דן ואגד נלחמות בזיהום האוויר

החברות יתקינו מסנני חלקיקים על 22 אוטובוסים ישנים שיפחיתו 97% מהחלקיקים שנפלטים

פחות יזהמו // צילום: יהושע יוסף (ארכיון) // פחות יזהמו

חברות "דן" ו"אגד" החלו בפיילוט להפחתת פליטות המזהמים, בהוראת המשרד להגנת הסביבה. 

לאחרונה פורסמו נתוני הזיהום של 28 ציי הרכב הגדולים בישראל. בעקבות דרישות המשרד כי עד תחילת שנת 2018 יחויבו החברות להוריד את ערכי הפליטה ולעמוד בתנאי ההוראות האישיות להפחתת פליטות מזהמות, החלו בחודש האחרון החברות בתהליך רכישה והתקנה של מסנני חלקיקים לאוטובוסים.

להפחית 97% מהחלקיקים

בשלב הראשון, התקינה חברת "דן" ארבעה מסנני חלקיקים ובמהלך התקופה הקרובה אמורה גם חברת "אגד" להצטרף לפיילוט ולהתקין מסננים דומים על 18 אוטובוסים של החברה.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

מסנן החלקיקים הוא מתקן שמטרתו להפחית פליטת חלקיקים ממנועי דיזל, אשר הוגדרו על ידי הסוכנות האמריקאית להגנה על הסביבה, EPA, ורשויות הבריאות בארץ, כמסרטנים וכגורמי תחלואה ותמותה מוקדמת בבני אדם. מסנני חלקיקים הם מהאמצעים היעילים ביותר בהפחתת פליטות בקרב כלי רכב ותיקים. בפועל, המסננים שהותקנו יועילו בהפחתת מעל ל- 97% ממספר החלקיקים באוטובוסים משנות ייצור 2001 ו-2002, בתקן יורו 3. 

במשרד להגנת הסביבה הדגישו אתמול כי ימשיכו "בפיקוח וניטור צמוד של ציי הרכב לשם צמצום פליטת המזהמים".

תל אביב - מקום שלישי בזיהום

מנתוני הזיהום של 28 ציי הרכב הגדולים בישראל עולה כי דן ואגד הינן בעלות ציי הרכב הכבד המזהמים ביותר. 

אחרי "אגד" ו"דן" ברשימה נמצאת עיריית תל-אביב יפו המפעילה צי של כ 118 כלי רכב כבדים, מרביתם משאיות לאיסוף אשפה. לפי הנתונים, משאית איסוף אשפה ממוצעת של עיריית תל אביב יפו מזהמת פי 2 ממשאית איסוף אשפה מקבילה של עיריית ירושלים.

על פי הערכת ארגון OECD זיהום האוויר מתחבורה מוביל לתוספת של כ-2,500 מקרים של תמותה עודפת בישראל מדי שנה.  כלי רכב כבדים המצוידים במנועי דיזל מתאפיינים בפליטה מוגברת של חלקיקים נשימים ותחמוצות חנקן לאוויר, ומהווים אחד הגורמים המשמעותיים לחריגות מתקני איכות האוויר. בשנת 2012 הודיע ארגון הבריאות העולמי, כי הפליטה ממנועי דיזל הוכחה כמסרטן ודאי לאדם.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר