התרסקות המטוס הרוסי: "לא מדובר בתקלה טכנית או בטעות אנוש"

חקירת התרסקות המטוס נמשכת • למרות טענות המצרים כי לא מדובר במתקפת טרור, דובר הקרמלין לשאלות כתבים: לא שוללים שום השערה לסיבת התרסקות המטוס • מנועי המטוס נבדקו במוסקבה כמה ימים לפני ההתרסקות • גורמים המעורבים בחקירה: המטוס לא נפגע מבחוץ

שברי המטוס על הקרקע // צילום: אי.פי.איי // שברי המטוס על הקרקע

למרות הודעת המצרים והרוסים כי התרסקות המטוס הרוסי בסיני ביום שבת האחרון היא תוצאה של תקלה טכנית, ברוסיה מתחילים להישמע קולות אחרים. דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, אמר כי אין לשלול בשלב זה שום השערה על הסיבות להתרסקות המטוס. הוא אמר את הדברים בתגובה לשאלת כתבים אודות האפשרות שהמטוס התרסק בשל מתקפת טרור. גורמים המעורבים בחקירה אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי המטוס לא ספג פגיעה חיצונית.

מגישה: ליטל שמש צילום: רועי קסטרו ארכיון: רויטרס איפור: הגר נחמיאס

קוגאלימאוויה, שמה הרשמי של חברת מטרוג'ט, בעלת המטוס שהתרסק, הודיעה כי שני מנועי המטוס נבדקו במוסקבה חמישה ימים לפני ההתרסקות ולא נמצא בהם פגם. לדברי החברה, לא ייתכן שמדובר בתקלה טכנית או בטעות אנוש. "המטוס היה במצב מצויין", אמר אלכסנדר סמירנוב, סמנכ"ל חברת התעופה הרוסית במסיבת עיתונאים במוסקבה, "שללנו את האפשרות לתקלה טכנית או טעות של הצוות". עוד הוסיפה החברה כי הטייס לא שידר אותות מצוקה לפני ההתרסקות. עם זה בכיר בסי.איי. איי האמריקני טוען כי אין ברגעים אלה עדות לפעילות טרור הקשורה להתרסקות המטוס.

לאחר ההתרסקות, הודיעו חברות התעופה אייר-פרנס הצרפתית ולופטהנזה הגרמנית כי יפסיקו את טיסותיהן מעל סיני "עד לבירור סיבות הרסקות המטוס, כאמצעי זהירות". אתמול דיווחו אתרי חדשות ערביים כי חברות התעופה באיחוד האמירויות הולכות בדרכן של אייר-פרנס ולופטהנזה ומפסיקות גם הן את טיסותיהן מעל סיני, לאחר שארגון הטרור דאעש הודיע כי הפיל את המטוס הרוסי "כתגובה להתערבות הרוסית על אדמת סוריה". עד כה, רוב הגורמים הרשמיים שוללים את הפלה של המטוס על ידי טיל נ"מ, שכן טיל בעל יכולת יירוט מטוס בגובה 30,000 רגל היה מותיר חתימת מכ"מ על מסכי יחידות הבקרה האווירית באזור. ידוע כי ארגוני טרור בסיני המזוהים עם דאעש מחזיקים בארסנל של טילי כתף נ"מ, אך אלו אינם מסוגלים ליירט כלי טיס מעל לגובה של 15,000 רגל.

כזכור, מטוס האיירבוס 321 בטיסת שכר המריא מנמל התעופה של שארם א־שייח' בשעה 05:51 לכיוון סנט פטרסבורג, ו־23 דקות לאחר ההמראה צלל באזור הררי במרכז סיני והתרסק. לפי חברת המעקב השוודית FlightRadar24, המטוס המריא בצורה חלקה ואחרי שהגיע לגובה השיוט של 9,400 מטרים צלל לפתע אל הקרקע במהירות 2 ק"מ לדקה. סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי "הטייס התקשר למרכז הפיקוח ודיווח על בעיות טכניות, וביקש לשנות את המסלול ולנחות בקהיר, ומייד לאחר מכן נותק הקשר עימו". 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

שרידי המטוס  //  צילום: אי.פי.אי

 

מצרים: ההתרסקות - תקלה טכנית 

במצרים טענו כי היתה זו תקלה טכנית ומומחי אבטחה מקומיים אמרו כי אין כל סימן שהמטוס יורט או התפוצץ. גורמים רשמיים בשדה התעופה בשארם א־שייח' מסרו כי אנשי מנגנוני הביטחון המסכל במצרים החרימו מסמכים הנוגעים למטוס שהתרסק. עוד נמסר כי מבדיקה ראשונית שביצעו גורמי הביטחון והמודיעין המצריים עלה כי אופן התפזרות שברי המטוס שהתרסק וכן מצב הגופות שנמצאו בשטח מעידים כי מדובר בתקלה טכנית שגרמה להתרסקות. 

דברים דומים אמר גם שר התעופה האזרחית במצרים, מוחמד חוסאם כמאל, בעת שהודיע על הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את נסיבות התרסקות המטוס. 

המטוס שהתרסק, מדגם A321, נמצא בשירות עשרות חברות תעופה משנת 1994 ידוע כמטוס אמין, בעל מערכות מחשוב מתוחכמות המסייעות לטייסים לטוס במצב בטיחותי. ההתרסקות היא התאונה הקטלנית השנייה של מטוס מסידרת 320 של איירבוס. מחברת איירבוס נמסר כי "כלי הטיס המריא לפי המתוכנן. המטוס שהיה מעורב בתאונה צבר 56 אלף שעות טיסה בכמעט 21 אלף טיסות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר