החשד: שתה ודרס

שניאור חשין רכב על אופניו כחלק מאימון ל"איש הברזל" • טל מור, צעיר בלי רישיון, חזר מבילוי לילי, דרס אותו וברח •טען: לא שמתי לב, מצטער"

צילום: ארכיון המשפחה // שניאור חשין ז"ל. "טרגדיה נוראה"

במשטרה חושדים כי טל מור, הנהג שדרס שלשום למוות את רוכב האופניים שניאור חשין ונמלט מהזירה, לא היה לבדו ברכב הפוגע וחבריו עודדו אותו לברוח מהמקום ולא להושיט עזרה. חוקרי התנועה בודקים עוד אם הדורס, שנהג בלי רישיון נהיגה בתוקף, היה נתון להשפעת סמים ו/או אלכוהול, ומעריכים כי הוא הסגיר את עצמו למשטרה רק אחרי כ-13 שעות כדי לשבש את חקירת התאונה ואת בדיקות הדם.

בתאונת הפגע וברח הקטלנית נהרג שניאור חשין, בן 43, אב לשלושה מצהלה ובנו של שופט בית המשפט העליון בדימוס מישאל חשין. חשין רכב על אופניו עם חבר במחלף קסם סמוך לשעה 04:45. רכב פרטי, שעל פי החשד נסע במהירות מופרזת, פגע בו בעוצמה אדירה וגרר אותו עשרות מטרים על הכביש המהיר 444. הרוכב השני, עמית לוי, כלל לא הבחין בתחילה שחברו נפגע, אולם כשראה שהוא אינו מצטרף אליו החל לחזור לאחור, ואז נתגלתה לפניו הטרגדיה הנוראה. על פי עדותו של לוי, הוא הבחין ב"שלושה כלי רכב ובאדם נסער אחד שחבריו מנסים להרגיע אותו. לא ממש ייחסתי לזה חשיבות והמשכתי לחפש את חבר שלי. בהמשך ראיתי אותו שוכב על הכביש מחוסר הכרה. פתאום הבנתי ששניאור נפגע מהרכב".

חוקרי המשטרה שהגיעו למקום הקימו צוות חקירה מיוחד ולאחר כ-13 שעות של מצוד הסגיר את עצמו מור בן ה-26 מהיישוב תמרת למשטרה. בחקירתו טען הנהג הפוגע כי היה בדרכו חזרה הביתה מבילוי לילי במועדון בתל אביב. הוא טען כי סטה לשוליים בגלל רכב אחר, וכלל לא הבחין שפגע באדם. לטענתו, הוא חשב שפגע במעקה הבטיחות, ורק כשראה את הידיעות באינטרנט הבין כי הוא ככל הנראה קשור למקרה.

במהלך החקירה התברר כי לדורס, סטודנט למוסיקה שחזר מארה"ב רק לאחרונה, כלל לא היה רישיון נהיגה ישראלי בתוקף מאחר שלא שילם דו"חות תעבורה וחניה. יש לציין כי החזיק ברישיון אמריקני תקף. כמו כן, התברר כי מור נעצר רק לפני שבוע עם אצבע חשיש בכיסו, ובעבר אף הואשם בהפרעה לשוטר.

במהלך החקירה הארוכה של הדורס ניסו חוקרי התנועה להבין באילו פאבים בדיוק הוא בילה, מה וכמה שתה שם ואם נח לפי היציאה חזרה לביתו (כפי שטען), או שמא שתה וצרך סמים. "אנחנו ממתינים לבדיקת דם שתאשר אם הוא נהג תחת השפעת אלכוהול וסמים", אמרו החוקרים. "עם זאת, בשל הזמן שחלף עד רגע לקיחת הדגימה, ייתכן שתוצאותיה לא ישפכו אור על מצבו בזמן הנהיגה".

מור, שהגיע למשטרה כשהוא מלווה בהוריו ובפרקליטיו, עוה"ד תמי אולמן ושאדי סרוג'י, אמר בבכי: "אני מאוד מצטער ומבקש סליחה מכולם. לא ברחתי". בראיון שהעניק לערוץ 2 טרם הסגרתו הוסיף: "מגיע לי עונש. אני לא יודע איך אסתכל למשפחתו של ההרוג בעיניים". עו"ד אולמן הוסיפה: "אילו הוא היה יודע שהוא פגע במישהו, הוא לא היה עוזב את המקום. הוא האחרון שהיה עושה דבר שכזה. מדובר בילד טוב ונורמטיבי".

הוריו של מור, שליוו אותו אמש גם לדיון בהארכת המצער, סיפרו: "אנחנו בהלם, אנחנו עדיין לא מצליחים להבין את הסיפור הזה". המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בשבע ימים וייחסה לו הריגה, גרימת מוות ברשלנות, נהיגה בגילופין והפקרה.

* * *

שניאור חשין | נצר לאצולת המשפט

הרגו את "איש הברזל"

אבל כבד ירד בסוף השבוע על משפחת חשין והקהילה המשפטית כולה עם היוודע מותו של שניאור חשין, בן ה-43, בתאונת הפגע וברח סמוך למחלף קסם. חשין הוא נצר למשפחת אצולה של מערכת המשפט בישראל. אביו, מישאל, היה המשנה לנשיא בית המשפט העליון עד שפרש ב-2006. סבו, שניאור, שעל שמו נקרא, היה חבר בהרכב הראשון של בית המשפט העליון בישראל וגם הוא כיהן בעבר כמשנה לנשיא. אמו, רות חשין, היא נצר למייסדי חברת התרופות טבע ומכהנת כיו"ר הקרן לירושלים. הוא השאיר אחריו רעיה, דנית, ושלושה ילדים: אופיר (11), איתמר (7) ורעות (6). קרובי המשפחה התכנסו בסוף השבוע בבית המשפחה בשכונת צהלה בתל אביב, ולמקום הגיע גם מישאל כדי לכתוב את ההספד על בנו.

שניאור, עו"ד בהכשרתו, בחר לא לעסוק במקצוע והקדיש את חייו לאהבתו הגדולה - ספורט האקסטרים. הוא היה בוגר שייטת 13, צוללן מושבע, ואף הקים במו ידיו את חברת "ימבטבע", שעסקה בארגון טיולי צלילה בכל העולם וטיולי אתגרים באזורים אקזוטיים. הוא השתתף בעצמו במרתונים ובתחרויות ספורט אקסטרים, ושלשום לפנות בוקר יצא לכביש כדי להתאמן לתחרות "איש הברזל" שתתקיים בקרוב באוסטריה, שבמהלכה עמד לרכוב 180 ק"מ לצד שחייה וריצה, אולם נהרג. החוקרים ציינו אמש כי שניאור רכב לפי כל הכללים, לבש אפוד זוהר והיה זהיר, אך כל זאת לא סייע לו ברכיבתו האחרונה.

עו"ד צבי אגמון, חבר קרוב של המשפחה, הוסיף: "זאת טרגדיה נוראה כשאב מביא את בנו לקבר. מי שעושה תאונת פגע וברח הוא יותר נקלה מפושע אחר. הוא היה אחד המוחות הכי יצירתיים שפגשתי בחיי. הוא אף פעם לא רצה להיות שבלוני. הוא אהב את האקסטרים - והאקסטרים לקח אותו". בכיר במערכת המשפט אמר ל"ישראל היום": "מישאל היה מאוד קרוב לבנו שניאור וקיים איתו שיחות יומיומיות בטלפון. שניאור היה כל מה שמישאל רצה להיות - לוחם אמיץ וספורטאי. אני מעריך שזה יהיה שבר אדיר בשבילו. אני לא יודע איך הוא יתמודד איתו. זה ממש מזעזע".

הלווייתו תתקיים היום בשעה 17:00 בבית העלמין בקיבוץ גבעת השלושה.

יהודה שלזינגר ועדנה אדטו


* * *

השופט חשין בפסיקה מצמררת מלפני 8 שנים:
"הנהג הבורח פוגע בסולידריות המינימלית"

"הנה זה שרוע על הכביש, מתבוסס בדמו, אדם שזה עתה נפגע בתאונה שהנהג היה מעורב בה - אדם שאפשר ניתן לעזור לו, אפשר ניתן להצילו - ותחת אשר יעצור ויושיט עזרה לפגוע, לוחץ הנהג על דוושת ההאצה ובורח מן הזירה, למלט נפשו מחיוב בעונשין. חומרה וכיעור אלה שבמעשה הנהג הביאו לבריאתה של העבירה ולקביעת עונש חמור בצידה: תשע שנות מאסר", כך פסק לפני שמונה שנים המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט בדימוס מישאל חשין, שאיבד שלשום את בנו שניאור בנסיבות זהות.

פסק הדין המצמרר עוסק בתאונה שאירעה בכביש החוף ב-5 באוקטובר 1998, שבה קיפח את חייו השוטר אריאל מורי, אשר עמד על הכביש והורה לוויקטור זרגריאן שנהג בפראות ברכב הקדילאק שלו לעצור. בפסק הדין הדגיש חשין: "העבירה של הפקרה אחרי פגיעה קשה ומכוערת היא. מעשהו זה של הנוהג הבורח פוגע בשורשי הסולידריות החברתית והאישית המינימלית לקיומה של חברה תקינה; בריחתו של הנהג מן המקום היא מעשה אנטי-חברתי ואנטי-מוסרי מובהק; וראוי הוא כי ייענש בכל חומר הדין".

בפסק הדין שניתן בעניינם של שלושה מנוסעי הרכב הפוגע, שנמלטו עם הנהג, כתב חשין: "דחף טבוע בו באדם: דחף לעזור למי שנפגע בתאונה, דחף להציל חייו של אדם השרוע על הכביש ללא נוע או זועק מתפתל בכאבים. אם כך על דרך הכלל, לא כל שכן אם נפגע אדם בתאונה בה היה מעורב רכב שנהגנו בו או שהיינו בו לעת הפגיעה. דחף זה ישמיע אותנו, יורה אותנו: נעצו. נודה: כנגד דחף אנושי זה לעזור לזולת יתייצב דחף אגואיסטי של הצלת האני מפני נטילת אחריות: לברוח מן המקום ולו ל"הישרדות משפטית". ואולם איזה מן השניים נעדיף-".

עדנה אדטו

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר