אם לסבתא היו גלגלים

לרכישת רכב בגיל הזהב יש שיקולים אחרים מאלו הקיימים במשפחות צעירות. האם הסוזוקי קרוסאובר הוא הרכב הנכון לכם? מבחן דרכים

צילום: טל אבן // התאמה של רכב לבעליו הפכה למשימה לא פשוטה

התאמה של רכב לבעליו הפכה למשימה לא פשוטה. מבול של דגמים, סגמנטים ותתי-סגמנטים נולדים בכל עת, ומותירים אחריהם בשטח לקוחות מבולבלים. רבים מבני גיל הזהב מוצאים עצמם קונים לעצמם רכב, אחרי שנים רבות שבהן נהגו ברכבי חברה שונים, ופתאום מתעורר בהם חשק גדול להתאים אותו באופן מלא לרצונותיהם ולצרכיהם, ולרכוש בדיוק את שחשקה בו נפשם. פגשנו למבחן דרכים את סוזוקי קרוסאובר, שמחירו 129,900 שקלים (לפני אגרת רישוי), כמי שיכול לטפל היטב גם בפלח שוק מעניין זה.

שילוב בין ההווה לעתיד

סוזוקי קרוסאובר נולד בשנת 2013. כבר אז נתן אלטרנטיבה מעניינת לקבוצת כלי הרכב המשפחתיים, בכך שהיה גבוה יותר, בעל דלת חמישית פרקטית ובמחיר דומה. הדגם קסם מאז ומתמיד למשפחות צעירות, שאינן זקוקות ל-SUV גדול יותר ונוח פחות בתמרון עירוני, לצד משפחות שהחזיקו בו כרכב שני במשפחה, אך גם ללקוחות בגיל הזהב.

רכישת רכב בגיל הזהב מונחית משיקולים אחרים מאלו הקיימים במשפחות צעירות, למשל. בשלב זה בחיים קורה משהו מעניין במערך השיקולים בקניית רכב חדש, שעבור חלק מהאוכלוסייה ייתכן שקורה לראשונה לאחר עשרות רבות של שנים שבהן נהנה אותו רוכש טרי מרכב צמוד מהעבודה.

כעת, בן גיל הזהב יכול לבחור לעצמו את הרכב הנחשק, שמהווה לעתים הגשמה של חלום רב שנים, וגם אם לא, הבחירה נעשית כעת לאור שיקוליו ורצונותיו הבלעדיים של הרוכש. עבור רבים, כבר אין שיקולים זרים או בחירה מ”רשימת רכבי ליסינג אופציונלית” כפי שנקבעה על ידי גורמים שונים בחברה בה עבדו. עבור אחרים, שהחזיקו ברכב פרטי בבעלותם לאורך כל השנים, הצרכים הפרקטיים השתנו עם גיל הפרישה, ובהתאם גם דגמי הרכב הרלוונטי עבורם.

רבים מבני גיל הזהב שמגלים את הקרוסאובר רואים בו פרטנר מצוין, ששומר במידה רבה על נוסחת ה”מוכר והטוב”. מבחן מקיף ברכב מגלה, כי אכן אין כאן שימוש בגימיקים או רצון כלשהו לסבך את מה שפשוט. מה שוודאי הנחה את מהנדסי הרכב היה העיקרון של בניית רכב יעיל, פונקציונלי, חסכוני והגיוני. ואכן, השלם פה גדול מסך חלקיו.

עיצוב: עיצוב הקרוסאובר בוגר ואלגנטי. הוא אינו מנסה לפרוץ דרך עם קווים מתחכמים, אך שומר על מראה מכובד תוך שימוש נרחב בניקל בחזיתו (שבכה קדמית ובמסגרת פנסי הערפל), על ספי הדלתות ובתחתית קו החלונות, בחישוקים הקלים (17”), בחלקו התחתון של הפגוש האחורי וגם בפסי האורך שעל הגג. גריל גדול ודומיננטי מלפנים, המשתלב עם יחידות התאורה הגדולות ומתחתיו מעין כונס אוויר גדול, חיפויים מעל בתי הגלגלים, חיפויים שחורים בחלקן התחתון של הדלתות, קורות A ו-C דקות ופנסים גדולים מאחור, מקנים לרכב מראה של רכב פנאי דינאמי ומודרני למדי.

צילום: טל אבן

ממדים: אם בעבר רכב גדול ממדים שימש את הרוכש שזה עתה פרש מעבודתו, הסיבות ודאי היו פרקטיות. למשל, רכב שמילא את כל צרכי המשפחה, שבו נדרש מרווח ומרחב נדיבים ותא מטען גדול, הרי שהיום, בסל השיקולים הכללי, אצל רבים מבני גיל הזהב דווקא רכב קטן יותר וגבוה יותר זוכה בנקודות זכות רבות. עם אורך של 4.3 מ’, רוחב בן 1.785 מ’ וגובה של 1.585 מ’, הסוזוקי קרוסאובר מציג ממדים שעשויים להתאים הרבה יותר לתמרון עירוני צפוף מרכב גדול יותר, כשמשפחתית סדאן ממוצעת ארוכה ממנו בכ-20 ס”מ משמעותיים במונחי חנייה עירונית.

הכניסה אל הקרוסאובר (כניסה והנעה ללא מפתח) מגלה מפתח רחב ונוח של הדלתות, שני המושבים הקדמיים ניתנים להגבהה, כך שהתחושה שמתקבלת היא ישיבה גבוהה שתורמת לא רק לשליטה טובה יותר בכל הנעשה סביב על הכביש, אלא גם לכניסה אל הרכב וליציאה ממנו ביתר קלות ובאופן משמעותי לעומת רכב נמוך יותר, זה שאינו נמנה על קבוצת רכבי ה-SUV הקומפקטיים. הדבר בולט במיוחד ביציאה מהרכב אל מדרכה, כשחונים בסמיכות אליה. מרווח הגחון של הרכב עומד על 18 ס”מ מכובדים, המאפשר תמרון ומעבר מעל למדרכה בעת הצורך, מבלי שגחון הרכב ישמיע קולות לא מרוצים מהעניין.

תפעול ופנים הרכב: בסוזוקי קרוסאובר ישנו שילוב מעניין בין מה שנותר כשהיה, הטוב והמוכר, לבין קדמה טכנולוגית. עיצוב תא הנוסעים פונקציונלי, ללא ניסיונות לייצר קווים פורצי דרך. הגם שמרבית החומרים שבהם עשה היצרן שימוש הם פלסטיים ופחות חומרים רכים, איכות ההרכבה מעולה וניכר כי זה שם כדי להישאר לאורך שנים רבות.

לוח המחוונים ממשיך בפילוסופיית העיצוב והתפעול הפרקטי והלא מתחכם, עם תצוגה קלאסית בדמות שני שעונים גדולים (מהירות וסל”ד), וביניהם מחשב דרך המציג נתונים אודות בקרות הבטיחות ונתונים אודות הנהיגה. אין שם מסכים מתחלפים, תצוגות לד צבעוניות ומרהיבות, כשגם איפוס מד הקילומטרים הזמני ותפעול מחשב הדרך נעשה על ידי שני כפתורים ארוכים הנמצאים בשני צידיו של לוח המחוונים. פשוט.

צילום: טל אבן

במרכז הקונסולה הראשית קיים מסך מולטימדיה גדול בן 8.2”. הפעלתו אינטואיטיבית והוא כולל בין היתר קישוריות לאפליקציות שונות, WAZE, בלוטות’ ומצלמת נסיעה לאחור שהתגלתה כיעילה וברורה. מערכת זו, פרי פיתוח ישראלי, כוללת לא מעט פיצ’רים נחמדים, כמו מיקומים של מרכזי השירות וסוכנויות של סוזוקי וקישור ישיר אליהם, תמונה של לוח המחוונים עם הסבר מהיר על כלל נורות האזהרה שנמצאות בו, ספר רכב דיגיטלי מלא והפניה לעמוד הרלוונטי במקרה של תקלה מסוימת ועוד.

כחלק מהנדסת אנוש נכונה בתא הנוסעים, נגלה כי תפעול עוצמת השמע והטמפרטורה של המזגן, למשל, נותרו דרך כפתורי גלגל פיזיים, וטוב שכך; רבים מהיצרנים כיום מנסים לפרש קדמה טכנולוגית על ידי הפעלת כל מערכות הרכב דרך המסך המרכזי ברכב; הדבר יוצר לעתים סרבול, צורך בהסתת מבט מהכביש ובתפעול מסוכן בשעת נהיגה, כשלעתים שליטה בעוצמת המזגן או במערכת השמע היא בנגיעות טאץ’, ועל מנת להגיע למסך הרצוי יש לבחור בו מתוך מסך שקדם לו. זה הרבה פחות נוח ובטיחותי לטעמי מכפתורים פיזיים ש”נופלים ליד”. עוד נמצא בקרוסאובר מערכת בקרת אקלים דו אזורית, שמותאמת למצבים בהם, למשל, למי שנוהג ברכב חם וליושב או ליושבת לצדו, חם פחות.

 

ידית בלם היד סטנדרטית (לא הוחלפה בכפתור חשמלי), וכהומאז’ למי שמאמין באוסף הדיסקים המפואר שאסף עם השנים וממאן לעבור לדיסק קשיח חיצוני, ממש כמו אלבום תמונות פיזי שרבים לא יעזו להחליפו בקובץ ממוחשב, מערכת השמע ברכב מצוידת גם ברדיו דיסק MP3, לצד יציאת USB, למי שיעדיף את קבצי המוזיקה שלו על דיסק קטן נייד.

לפני שעוברים לבחון את המושב האחורי ואת תא המטען, ניתן להתרשם משלל תאי אחסון הפזורים בסביבת הנהג, בעיקר מתחת לקונסולה המרכזית, בדלתות, בין המושבים וגם אחד למשקפיים מעל. בסיס הגלגלים של הרכב, 2.60 מ’, מרמז כי המושב האחורי אינו מאוד מרווח, ואכן הוא מרווח פחות מזה של מכוניות משפחתיות גדולות או מהמצוי ברכבי SUV גדולים יותר.

אולם, אם מתבוננים שוב בקהל היעד, הכולל בין היתר משתמשים בגיל הזהב, ובהתחשב בצרכים המשתנים, כבר אין צורך להוביל במושב הזה ילדים מתבגרים ארוכי רגליים. שלושה נכדים קטנים שישבו שם לא צפויים להתלונן כלל על מחסור במקום לרגליים, בין היתר בשל תעלת הינע לא גבוהה במרכז הרכב. לחילופין, אם זוג חברים מצטרף ויושב מאחור, בדרך להצגה בהבימה או לקונצרט של הפילהרמונית, הוא יישב שם בנוחות רבה, כשממד הגובה הכללי של הרכב מונע חשש ממפגש לא רצוי בין ראשיהם למשקופי הדלתות או לתקרת הרכב, מה שעלול לקרות ברכב משפחתי לא גבוה.

עוד אלמנט שקיים במושב האחורי הוא יכולת קביעה בין שני מצבי הטיה במושב, מצב זקוף או זקוף פחות, לנוחות מרבית. במצב “זקוף” של המושב, תא המטען מרוויח 10 ל’ נוספים להטענה.

תא המטען ברכב נדיב גם ביחס לקבוצת הרכבים אליה הוא משתייך, רכבי הפנאי הקטנים, עם 430 ליטרים נפח, תא אחסון נוסף מתחת למגש, וסף טעינה נמוך ושטוח, המונע צורך ב”הנפה” לשם אחסון, נוח מאד כשמדובר בשקיות מהסופר או בעגלת תינוק למשל.

שבע כריות אוויר

הרכב מצויד במנוע בנפח 1.4 ל’ המגובה במגדש טורבו, מפיק 140 כ”ס ומומנט של 22.4 קג”מ. מנוע זה החליף את מנוע ה-1.6 האטמוספרי שהפיק 119 כ”ס ומומנט של 15.9 קג”מ בלבד. אם לא די בכך, את תיבת ההילוכים הרציפה החליפה תיבה אוטומטית פלנטרית בת שישה הילוכים קדמיים, וההבדל בין שתי הקונפיגורציות הללו דרמטי. מיאוץ קלאסי ל-100 קמ”ש ארך בגרסה הקודמת 12.4 שניות, וירד כעת ל-9.5 שניות בלבד.

ההבדל בשטח דרמטי אף יותר מזה, המשתמע מדף הנתונים. הרכב מאיץ בנחישות רבה, הן מעמידה והן בעקיפות, הגיר עובר בין יחסי ההעברה באופן מהיר וחלק והדבר בהחלט משרה ביטחון על הנהג, גם אם הוא לא נהג ספורטיבי. תגובה מיידית ללחיצה על הדוושה והידיעה שעקיפה תתבצע בקלות ובמהירות, די בהן כדי להעניק לנהג שקט.

הישיבה הגבוהה ושטח החלונות הגדול מעניק תחושה בטוחה ושלטת בעת הנהיגה, ההגה מאפשר תמרון קל, יחד עם קוטר סיבוב קטן באופן יחסי (10.8 מ’), ובכלל, מדובר ברכב שקל להתרגל לנהיגה בו, לתגובותיו ולהתנהגותו, שמתגלה בנהיגה דינאמית כצפויה מאד ומשרה ביטחון. מושבי הרכב נוחים, ומתלי הרכב שכוילו באופן שאינו רך יתר על המידה סופגים היטב, ברוב המקרים, מהמורות ופגמים בכבישים משובשים.

מאחורי ההגה קיימים כפתורים להעברה ידנית של ההילוכים, הם יעילים בעיקר בנהיגה דינאמית או במורד הקסטל למשל. יצוין, כי לחיצה ממושכת על כפתור ה”+” לא משיבה את המצב הידני טכנולוגית על ידי הפעלת כל מערכות הרכב דרך המסך המרכזי ברכב; הדבר יוצר לעתים סרבול, צורך בהסתת מבט מהכביש ובתפעול מסוכן בשעת נהיגה, כשלעתים שליטה בעוצמת המזגן או במערכת השמע היא בנגיעות טאץ’, ועל מנת להגיע למסך הרצוי יש לבחור בו מתוך מסך שקדם לו. זה הרבה פחות נוח ובטיחותי לטעמי מכפתורים פיזיים ש”נופלים ליד”. עוד נמצא בקרוסאובר מערכת בקרת אקלים דו אזורית, שמותאמת למצבים בהם, למשל, למי שנוהג ברכב חם וליושב או ליושבת לצדו, חם פחות.

 

ידית בלם היד סטנדרטית (לא הוחלפה בכפתור חשמלי), וכהומאז’ למי שמאמין באוסף הדיסקים המפואר שאסף עם השנים וממאן לעבור לדיסק קשיח חיצוני, ממש כמו אלבום תמונות פיזי שרבים לא יעזו להחליפו בקובץ ממוחשב, מערכת השמע ברכב מצוידת גם ברדיו דיסק MP3, לצד יציאת USB, למי שיעדיף את קבצי המוזיקה שלו על דיסק קטן נייד.

לפני שעוברים לבחון את המושב האחורי ואת תא המטען, ניתן להתרשם משלל תאי אחסון הפזורים בסביבת הנהג, בעיקר מתחת לקונסולה המרכזית, בדלתות, בין המושבים וגם אחד למשקפיים מעל. בסיס הגלגלים של הרכב, 2.60 מ’, מרמז כי המושב האחורי אינו מאוד מרווח, ואכן הוא מרווח פחות מזה של מכוניות משפחתיות גדולות או מהמצוי ברכבי SUV גדולים יותר.

אולם, אם מתבוננים שוב בקהל היעד, הכולל בין היתר משתמשים בגיל הזהב, ובהתחשב בצרכים המשתנים, כבר אין צורך להוביל במושב הזה ילדים מתבגרים ארוכי רגליים. שלושה נכדים קטנים שישבו שם לא צפויים להתלונן כלל על מחסור במקום לרגליים, בין היתר בשל תעלת הינע לא גבוהה במרכז הרכב. לחילופין, אם זוג חברים מצטרף ויושב מאחור, בדרך להצגה בהבימה או לקונצרט של הפילהרמונית, הוא יישב שם בנוחות רבה, כשממד הגובה הכללי של הרכב מונע חשש ממפגש לא רצוי בין ראשיהם למשקופי הדלתות או לתקרת הרכב, מה שעלול לקרות ברכב משפחתי לא גבוה.

עוד אלמנט שקיים במושב האחורי הוא יכולת קביעה בין שני מצבי הטיה במושב, מצב זקוף או זקוף פחות, לנוחות מרבית. במצב “זקוף” של המושב, תא המטען מרוויח 10 ל’ נוספים להטענה.

תא המטען ברכב נדיב גם ביחס לקבוצת הרכבים אליה הוא משתייך, רכבי הפנאי הקטנים, עם 430 ליטרים נפח, תא אחסון נוסף מתחת למגש, וסף טעינה נמוך ושטוח, המונע צורך ב”הנפה” לשם אחסון, נוח מאד כשמדובר בשקיות מהסופר או בעגלת תינוק למשל.

שבע כריות אוויר

הרכב מצויד במנוע בנפח 1.4 ל’ המגובה במגדש טורבו, מפיק 140 כ”ס ומומנט של 22.4 קג”מ. מנוע זה החליף את מנוע ה-1.6 האטמוספרי שהפיק 119 כ”ס ומומנט של 15.9 קג”מ בלבד. אם לא די בכך, את תיבת ההילוכים הרציפה החליפה תיבה אוטומטית פלנטרית בת שישה הילוכים קדמיים, וההבדל בין שתי הקונפיגורציות הללו דרמטי. מיאוץ קלאסי ל-100 קמ”ש ארך בגרסה הקודמת 12.4 שניות, וירד כעת ל-9.5 שניות בלבד.

ההבדל בשטח דרמטי אף יותר מזה, המשתמע מדף הנתונים. הרכב מאיץ בנחישות רבה, הן מעמידה והן בעקיפות, הגיר עובר בין יחסי ההעברה באופן מהיר וחלק והדבר בהחלט משרה ביטחון על הנהג, גם אם הוא לא נהג ספורטיבי. תגובה מיידית ללחיצה על הדוושה והידיעה שעקיפה תתבצע בקלות ובמהירות, די בהן כדי להעניק לנהג שקט.

הישיבה הגבוהה ושטח החלונות הגדול מעניק תחושה בטוחה ושלטת בעת הנהיגה, ההגה מאפשר תמרון קל, יחד עם קוטר סיבוב קטן באופן יחסי (10.8 מ’), ובכלל, מדובר ברכב שקל להתרגל לנהיגה בו, לתגובותיו ולהתנהגותו, שמתגלה בנהיגה דינאמית כצפויה מאד ומשרה ביטחון. מושבי הרכב נוחים, ומתלי הרכב שכוילו באופן שאינו רך יתר על המידה סופגים היטב, ברוב המקרים, מהמורות ופגמים בכבישים משובשים.

מאחורי ההגה קיימים כפתורים להעברה ידנית של ההילוכים, הם יעילים בעיקר בנהיגה דינאמית או במורד הקסטל למשל. יצוין, כי לחיצה ממושכת על כפתור ה”+” לא משיבה את המצב הידני לאוטומטי (“D”), ויש להעביר את ידית ההילוכים למצב ידני ולהשיבה ל”D” על מנת לנטרל את הפעולה, או פשוט להמתין למעבר אוטומטי לאחר כ-5 שניות של נהיגה רגועה.

בסוף מבחן הדרכים, שכלל כמה מאות ק”מ של נהיגה המשלבת עיר וכפר, נהיגה מאומצת ושיוט נינוח בכבישים מהירים, פקקים ומיאוצים, ובסיוע מנגנון העצור/סע המדומם את המנוע בעת עצירה, צריכת הדלק הממוצעת עמדה על 6.9 ליטרים לכל 100 ק”מ, שהם כ-14.5 ק”מ לכל ליטר בנזין, נתון מכובד מאוד לרכב פנאי שאינו היברידי. יחד עם זאת, נהיגה מתונה תשיג ודאי צריכת דלק ממוצעת טובה אף יותר.

בטיחות: מלבד שבע כריות אוויר (כולל אחת שמגנה על ברכי הנהג), הרכב מצויד בבקרת שיוט אדפטיבית שעובדת היטב, ושומרת על קצב הרכב בהתאם לתנועה שמלפניו, לרבות בלימה אוטונומית. ברכב מותקנת גם מערכת מובילאיי, שמכסה את שאר ההתרעות הנדרשות לנהג, מלבד התרעה על שטחים מתים ותיקון אקטיבי של ההגה לשמירה על הנתיב.

הסוזוקי קרוסאובר פונה לפלחי אוכלוסייה שונים, וכשבוחנים את ערכיו המוספים, הוא מתאים לא רק למשפחות צעירות (או כרכב שני במשפחה), אלא גם לאוכלוסיית גיל הזהב. רבים מאלו הנמנים על האוכלוסייה עושים חשבון עלויות הרכב, לאחר ששנים ארוכות לא עסקו בכך, וכאן הקרוסאובר זורח. עלות רכישתו נמוכה במעט מזו של משפחתית ממוצעת, הוא חסכוני בדלק, עלויות אחזקתו וביטוחו סבירות מאד, ובשל היותו חלק ממשפחת סוזוקי, מותג הנהנה ממוניטין איכות ואמינות ארוכות שנים, הוא גם שומר היטב על ערכו וזוכה לביקוש עירני בשוק המשומשות.

תוסיפו לכך את יתרונותיו כרכב גבוה שמקנה מרחב ונוחות רבה לצד תחושה שלטת בכביש, רכב שבולט בפשטותו התפעולית, שאינו מנסה להתחכם, שצויד ביחידת הנעה ובתיבת הילוכים מצוינות ויעילות, ברמת בטיחות גבוהה, והנה לכם מתכון לרכב שעשוי מאד להתאים לכל מי שצריך להצטייד ברכב חדש, ובמיוחד בעת כניסה לפרק חיים חדש, הימים היפים של גיל הזהב.

הכותב הוא בעלים של Even Better, ייעוץ וליווי בקניינות רכב

צילום: טל אבן

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר