקסימה, כיפית וחכמה, אבל היא לא מנחה מנוסה, והיא עשתה פדיחות. פדיחות שאפשר להגדיר אותן מיתולוגיות.
"אבל אני לא מאשים אותה לרגע. אני אשם שליהקתי אותה. נעשו טעויות, ואני לוקח את האחריות עלי, גם אם הן לא היו החלטות שלי. בסופו של דבר, אני אחראי על הכל. אגב, לקראת סוף העונה היא מאוד השתפרה, אבל מי זוכר את זה".
חשבתם להיפרד ממנה באמצע העונה?
"לא, כי אתה מרגיש אחריות על זה שבכלל שמת אותה שם, והדבר האחרון שתעשה זה להיפרד ממנה באמצע. אבל כן דאגתי שהיא תשתפר".
מרגול לא תשוב
פרשיית אייל גולן התפוצצה בשיא העונה והחלטתם להיפרד ממנו.
"נכון, באותו רגע לא היתה שום אפשרות אחרת אלא להיפרד ממנו. לא היה אפשר להשאיר אותו, והוא גם לא רצה להישאר. היום אני חושב שהעם סלח לו. זו פרשייה מוזרה כזאת, כי בסופו של דבר הוא לא הואשם בפלילים, אבל כן דבק בו משהו".
יכולתם להחזיר אותו בעונה השנייה.
"לא. קרה משהו באווירה הציבורית, שנדרש זמן עד שהוא יעבור. ואני חושב שאייל יסכים איתי. הוא היה צריך את הזמן הזה כדי שהאווירה תתנקה".
היום היית מחזיר אותו?
"אני כן, אבל יש סביבי כאלה שחושבים אחרת".
ואז הבאתם במקומו את מוקי, גם זה היה הימור.
"נכון, הוא נכנס בסערה, ואני מודה שגם אותי הוא הכניס לשוק בהתחלה. לא ציפיתי שהוא ייכנס במתמודדים בצורה כזאת, ולקח לי רגע להבין מה הוא עושה. אבל הוא ניער את הקופסה.
"בסופו של דבר, הוא שופט מעניין, שלא עושה הנחות. הוא השי חי של השופטים, כל האמת בפרצוף. לא משנה לו באיזה שלב של התחרות אנחנו נמצאים - כשהוא רוצה לתת אדום, הוא ייתן אדום. וזה יפה מאוד, כי די כבר עם העמדת הפנים של 'כולם מהממים וכולם מקסימים'".
בצילומי העונה הנוכחית היה ביניכם משבר.
"מוקי ניסה לבוא לעונה הזאת בצורה שלא ממש הבנתי. הוא הגיע ליום הצילומים הראשון עם חוסר תקשורת עם השופטים האחרים, ונולדו חילוקי דעות בינינו. יכול להיות שהוא ניסה להביא משהו טיפה אחר, וזה לא נראה טוב על המסך. למחרת נפגשנו איתו ועם השופטים האחרים, אמרתי לו שיביא את מי שהוא, אני לא צריך יותר מזה. ובאמת, ביום הצילומים השני זה נפתר במיליון אחוז, הוא הגיע מוקי שאנחנו מכירים וסיפק את הסחורה. זה לא שאמרתי לו מה להגיד, פשוט רציתי אינטראקציה".
ריטה היתה אחת ההבטחות הגדולות שלקח לכם המון זמן לשכנע אותה, אבל בסופו של דבר לא המשכתם איתה לעונה נוספת. יכול להיות שציפיתם שזה יעבוד טוב יותר?
"כשאני עובד עם שופט, כל מה שאני מבקש ממנו זה להתמסר ולתת מאה אחוז, וריטה היתה היא עצמה במאה אחוז, יותר מזה אי אפשר לדרוש ממנה. אני לא חושב שהליהוק שלה היה כישלון, היא היתה מעניינת ואנשים רצו לשמוע מה היא אומרת. אבל בעונה השנייה רצינו לקחת זמרים שהם יותר הדור הבא. ריטה היא זמרת ודיווה ענקית".
מה לגבי רני רהב?
"בליהוק שלו צדקתי וטעיתי גם יחד. בהתחלה זה היה מבריק, כי כיף לראות אותו על המסך ולשמוע אותו מדבר. אבל בשידור החי הוא התחיל לדבר פוליטיקה וכל מיני עניינים שלא קשורים למוסיקה, ופה היתה הטעות. בסופו של דבר, אתה לא יכול לקחת אנשים שלא מבינים במוסיקה, ולא משנה כמה הם צבעוניים ומעניינים. רני הוא איש נפלא, מעניין ודעתן, אבל זה לא היה ליהוק נכון. לגמרי הייתי עושה איתו עוד ריאליטי, אבל לא בענייני מוסיקה".
את מרגול היית מחזיר?
"היא שופטת אדירה. חכמה, מצחיקה ואמיתית. היום לא הייתי לוקח אותה, כי אני לא רוצה לשחזר ליהוקים שכבר עשיתי".
מצד שני, כן החזרתם את דנה השבוע.
"כן, שקלנו אפילו בעונה הזאת להחזיר אותה. היא מעולה, היא מתאימה, והיא היתה עושה עבודה מדהימה, ואם תהיה עונה נוספת, צריך לשקול להחזיר אותה. היא הכי מבינה מה צריך לשלוח לאירוויזיון. יש לה פה גדול, ואני אוהב את זה.
"בתוכנית השבוע היא באה ואמרה את האמת שלה, וזה מה שיפה. דווקא למי שהיה הפייבוריט היא באה ואמרה: 'אתה לא מתאים לאירוויזיון'. לאחת המתמודדות היא אמרה: 'ירדת אצלי משמונה נקודות לאפס'. אבל זו דנה, וזו דעתה".

עם אביו, כיום
אין ספק שהעונה הנוכחית, השלישית במספר, היא המוצלחת ביותר של "הכוכב הבא". בימי שישי, ימים שבהם הרייטינג נמוך בדרך כלל, היא מגרדת את 20 האחוזים, אבל בשבתות היא עוקפת את ה־30, ואף הצליחה פעמיים לעקוף את "האח הגדול". גם בהפקה השכילו לא לקחת את עצמם ברצינות ונתנו יותר דגש לצד הבידורי, על חשבון הצד המוסיקלי.
"הצלחנו כנגד כל הסיכויים, ואני משתמש הרבה במשפט הזה", אומר צפיר. "איכשהו, בצורה כיפית, אנחנו עושים תוכנית טובה ומצליחה, למרות שאף אחד כבר לא מצפה מתוכנית מוסיקה להצליח היום".
למה?
"כי זה משהו שכבר היה אמור להיעלם מהעולם. אנשים כבר לא מאמינים שיימצא הכוכב הבא או הקול הגדול הבא. בעונות הראשונות של 'כוכב נולד' זה עבד, אבל בשנים האחרונות היו עונות שלא ייצרו כוכבים. האתוס הזה נהיה שחוק, וכשאתוס נהיה שחוק, לא צריך לרמות אף אחד. זה כבר לא מרגש באמת שאתה אומר 'אנחנו נתכנס ונמצא את הזמר הגדול הבא'.
"גם כשאני צופה ב'אמריקן איידול' ובכל ההפקות המדהימות שלהם זה נהיה שחוק, למרות ששם עוד יש לזה הצדקה, כי באמת מי שמנצח ייחטף על ידי מפיק, ובעוד חודש הוא יעשה מיליונים. אז פה יש לנו את יובל דיין ואת גיא ויהל וזה יפה מאוד, אבל זה כבר לא מרגש ולא מרטיט.
"חוץ מזה, אתה חייב לקחת את עצמך פחות ברצינות, ומה שאסי ורותם עושים זה לקחת את ההנחיה למקום פחות מחייב, פחות פוליטיקלי קורקט, וכמובן, להכניס בידור לתוך העסק ותקשורת שהיא אפילו קצת חריגה בתוכניות מהסוג הזה.
"זאת אמנם תוכנית בידור, שמטרתה היא להביא קהל, אבל בתוך המשבצת הזאת אנחנו גם טיפה חתרניים, הצלחנו לצאת מהקופסה ולהביא משהו שלא הבאנו עד היום ולהגיד דברים שלא נאמרו ולצחוק על המנגנון של עצמנו. אנחנו חייבים להביא משהו יותר אמיתי ופחות מהונדס, כי הצופים כבר לא פראיירים וצריך להתייחס אליהם בכבוד".
אסי עזר התבקש העונה לבחור בין "הכוכב הבא" ל"האח הגדול". מה חשבת על הבחירה שלו?
"ידעתי שהוא נדרש לבחור כי אנחנו משודרים במקביל, ולא יכול להיות שהוא יהיה על המסך ארבעה ימים בשבוע, זה יהיה בלתי נסבל ויעשה לו נזק בלתי הפיך לקריירה. אמרתי לו שלדעתי הלא אובייקטיבית, ב'כוכב' הוא יוצא יותר טוב, יותר אותנטי ויותר מצחיק, והאינטראקציה שלו עם האנשים יותר גדולה. אבל אסי קיבל את ההחלטה הזאת לבד. זו החלטה אמיצה ולא קונבנציונלית, שבסופו של דבר תוסיף לו הרבה נקודות בקריירה. ההחלטה הקלה, שרוב האנשים היו לוקחים, היא להישאר ב'האח הגדול'.
"אסי לא מפסיק לחפש את הדבר הבא, והוא זה שאחראי לכך שרותם איתו. הוא אמר שהוא לא רוצה יותר להיות לבד והביא את הרעיון של רותם. ברגע שעשינו טסט קטן, זה היה בום. היא מאוד פחדה לבוא בהתחלה, כי אמרה שהיא שחקנית וחששה שיתייגו אותה כמנחה ויפסיקו לקחת אותה לעבודות משחק. אמרתי לה שבארץ הזאת, אם אתה טוב במשהו, אתה טוב בהכל. אני חושב שההנחיה עשתה לה שירות נפלא".
צרות בגן עדן
יכול להיות שהבריחה למקום הבידורי היא הדרך שלכם להתמודד עם העובדה שקולות גדולים של זמרים כבר לא ממש קיימים?
"אני מכיר את הטענה הזאת, ומצד שני, בשנה שעברה מצאנו את נדב גדג', וב'אקס פקטור' מצאו את עדן בן זקן".
אתם פיספסתם אותה.
"כשעדן הגיעה אלינו, היא היתה בוסר. יש אנשים שצריכים שנתיים־שלוש כדי לעבור את השלב הזה, ואז הם נפתחים. אם אתה חס וחלילה מלהק אותם, אתה גומר אותם.
"היו גם כאלה שקיבלנו, ואני יודע שאם הייתי נותן להם עוד שנתיים, הם היו יותר טובים. נדב גדג' הגיע בן 16, אבל הוא היה מבושל. עדן לא".
יכול להיות שפעם הסיכויים של זמר להצליח אחרי התוכנית היו גבוהים יותר?
"במקרה יש עכשיו שידורים חוזרים של העונות הראשונות בערוץ 24, ואתה רואה את הזמרים שנורא התרגשנו מהם בזמנו, והם משעממים. כלומר, זה לא הזמרים שהשתנו, אלא הפרספקטיבה שלנו. ב'כוכב נולד' 1 ו־2 היינו נורא תמימים, וכל מי שהעז לקחת שיר ישראלי מלפני עשרים שנה מייד עשה לנו צמרמורת. היום, הזמרים הצעירים בני ה־17-16 הם הרבה יותר מעניינים מאלו שהיו ב'כוכב נולד'. הם הרבה יותר פתוחים למוסיקה מחו"ל ומנסים יותר סגנונות, והם טובים בזה".
עדיין, אם פעם זה היה אחד לעשרים, היום זה אחד למאתיים.
"אם תסתכל טוב על העונות הראשונות של 'כוכב נולד', זה גם היה אחד למאתיים".
אתה חושב שנינט, אולי הכוכבת הגדולה ביותר שיצאה מ"כוכב נולד", בחרה בדרך נכונה?
"בוא נשים את הדברים על השולחן: בעיני הרבה אנשים, הטענה הראשית נגד נינט היא שהחומרים שלה לא קומוניקטיביים. אבל אם אתה תשב עם נינט שעתיים, אתה תבין שאין לה אופציה אחרת והיא לא יכולה להשתנות.
"אני בטעם האישי שלי הרבה יותר מיינסטרים. מעטים מהשירים האחרונים שלה מדברים אלי, ואני גם אומר לה את זה. הלוואי שהיא היתה יכולה להתחבר למקום של 'קח אותי' של היהודים, שהיא עשתה בחצי הגמר, וגם לעשות את האמנות שלה ולהגיע ליותר אנשים. אבל אי אפשר לשנות אותה, ואל תנסו".
תוכנית סופר ורודה
אני מניח שאת השיר על מושיקו, שלעג להומואים, לא תרצה לזכור מהעונה הזאת.
"'הכוכב הבא' זו תוכנית סופר ורודה, כולל המנחה, אחד השופטים, וגם חלק מהמתמודדים הסופיים. אנחנו הכי מכילים ערכים של סובלנות, במיוחד בתוכנית כזאת. אני האמנתי ועד היום אני מאמין שהשיר 'מושיקו' בעצם מנרמל את הנטייה המינית. הרגשתי שהבחור בא ושר לחבר שלו, ומה הוא אומר? שאין נכון ולא נכון, וזה טוב להיות שונה: אני סטרייט, אני גבר, ואני מת עליך כמו שאתה, רק תבוא ותגיד לי את האמת.
"זאת הסיבה שאסי והראל לא אמרו על זה כלום. גם כשהשיר שודר, לא חשבתי שזה יעשה רעש".
בקהילה טענו שהוא יגרום לכך שיצחקו על נערים בארון.
"אני מודה שעל זה לא חשבתי מראש, ואם באמת צחקו על מישהו בכיתה בעקבות השיר, אני מתנצל, כי לא היתה לי כוונה לפגוע. אבל בטווח הארוך השיר הזה שירת את הקהילה, ולא פגע בה. אגב, אנחנו מקבלים תלונות גם מהצד השני, בסגנון 'איך אתם נותנים לאנשים להופיע עם שמלות'. על זה אף אחד לא כותב. אנחנו כמובן מתעלמים מהתגובות האלה, אבל אני באמת חושב שבסופו של דבר, גם 'מושיקו' עשה טוב".
אם נדב גדג' לא היה מצליח באירוויזיון, יכול להיות שזה היה הסוף של התוכנית?
"חד־משמעית כן. כשהייתי בווינה ידעתי שגורל הפורמט תלוי במידת ההצלחה שלו. אגב, יכול להיות שגם אם הוא לא היה עולה לגמר ו'גולדן בוי' היה הופך ללהיט, כמו שהוא הפך בארץ, זה גם היה מספיק. הרי בסופו של דבר לא ניצחנו באירוויזיון, אלא הגענו למקום התשיעי. אבל עלינו לגמר אחרי כמה שנים, והיה שם משהו אמיתי. נדב גם הפך לכוכב בארץ, כל שיר שהוא מוציא נכנס לפלייליסט".
רק ש"גולדן בוי" לא נכנס לפלייליסט, וכתבת על זה פוסט חריף בפייסבוק.
"הרגיז אותי שבאותה ישיבה החליטו להכניס את השיר השבדי שזכה, ואת השיר הישראלי לא הכניסו. מעולם לא התלוננתי על זה שלא הכניסו מישהו מהאמנים שלנו לפלייליסט, וברור לי שמי שיושב שם לוקח את עצמו ברצינות, וזה הטעם האמיתי שלהם. אבל לפעמים אתם צריכים להתעלות מעל הטעם שלכם. גם אם 'גולדן בוי' הוא לא כוס התה שלכם, זה עדיין ייצג את המדינה, ובהרבה כבוד, ורק בגלל זה אתם צריכים להכניס אותו, במיוחד אם אתם מכניסים את השיר השבדי. ברור שהיה לי אינטרס, אבל הפעם זה בא מהבטן שלי.
"באותם ימים היתה לי גם התכתבות עם יסמין ישבי (עורכת ראשית של גלגלצ), וגם היא הבינה שהם טעו ולא ידעו איך לצאת מזה כל כך. אני חשבתי שהם צריכים להכניס את זה ולסתום".
אפרופו גלגלצ, מה אתה חושב על מה שקורה שם?
"אני חושב שהם אנשים ראויים שעושים עבודה טובה, אבל את עומר אדם הם פיספסו, כי בפועל לא היה שם מישהו שבאמת היה יכול להתחבר לשירים הראשונים שלו ולהבין את זה. עומר אדם זה לא ממש מוסיקה מזרחית, אלא הדבר הבא במוסיקה המזרחית, ואת זה הם פיספסו. הם צריכים להביא אנשים שגדלו במקומות שונים מאלה שהם גדלו בהם. לנסות להגיע לאנשים מכל המדינה, כי יש פה טעמים שונים".
כבר לא מפחד
בזמן שצפיר כבר בהכנות האינטנסיביות לגמר "הכוכב הבא" (יום חמישי הקרוב בקשת, ערוץ 2), ברשת כבר החלו בליהוקים לעונה החדשה של "דה וויס". הפעם צפיר כבר פחות מפחד.
"בעונה הראשונה של 'דה וויס' זה היה מאיים, אבל היום הפכנו את המצב ב־180 מעלות, כי 'הכוכב הבא לאירוויזיון' הוא הכי צעיר וסקסי מכל תוכניות המוסיקה. 'דה וויס' צריכים לעשות הרבה מאוד שינויים כדי לחזור להיות רלוונטיים, כי העונה השלישית שלהם לא הצליחה - מאותה סיבה ש'כוכב נולד 10' לא הצליחה: כי היא חזרה על עצמה ולא חידשה כלום".
אל תשכח שהיתה מלחמה באמצע.
"נכון, אבל זו לא היתה הסיבה. אני חושב שהם צריכים להחליף את השופטים ולחפש משהו שיסעיר את הצופים. אני בטוח שהם יעשו את זה".
גם העונה השנייה של "אקס פקטור" לא שיחזרה את ההצלחה של העונה הראשונה.
"בתוכניות מוסיקה בימינו אתה לא יכול לסמוך על ההצלחה של העונה הקודמת, כי זה לא מספיק. אתה צריך לבוא עם משהו חדש. החידוש היחיד של 'אקס פקטור' היה השופטים והמנחה, והשם, שהוא פורמט מצליח בחו"ל. אבל בסופו של דבר, לא היה הרבה הבדל מ'כוכב נולד'".
היה מעניין אותך לעשות עונה של "אקס פקטור" או "דה וויס"?
"לא בלי הכותרת של האירוויזיון, כי זה מה שמדליק אותי. אני לא רואה סיבה כלשהי להידלק על עונה חדשה של 'דה וויס'. אני מניח שהם יביאו את האש ממקומות אחרים, אולי שופט שייצא נגד אביב".
אתה מדבר כל הזמן על האירוויזיון, אבל זו לא תחרות שפג תוקפה?
"כשאבי ניר סגר את שיתוף הפעולה עם הערוץ הראשון, הרמנו גבה. עשינו קולות ואמרנו שלא צריכים את זה ומה יקרה אם הזוכה לא יצליח שם. מאוד חששנו מזה, ולכן הזכרנו את זה בעיקר לקראת הגמר. נסענו לשם עם הרבה חששות, ומאוד פחדתי שבכלל לא נעלה לגמר, למרות שהרגשנו שהשיר חזק. בחצי הגמר, כשהכריזו על התוצאות והשאירו אותנו אחרונים, זה היה טריק מלוכלך".
יכול להיות שאם נדב היה מייצג מדינה אחרת, הוא היה מגיע למקום גבוה יותר?
"לא הרבה יותר גבוה. אולי היינו מטפסים עוד שלושה מקומות. אתה רואה את העבודה שעשו השבדים, ששלחו שיר מעולה, וזה לא מפתיע שהם ניצחו. ברגע שאתה בעשירייה, זה בסדר".
אז עכשיו בטח יצפו שנגיע לחמישייה.
"בהחלט יש עלי עול. כי כל העונה אנחנו מפמפמים את הכוכב הבא לאירוויזיון, זה גם השם של התוכנית, וצריך להיבחר מתמודד מעולה. מזה אני לא דואג, כי יש לנו ארבעה פיינליסטים מעולים. אבל גם צריך לבחור לזוכה את השיר הנכון, זה לא פחות מחמישים אחוז מהעסק. צריך להביא לבמה משהו קליט ומעניין, זה לא פשוט לבלוט בתוך ארבעים מדינות. בחצי הגמר שלנו יש יותר מדינות מאשר בחצי השני, כך שהסיכויים לעלות הם קצת יותר קטנים".
כשכל הפוקוס הוא על האירוויזיון, זה אומר שאם אנחנו נכשלים שם, התוכנית שלך יורדת?
"אני חושב שבכל מקרה צריך להיות לתוכנית הזאת המשך, כי כמו כל דבר, לפעמים מצליחים ולפעמים לא. אבל כן, אני בלחץ מזה, ואנחנו צריכים להוכיח את עצמנו. אני גם מאמין שאתה צריך לקיים את ההבטחות שאתה נותן לצופים. השנה עשינו מזה עניין מאוד גדול, ואני חושב שכל ילד בארץ יודע מה זאת התחרות הזאת ומי הנציג".
איזה מקום יספק אותך?
"אם נעלה לגמר זו כבר הצלחה מבחינתי, אבל אני שואף לעשירייה הראשונה בגמר. גם אם לא נעלה לגמר, זה יכול לקרות, ואנחנו צריכים לעשות הכל כדי שזה לא יקרה. חוץ מזה, חשוב לי שהשיר יהפוך ללהיט בארץ".
erans@israelhayom.co.ilטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו