חייזרים מאיימים על האנושות. הם פלשו פעמיים ונהדפו, אך השאירו אחריהם עיי חורבות. כעת האנושות מתכוננת לפלישה הבאה. במסגרת ההכנות נבחרים המשובחים ביותר - גנטית, חברתית ופסיכולוגית - ומאומנים להיות החיילים והמצביאים הטובים ביותר שידעה האנושות.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
אנדרו וויגין, המכונה "אנדר", נאסף מביתו בגיל 6 אל בית הספר ללוחמה. שם, עמוק בחלל, נערכים אינספור קרבות דמה ומשחקי מחשבה, שמטרתם לא רק לאמן ולחדד את כישורי התלמידים, אלא לברור מתוכם את הטובים ביותר כדי שינהיגו את צבאות כדור הארץ עם הגעתה של הפלישה השלישית.
בית הספר ללוחמה הוא זירת ההתרחשות הראשית של הספר "המשחק של אנדר", וכוכביו הם ילדים ובני נוער, בראשם אנדר, שמתאמנים כדי להנהיג את המלחמה החשובה ביותר בהיסטוריה.
"זהו ככל הנראה ספר המדע הבדיוני המצליח ביותר בעולם ב־30 השנים האחרונות", מספר העיתונאי והמתרגם דידי חנוך, שגם חתום כעורך המהדורה שיצאה בישראל. הספר, שכתב הסופר האמריקני אורסון סקוט קארד, יצא לאור ב־1985 והפך לרב מכר בינלאומי. הוא זכה בפרסי ההוגו והנבולה היוקרתיים, וכן זכה לשתי סדרות המשך פופולריות גם הן.
צילומים בנאס"א
מחר תעלה בארץ הגירסה הקולנועית המסקרנת ל"המשחק של אנדר". על הסרט הופקד הבמאי הדרום־אפריקני גאווין הוד. התפקיד של אנדר ניתן לשחקן הבריטי בן ה־16 אסא באטרפילד, שכיכב בסרטו הקסום של מרטין סקורסזה "הוגו" מ־2011. עוד מככבים בסרט: הריסון פורד בתפקיד מנהל בית הספר ללוחמה, קולונל היראם גראף, ובן קינגסלי בתפקיד המורה והמנטור של אנדר, מאזר רקהאם.
דרכו של "אנדר" אל מסך הקולנוע לא היתה פשוטה. יותר מעשור שהסרט בפיתוח. "עוד כשביקר בישראל ב־2003 הזכיר אורסון סקוט קארד שהוא עובד על טיוטת התסריט", מספר דידי חנוך. מאז הוחלפו מפיקים ובמאים, והיה נראה שזה פשוט לא עומד לקרות. רבים פיקפקו ביכולת הטכנולוגית של הקולנוע להעמיד עיבוד ראוי לספר, שכן משחקי המלחמה בבית הספר נערכים בחלל, באולם מיוחד חסר כוח כבידה, והיה נראה שמדובר בסצנות שיהיה כמעט בלתי אפשרי להציג על מסך הקולנוע.
אבל יצירת המופת הספרותית זכתה בסופו של דבר לעיבוד קולנועי מרהיב, עתיר טכנולוגיה ואפקטים. חלק מהסרט צולם במתקני סוכנות החלל האמריקנית נאס"א שבלואיזיאנה. צוות ההפקה נעזר בציוד ישן של הסוכנות עבור התפאורה.
הבמאי הוד הוא מי שהיה אמון על עיבוד הספר לתסריט הסופי. הוד פרץ לתודעה ב־2006 כשסרטו "צוצי" - דרמת פשע שמרנית שמתרחשת בשיכוני העוני של יוהנסבורג - זכה בפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הזר. ב־2007 עזב את מולדתו דרום אפריקה וביים את סרטו ההוליוודי הראשון, דרמת המלחמה "חקירה מעבר לקווים", שזכתה לקבלת פנים פושרת. ב־2009 הוא עשה צעד משמעותי לכיוון המיינסטרים עם "אקס־מן המקור: וולברין" - פריקוול סופר־גיבורים עתיר תקציב ואפקטים. אף ש"וולברין" זכה לביקורות חלשות ולתגובות לא מאוד נלהבות מצד המעריצים, ב־2010 החל הוד במאמצים להשיג מימון עבור העיבוד הקולנועי ל"המשחק של אנדר".
בראיון שנתן לקידום הסרט סיפר הוד כי המשימה החשובה ביותר מבחינתו היתה מציאת השחקן המתאים לתפקיד אנדר. "העלילה בספר מלווה את אנדר מגיל 6 עד גיל 13, אבל לא יכולתי ללהק שניים־שלושה ילדים בגילים שונים כי זה היה פוגע ברצף ובחיבור של הצופה לדמות", אמר הוד. לדבריו, "אנדר מאוד נבון אבל גם יש בו צד אלים, והייתי צריך למצוא שחקן עם מראה תמים שיוכל לעשות פעלולים פיזיים, שלא לדבר על לשדר עוצמה אל מול הריסון פורד. אנדר נמצא בכל הסצנות בסרט, למעט שתיים, וגם בהן מדברים עליו".
הוד מודע לעובדה שלעיבוד של ספר למסך יש יתרונות אבל גם חסרונות. לדבריו, "הסימולציות שאנדר חווה באקדמיה לחלל עוברות טוב על המסך. לעומת זאת, התכתובות שלו עם אחיו ואחותו, שנותרו בכדור הארץ - שבספר עוזרות לקדם את העלילה ולהבין לעומק את מה שעובר על אנדר - בעיבוד הקולנועי קשה מאוד להעביר אותן".
נלמד בבתי ספר
לא כל ספר מדע בדיוני שמצליח בעולם מצליח גם בישראל, אך במקרה של "המשחק של אנדר" הספר היה ועודנו הצלחה מרשימה גם אצלנו. נראה כי מעבר לעובדה שמדובר בספר מרתק וקולח, יש בו משהו נוסף המדבר אל החברה הישראלית: הדיון בשאלה אם המטרה מקדשת את האמצעים, אם לגיטימי לגזול את ילדותם ואת תמימותם של צעירים כדי להפוך אותם למכונות קרב משומנות כדי שיוכלו להציל את המין האנושי.
אגב, הספר נמצא גם ברשימת הספרים ללימוד בבתי הספר של משרד החינוך. במשך השנים הוא השתחל גם למסגרות שונות של הוראה בקרב הקצונה הצה"לית, ורעיונותיו זוכים להתייחסות בחוגים לממשל, למדע המדינה ולחינוך באוניברסיטאות השונות.
דווקא הסופר, אורסון סקוט קארד, הוא אדם שנוי במחלוקת, בניגוד לספרו שהפך לקונצנזוס מוחלט. כחבר בכנסייה המורמונית הצהיר הסופר לא פעם על דעות נגד הומוסקסואליות ונגד נישואים של זוגות חד־מיניים. אמירותיו הובילו ארגונים גאים בארה"ב לקרוא לחרם צרכנים נגד הסרט.
כוכבי הסרט וחברת ההפקה שלו נקטו שורה של צעדים כדי להרחיק את עצמם מאמירותיו של קארד. הם ביקשו מהקהל להתייחס לסרט כאל יצירה נפרדת, שלקארד היה בה חלק דל ביותר, והכריזו כי הסרט "מעלה על הפרק דיון רציני בשאלות חשובות ומספק מסרים חיוביים ודמויות מעוררות השראה".
בהכנת הכתבה השתתפו אורי אביב, דודי כספי וישי קיצ'לס
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו