מרעיון לסטארט אפ: חשיבות בניית תוכנית עסקית

אם אתם חושבים אולי לעזוב את מקום העבודה שלכם ולבנות סטארט אפ, אז כדאי מאוד להתחיל לבנות תוכנית עסקית לפני שאתם קופצים למים העמוקים • כל מה שצריך לדעת לפני הצעד החשוב

צילום: depositphotos // לקדם את הסטארט אפ שלכם לשלב הבא

אם אתה חושב שאולי תרצה לעזוב את מקום העבודה שלך ולבנות סטארט אפ, כדאי מאוד להתחיל לבנות תוכנית עסקית לפני שאתה קופץ למים העמוקים. חלק גדול מהעניין הוא פשוט להתחיל, אבל ברגע שהתחלת, הדברים יתחילו לקרות. אז קבלו רשימת הצעדים לביצוע כדי לקדם את הסטארט אפ שלך לשלב הבא.

לבצע מחקר שוק

ביצוע מחקר שוק הוא הצעד הראשון לקבוע אם באמת יש לכם רעיון שכדאי להמשיך איתו. מחקר שוק יעזור לך להבין עד כמה המוצר או השירות שלך רלוונטיים לקהל המטרה והאם הפתרון שלך יותר טוב ממה שקיים היום. ניתוח מתחרים גם יעזור לך להבין איך כדאי לשווק את המוצר ואת הפוטנציאל הכללי. אם יש שחקן גדול בשוק והפתרון שלך שונה וטוב יותר, אז יש סיכוי שתוכל בשלב מסוים לגדול לממדים דומים. נוכחות של מתחרה גדול בשוק מצביעה על צורך משמעותי לפתרון שלך.

לבנות תוכנית עסקית

אחת הדרכים הנכונות לקדם את הסטארט אפ שלך היא לכתוב תוכנית עסקית טובה. מחקר שוק שנעשה לפני מהווה בסיס לתוכנית עסקית תעזור לך להבין מה אתה רוצה להשיג, לקבוע יעדים ואבני דרך  ומה הצעדים הנחוצים כדי להגיע לאבני דרך אלה. כמו כן תוכנית עסקית היא כלי הכרחי לגיוס השקעה. כל משקיע ירצה להבין איפה הכסף שלו מושקע ולאן תגיע החברה בעזרת ההשקעה.

אם אין לכם תוכנית עסקית הרושם שייווצר אצל המשקיעים הוא שאינכם מקצועיים. המשקיע יבחן האם אתם מכירים את השוק, את המתחרים ויבקש לקבל מדד לתקציב נדרש ולאילו תהליכים תשמש ההשקעה. חשוב לזכור שתוכנית עסקית טובה מייצרת אצל המשקיע להט ורצון להיות מעורב בפרויקט.

תכנית עסקית צריכה לעמוד בסטנדרטים מקובלים בתחום ההון סיכון, בייחוד אם מטרת היזם היא לגייס השקעה על סמך התוכנית.

לבחור שותף

בלי תמיכה טובה אפילו מיטב הרעיונות יתקשו להגיע לשלבים מתקדמים יותר. למעשה, חלק מהמשקיעים מסתכלים קודם על הצוות לפני שהם בודקים את הרעיון כאשר הם שוקלים לבצע השקעה. אם יש לך כבר מייסד-שותף  זה מדהים. אם לא, כדאי לשקול להכניס מישהו נוסף לצוות.

חפש מישהו עם רקורד מוצק, או לפחות עם ניסיון בסיסי. המטרה היא למצוא מישהו עם מיומנויות המשלימות לשלך. סגנון ואישיות הם גם שיקולים שיש לעשות, מכיוון שתעבדו לצד אדם זה כל יום ותצטרכו לדעת שתוכלו להשיג מטרות כצוות. כמו כן, יתכן שיש מקום רק לאדם אחד באור הזרקורים, אז כדאי לוודא שאחד מכם יכול לעבוד מאחורי הקלעים ויהיה עליו להיות בסדר עם זה.

למצוא מלווה מנוסה

חונכות היא נושא חשוב. ראשית, עליך לקבוע באלו תחומים יש לך מחסור בידע או בניסיון. מציאת מנטור נכון יכולה לעשות את ההבדל בין הצלחה לכישלון. אפילו עם המומחיות המשולבת שלך ושל השותף, מנטור יכול לספק תובנות בתעשייה כדי לעזור לך לנווט בכמה מהאתגרים העולים בדרכך.

לגייס השקעה לסטארט אפ

עבור חברות סטארט-אפ רבות, התקדמות  לשלב הבא דורשת השקעה כספית בחברה. מייסדים נותנים הון בחברה שלהם למשקיעים - אנג'לים או למשקיעי בהון סיכון בתמורה לכסף ולעיתים גם בתמורה לייעוץ. המשאבים יכולים להוות עזרה עצומה, אך בלקיחת השקעות הון יש הרבה ניואנסים שכדאי להבין לפני שתתקדם.

אם אתה צריך לגייס השקעה לסטארט אפ שלך, עליך לדעת כמה כסף לגייס ואיך זה ישפיע על החברה שלך. במידה ובנית תוכנית עסקית מסודרת, תוכל לדעת את התקציב ואת השימושים שלו. ברגע שהבנת את זה, עליך להחליט תגייס את ההשקעה - באמצעות מימון המונים, משקיע פרטי או באמצעות קרן VC.

לפתח  MVP

בעולם הסטארט-אפים, כמעט לא קיים המושג "מוצר סופי". תמיד אפשר להוסיף את יישומים, לעשות אופטימיזציה ולשפר את חווית המשתמש. מושג MVP פירושו – Minimum Viable Product ומתייחס לגרסה המינימלית ביותר של המוצר המספקת את הערך העיקרי לצרכן. הגדת ה MVP נעשית במסגרת תהליך של בניית תוכנית עסקית.

באמצעות תוכנית עסקית מקצועית ומחקר שוק, ניתן ללמוד את המתחרים העיקריים ולהבין מהו הצורך האמיתי בשוק. ה- MVP יהיה מוצר שהוא מענה אופטימאלי לצורך זה. את שאר הפונקציות, כדאי לפתח בהמשך כאשר משאבים של החברה יכולים לאפשר זאת.

ברגע שהמוצר הבסיסי מוכן, ניתן להתחיל לשווק אותו בצורה מצומצמת יחסית, לקבל משוב מהמשתמשים ולעשות את ההתאמות הנדרשות. בהמשך ניתן לפתח פונקציות נוספות במוצר.

לסיכום

רשימה זו אינה ממצה, ותוכנית הצעדים שתנקוט צפויה להיקבע על פי מצבך ואתגרים שיגיעו בהמשך. עם זאת, צעדים אלה אמורים לעזור לכם להתחיל בעבודה ולהגיע להשקת המוצר בשוק.

מאת: אנטון רובינשטיין מנכ"ל טרגו

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר