אהבה זרה: הדרך המפתיעה לשמירה על החיות שבסכנת הכחדה

בגן החיות התנ"כי בירושלים "משדכים" בעלי חיים המצויים בסכנת הכחדה עם מקביליהם בחו"ל, כדי לשמר את המינים • איך בדיוק מתבצע התהליך, מה הסיכוי שיעבוד כראוי והאם האריה נחשב בכלל למחזר טוב? כל הפרטים

גן החיות ששומר על חיות בסכנת הכחדה // צילום: יוני ריקנר

סכנת ההכחדה בקרב בעלי החיים ממשיכה לעורר דאגה ברחבי העולם, ולכן בגן החיות התנ"כי בירושלים החליטו להרים את הכפפה ו"לשדך" לבעלי החיים במקום בני זוג מגנים אחרים בעולם כדי למנוע את הכחדתם, זאת כחלק מפרויקט שימור עם ארגון גני החיות האירופי (EAZA).

הארגון מאפשר לגני החיות החברים בו להחליף ביניהם בעלי חיים הנמצאים בסכנת הכחדה, על מנת להעשיר את האוסף הזואולוגי ולעזור לתוכניות ריבוי של המינים השונים באמצעות כלים שונים לשמירה על אוכלוסייה יציבה ובריאה גנטית.

יישאר לבד? רחם בגן החיות התנ"כי בירושלים, צילום: יוני ריקנר


גן החיות הירושלמי
משתתף במספר תוכניות ריבוי של מינים בסכנת הכחדה על ידי החזקה וריבוי של מינים שונים. לדברי ד"ר נילי אבני מגן, מנהלת זואולוגית ווטרינרית ראשית בגן החיות, במקום מייצרים גרעיני רבייה למינים "שאנחנו יודעים שנכחדים מהכוכב שלנו או שנמצאים בסכנת הכחדה".

היא הוסיפה: "כשנולד בעל חיים ששייך לאותה קבוצה, כמו הסיאמנג (קוף מין ממשפחת הגיבונים), יודעים כבר מיד לאיזה גן חיוך הוא יתאים כשידוך אליו ייצא כשיגיע לגיל בגרות. עד אז, ישנו תהליך ארוך לקראת המעבר, שבו מכינים את הקרקע על מנת להמשיך את הדור".

אריות בגן החיות התנ"כי בירושלים, צילום: יוני ריקנר


"בעבר, הנשר היה שורץ בישראל מהחרמון ועד אילת, אבל כיום יש פחות מ-200 נשרים בארץ", התריע טל רומנו, מטפל במחלקת הציפורים בגן החיות התנ"כי. הוא ציין כי כדי לשמר את המין, הוחלט לייבא למקום נשרים מקפריסין, ארמניה וספרד: "יש להם יצר מאוד חזק להיות בזוג, גם זכר עם זכר".

אבל איך כל זה נראה על פני השטח? לדברי נועה דנין, ראש מחלקת הקופים בגן החיות, במקום עורכים היכרות בין הנקבה והזכר. "הם צריכים להתרגל לבית החדש שלהם, להכיר את בני הזוג החדשים שלהם ולהכיר דרך הסורגים", סיפרה. "לאחר מכן פותחים אותם ויוצרים להם סביבה נעימה".

נשר מקראי בגן החיות התנ"כי בירושלים, צילום: יוני ריקנר
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר