אחרי אסון התאומים ב-2001 שטף את העולם, ובייחוד את ארה"ב, גל של החמרת כללי הביטחון בטיסות. הגל כלל הצבת אנשי ביטחון - מרשלים על סיפון המטוסים, הפעלת סורקים בשדות התעופה ובדיקות קפדניות, עד כדי מטרידות של כל נוסע. אחד האמצעים הפיזיים הבולטים שהוכנסו לשימוש היה שריון דלת תא הטייס, בניסיון למנוע מחוטפים פוטנציאלים לחדור לתא. אלא שבתעשיית התעופה שכחו שצריך גם לשמור על הנוסעים מפני הטייסים, ולא רק להיפך.
בעשור האחרון ידועים לפחות 4 מקרים בהם מטוסי נוסעים, על נוסעיהם, רוסקו על ידי טייסים. למרות שחלק מהמדינות שתחת דיגלן טסו המטוסים הללו דחו בתוקף את המסקנה שמדובר בהתאבדות, ההסכמה העולמית הרחבה היא, שאכן על זה מדובר. החמור מבין המקרים הללו, והמפורסם ביותר, הוא טיסה 990 של איג'יפט אייר מניו יורק לקהיר, ב-31 באוקטובר 1999.
האם גם המטוס המלזי היה התאבדות?
המטוס, בואינג 767, נשא על סיפונו 217 נוסעים ואנשי צוות. כ-30 דקות לאחר ההמראה יצא הקברניט מתא הטייס, המטוס הוכנס לצלילה חדה על ידי טייס המשנה, שנשמע קורא "אללהו אכבר," וצלל על נוסעיו לאוקיינוס האטלנטי. ייתכן, טוענים פרשנים אחדים, כי גם את היעלמותה של טיסה MH380 של חברת התעופה המלזית אפשר לייחס למעשה מכוון של אחד מטייסיה.
הכתבה הכי נקראת היום באתר: אנשי ההוצאה לפועל גילו הפתעה מחרידה במקפיא
ככל שידוע, דפוס פעולה דומה ננקט ע"י אנדרס לוביץ', טייס המשנה של מטוס ג'רמנווינגס, שהתרסק באלפים הצרפתיים. הקלטת השיח בתא הטייסים, שפוענח מהקופסה השחורה, חשפה את שאירע: בתחילת הטיסה הטייסים משוחחים ביניהם באופן רגוע, ללא שום אירועים מיוחדים. ואז נשמע הקפטן מזיז את מושבו, ודלת התא נפתחת ונסגרת – כלומר יצא מהתא.
הקפטן מנסה לחזור – אך אין תגובה
מרגע זה, לא נאמרת מילה. טייס המשנה נשמע נושם באופן רגיל. הוא נועל את דלת התא ומכניס את המטוס לצלילה, במהלכה שומעים דפיקות על הדלת, הקפטן מנסה לחזור, אך אין תגובה מטייס המשנה. גם מרכז בקרת הטיסה הצרפתי קורא למטוס, וגם הוא לא נענה. בקצה ההקלטה אפשר לשמוע את הנוסעים, שכנראה כבר הבינו לאן כל זה הולך, זועקים מרה.
למה להתאבד ולקחת מאות נוסעים לאבדון? זו תשובה שצריכים לתת פסיכולוגים. אולי מדובר כאן בחיקוי מקרים קודמים, כמו שאירע לאחר פרסום סיפרו של גיתה, "ייסורי וורטר הצעיר" – וצעירי אירופה התאבדו בהמוניהם. הכיסוי התקשורתי הדרמטי, שניתן בדרך כלל להתאבדויות מסוג זה, יכול להוות גורם ממריץ לאנשים שגמרו אומר להתאבד – לצאת מן העולם בקול תרועה.
צריך לשאול כמה שאלות נוקבות לגבי תהליך המיון ובהמשך - ההערכה הנפשית התקופתית לטייסים. חברות התעופה צריכות לאמץ את ההנחיה לחברות האמריקניות, לא להשאיר טייס בודד בתא. אם אחד הטייסים צריך לצאת לשירותים – דייל או דיילת מצוות המטוס יתפסו את מקומם. סביר להניח שהימצאות אדם נוסף בתא תוציא כמה ציפורים מראשם של מתאבדים.
חוקרי ההתרסקות: מדובר התאבדות
חוקרי התאונות בצרפת ממשיכים בבדיקת נתוני הקופסה השחורה של מטוס איירבוס A320 של ג'רמנווינגס, שהתרסק שלשום למרגלות האלפים הצרפתיים. התחושה בזירת ההתרסקות קשה וצוותי החילוץ מספרים: "מעולם לא ראינו משהו כזה".
הקופסה, המכילה את הקלטת השיחות בתא הטייס, הגיעה אתמול לחוקרי התאונות האוויריות בלה בורז'ה, ליד פאריס, ואמש היה צריך להתבצע הפענוח הראשוני. החוקרים הביעו חשש כי יהיה קושי לשמוע את ההקלטות בגלל הפגיעה הקשה קופסה. העיתון האמריקני ניו יורק טיימס דיווח, כי אחד משני הטייסים עזב את התא מסיבה שאינה ברורה - אך לא הצליח לשוב אליו. "נשמעה חבטה בחוץ על הדלת, הוא ממש ניסה לשבור אותה", כך על פי גורם המעורה בפרטי החקירה.
בצוות החקירה הבהירו כי עדיין אין פענוח חד משמעי של הקופסה השחורה, ו"פרטים מדויקים יימסרו במסיבת עיתונאים", כך על פי דוברת משרד החקירות הצרפתי.
חוקרי רשות התעופה הצרפתית הגיעו אתמול לאתר ההתרסקות כדי לאסוף ממצאים בשטח. החוקרים תיארו את האזור כ"מעורר חלחלה", עם שמיכות המכסות חלקי גופות ושברי המטוס פזורים לכל עבר. הקרקע חלקלקה, והחוקרים נאלצים לנוע עליה בסיוע חבלים וכלי טיפוס.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוקמפקד יחידת השיטור ההררית שנפרשה במקום אמר כי קבוצה של שוטרים הצליחה
ליצור דרך גישה בין ההרים, אבל הקרקע מבותרת מאוד והדרך נמשכת שעות. לדבריו, רוב המשימות של צוותי ההצלה יתבצעו בסיוע מסוקים. עובדים בשטח התמקדו אתמול במציאת הגופות ותיוגן, והם אספו חלקי גופות וגם את שברי המטוס עצמו. לדבריו, הם ממשיכים לחפש אחר הקופסה השחורה השנייה, שבה אמורים להיות מוקלטים נתוני הטיסה של המטוס.
פינוי הגופות יחל רק לאחר שכל האזור ימופה והוא יהיה קשה לביצוע, טכנית וגם רגשית, בגלל עוצמת ההתרסקות. "אנשיי רגילים לחלץ גופות מתאונות של דאונים, אבל הם לא ראו משהו כזה מעולם", אמר.
במקביל לחקירת הגורמים לתאונה, השלטונות פועלים לזיהוי ודאי של הקורבנות, בסיוע מומחי זיהוי פלילי. שלושה חוקרים הגיעו מגרמניה ובמקביל נאספות דגימות דנ"א מקרובי הנספים בספרד ובגרמניה. בני משפחה החלו להגיע למקום כדי לסייע בזיהוי.

"זירה מעוררת חלחלה" // צילום: אי.פי.אי
בין השאר, על המטוס היו 72 אזרחי גרמניה, 35 אזרחי ספרד, שני אזרחים מאוסטרליה, שניים מארגנטינה, שניים מארה"ב, אזרח מבלגיה, מבריטניה, מיפן, מישראל ועוד.
התאונה גרמה לפגיעה מורלית בצוותי האוויר של ג'רמנווינגס ואתמול סירבו חלק מהטייסים לעלות לטיסה. כדי למנוע שיבושים בלוח הטיסות, הושאלו צוותי אוויר מהחברה־האם לופטהנזה ומחברות אחרות, ורק טיסה אחת בוטלה. הטיסות בין ברצלונה לדיסלדורף יחודשו בקרוב, אבל מספר הטיסה 4U9525 יוחלף במספר חדש.
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת ספרד מריאנו רחוי ונשיא צרפת פרנסואה הולנד הגיעו אתמול לאזור התאונה. מרקל ביקשה לשמוע פרטים מצוותי ההצלה וכיצד מתבצע הזיהוי של הקורבנות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו