"הכוונות הטובות עלולות לגרום למותם": למה מאות גוזלי עורבים נמצאים בסכנת חיים?

"פרחוני" עורבים נאספים בכל שנה על ידי אנשים שחושבים שהם נמצאים בסכנה, למרות שבסך הכל מדובר בתהליך טבעי – שבמהלכו הוריהם מגנים עליהם • אז מה צריך לעשות אם רואים גוזל עורב על הרצפה - ואיך תוכלו לעזור בעצמכם?

"הכוונות הטובות עלולות לגרום למותם": גוזלי עורבים נמצאים בסכנה // צילום: עמותת "למען חיות הבר"

מאות גוזלי עורבים המגיעים בכל שנה אל עמותת "למען חיות הבר" שלא לצורך, מכיוון שאנשים מודאגים פירשו בצורה שגויה את מצבם – מה שעלול לגרום למותם, למרות הכוונות הטובות שלהם.

לדברי אביהוא שרווד, יו"ר עמותת "למען חיות הבר", גוזל העורב מטופל על ידי הוריו בקן במשך כ-30 ימים. לאחר מכן, הוא "פורח" מהקן, ומתחיל את הפרק הבא בחייו – כפי  שקורה במיני ציפורים רבים אחרים. הפרחון, כפי שהוא מכונה, אמנם עוזב את הקן, אך הוריו ממשיכים להשגיח ולהגן עליו, להאכיל אותו וללמד אותו תקשורת, תעופה וכישורים אחרים.

"ניתן לראות את הפרחונים מקפצים על הקרקע באביב ומנסים לפרוש כנפיים ולהמריא", אומר שרווד. "למראית עין, הם נראים חסרי ישע, כי נראה שהם נפלו בטעות מהקן שלהם או ננטשו על ידי הוריהם. אנשים אוספים אותם ומנסים להאכיל ולהשקות אותם, אך למרות הכוונות הטובות – הדבר עלול לגרום למותם".

גוזלי עורבים שהובאו לעמותה, צילום: עמותת "למען חיות הבר"


שרווד אומר כי זהו שלב טבעי לחלוטין בהתפתחותו של העורב הצעיר, שבמהלכו הוא לומד להתמודד עם העולם ועם הסכנות שבו. "העורבים הבוגרים עומדים על המשמר ויודעים להגן על הגוזל, אפילו מחתול רעב", הוא מוסיף. "למעשה, זהו מקורם של המיתוסים על עורבים שתוקפים בני אדם. בדיוק כמו אנשים החושבים שילדיהם בסכנה, העורבים ההורים מנסים להגן על הצאצא שלהם, ולכן הם צורחים וחגים מעל הגורם הנראה להם מאיים בניסיון להרחיק אותו".

אז איך תוכלו לזהות פרחון? מלבד ממדי הגוף הקטנים מאלה של עורב בוגר, לגוזל יש עיניים כחלחלות, צדי המקור שלו ורדרדים ועדיין רכים, ומעטה הנוצות שעל גופו עוד לא שלם.

האכלת גוזל עורב // צילום: עמותת "למען חיות הבר"

ומה עושים במקרה ואספתם פרחון של עוקב? קודם כל, החזירו אותו בהקדם למקום שבו מצאתם אותו, שכן הוריו מחכים לו. תדעו שאתם במקום הנכון כשתשמעו קריאות של עורבים שרוצים לקבל את הילד שלהם בחזרה. שימו את הגוזל על הקרקע או על ענף עץ, אבל קחו בחשבון שהוא עשוי לקפוץ שוב אל הקרקע, כי שם הוא אמור להימצא בתקופה זו של חייו.

אם אתם חוששים שהפרחון פצוע, חולה או נמצא בסכנה ממשית, פנו אל "למען חיות הבר" כדי לקבל הנחיות לפני שאתם אוספים אותו. התערבות אנושית לא הכרחית בשלב הרגיש הזה, עלולה לפגוע בהתפתחותו של הגוזל.

כדי לסייע בפעילות עמותת "למן חיות הבר", ניתן לתרום כספים באתר העמותה או בפייבוקס שלה במספר 054-5203071.

גוזלי עורבים שהובאו לעמותה // צילום: עמותת "למען חיות הבר"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר