מה ההבדל בין לימודי חינוך לגיל הרך לחינוך מיוחד לגיל הרך

חינוך ילדים הוא משמעותית אפקטיבי יותר ככל שהוא מתחיל מוקדם. הידע והערכים אשר הילד סופג בגיל צעיר, יוטמעו בו בצורה חזקה ביותר, וישמשו אותו לאורך כל חייו

צילום: UNSPLASH // מסלול החינוך המיוחד לגיל הרך ומסלול החינוך הסטנדרטי

לימודי חינוך לגיל הרך מספקים הזדמנות לצלול לתוך התחום המרתק של הלמידה בגילאי הגן. במאמר זה, נדון בהבדלים בין שני מסלולים - מסלול החינוך המיוחד לגיל הרך ומסלול החינוך הסטנדרטי - מבחינת הכשרה ועבודה.

הכשרה ממוקדת לקות 

חינוך מיוחד זכה להיקרא כך, מכיוון שכל ילד בתוך המסגרת החינוכית הוא סיפור מורכב, שעל הגננת המיומנת להכיר. הסיפור של כל אחד מהילדים חיוני להבנה כיצד יש לנהוג עמו, אילו אסטרטגיות למידה יתאימו לו יותר, עד כמה וכיצד להניע אותו, עם איזה צורות התנהגות להשלים, ועל איזה לנסות להילחם. מאחר והטיפול בילדים בחינוך המיוחד דורש הבנה מלאה של לקות הלמידה הספציפית שלהם, כולל הבנה קוגניטיבית וביולוגית, מסלול הלימודים כולל הכשרה מבוססת לקות. אנשים אשר יבחרו ללמוד במסלול חינוך מיוחד לגיל הרך, ירכשו במהלך הלימודים כלים, אשר יאפשרו להם להכיר לעומק חלק גדול מהתסמונות המלוות את הילדים הנמצאים במסגרות החינוך המיוחד. הלקויות אשר ילמדו הן אמנם בעיקר התסמונות הקלאסיות, כאשר רוב הילדים מציגים תמונה מורכבת יותר, אך הלימוד שלהן יעניק למחנכים של העתיד בסיס ידע חיוני.

לימוד תיאוריות לחינוך ממוקד כיתה

חינוך לגיל הרך דורש מהעוסקים בתחום להתנהל לא רק מול ילד אחד, אלא מול מערכת אנושית שלמה של הגן. כאשר צוללים לתחום, מגלים שעל המחנך או המחנכת האולטימטיביים להיות מסוגלים לא רק להביט ולתקשר עם כל ילד בנפרד, אלא גם לדעת כיצד להתנהל מול הקהילה של הילדים, אשר יש לה אינטראקציות פנימיות, מעמדות וחוקים - ממש כמו קהילה של אנשים בוגרים. ההתמודדות מול קהל נרחב של ילדים, דורשת לימוד של תיאוריות חינוך כלליות.

תיאוריות החינוך הללו שמות לעיתים דגש על לימוד עצמי של הילדים, ולעיתים על לימוד כיתתי יחדיו. לימוד התיאוריות יקבל משמעות עמוקה כאשר תתחילו את שלב ההכשרה המעשית, ותראו כיצד הגישות השונות באות לידי ביטוי, ועד כמה מורכב לבחור את הגישה המתאימה ביותר לגן הספציפי בו אתם עובדים.

עמידה באתגרים רגשיים בזמן העבודה בשטח

העמידה מול גן מלא ילדים, מצריכה ביטחון עצמי וכריזמה לא מבוטלת. חלק מהילדים ייטו להקשיב לדברי איש החינוך העומד מולם, וחלק יביעו התנגדות. ההתמודדות הרגשית עם העבודה בשטח דורשת ליווי והכנה נפשית. קשה לתאר את התסכול של ניסיונות חוזרים ונשנים, יום אחרי יום, לגעת בנפש אחד הילדים, לגרום לו להיות חלק משמעותי יותר בקבוצה או להשתתף יותר בזמן הפעילויות. חשוב לזכור שחינוך הוא תחום של הצלחות איטיות, של שיפור בלתי נראה מיום ליום, אשר רק בחלוף מספר שנים פתאום שמים לב לאפקט האדיר שלו. ההתקדמות עלולה להיות איטית אפילו יותר בתחום החינוך המיוחד, אך ההצלחות יהיו משמעותיות ומתוקות לא פחות.

איך לדעת מה מתאים לכם?

רוב האנשים אשר בוחרים בחינוך לגיל הרך, ייאלצו להחליט האם הם מעוניינים בלימודי חינוך מיוחד או רגיל. מדובר בבחירה שקשה מאוד לעשות בלי ניסיון מעשי. כדאי מאוד לנסות לשלב במהלך הלימודים עבודה במשרה חלקית במסגרות חינוכיות -  לבדוק האם הקצב מתאים לכם, האם העבודה מרגשת אתכם, והאם התחום מעניין בעיניכם. הבחירה שתעשו אחרי תחילת הלימודים צריכה להיבחן באופן יום יומי, כדי שבסופו של יום תבחרו בקריירה, שתמשיך לרתק אתכם גם שנים ארוכות לאחר סיום הלימודים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר