שירות התעסוקה: עוברים לעולם מקוון

מחיפוש עבודה חכם ועד השתתפות בעשרות סדנאות וקורסים - הכל במרחק הקלקה

, צילום: GettyImages

בשיתוף שירות התעסוקה

בשני העשורים האחרונים הפך העולם יותר ויותר דיגיטלי בכל מערכות החיים – בכלכלה, בתעסוקה, בבריאות, בפנאי, בתרבות, בחינוך ועוד. את המכתב החליפו המייל, את שיחות הטלפון החליפו המסרונים, את כיתותי הרגליים החליפו הקלקות האצבע ובשנה האחרונה, באמצעות הזום, החליפו את מקומות העבודה המרחבים הביתיים. כדי להתאים את עצמם למציאות החדשה, מנגישים בישראל, כמו בשאר העולם, עוד ועוד משרדי ממשלה את שירותיהם ברשת - אם במדיה המסורתית ואם בזו החדשה. הממשלות מבקשות להיות כמה שיותר נגישות לאזרחים ובעידן הדיגיטלי זה אפשרי וגם נפוץ.

מאז פרוץ משבר הקורונה הלכו והואצו תהליכי הדיגיטציה של הממשלות, כמו גם של האזרחים, וכמעט שאין שירות שאינו נגיש במרחק הקלקה על צג הסמארטפון. מי שהפנים את המגמה הרבה לפני המשבר ובוודאי שבמהלכו ואחריו, היה שירות התעסוקה. מאז מרץ 2020, עם פרוץ משבר הקורונה, מצא עצמו השירות בעין הסערה – מגוף שהתמודד עם אבטלה חיכוכית של כ־150 אלף דורשי עבודה, נדרש הארגון להתמודד עם נסיקת המספר ליותר ממיליון, וכל זאת במדינה תחת סגר. בנוסף, גם בתקופות שבהן הותר לפתוח את הלשכות, היה זה תחת מגבלות מחמירות, עם מצבת כוח אדם שלא גדלה למרות המשבר ועם אתגרים אזרחיים ומקצועיים מורכבים.

את שינויי ואירועי השנה החולפת ניצל שירות התעסוקה להמשך שיפור דרמטי בנגישות המקוונת והעמיד בפני האזרחים מגוון רחב מאוד של שירותים שניתן לקבלם באופן דיגיטלי, באמצעות הקלקה בלבד, "טכניים" ו"תוכניים". בין השירותים - הרשמה כדורש עבודה, דיווח על חזרה לעבודה, חיפוש עבודה, קבלת מידע על הלשכות ופעילותן והתכתבות "צ'אט-בוט" לצד התכתבות עם מוקדני-אמת לבירור ומיצוי זכויות, מידע והכוונה.

השירותים המקוונים כוללים גם סדנאות, אימונים, ייעוצי קריירה ושירותים נוספים הניתנים דרך לשכות התעסוקה, לצד אפליקציות לחיפוש עבודה חכם, הכוונה מקצועית, הרשמה לקורסים והשתתפות בהם און-ליין במתכונת של VOD (עשרות קורסים הזמינים בכל שעה, מכל מקום, דרך כל מכשיר דיגיטלי ושניתן ללמוד אותם שוב ושוב ושוב ובחינם). מעבר לכך, האתר נגיש לא רק לדורשי עבודה אלא גם למעסיקים אשר יכולים לאתר עובדים מתאימים באמצעות "צייד המועמדים", לנטר את מפת התעסוקה באזור שבו הם מבקשים לפתוח עסק וליהנות משירותים נוספים.

עומדים באתגרי הזמן

בשנת 2020 לבדה נרשמו באתר שירות התעסוקה 20,114,693 כניסות (19,466,824 לגרסה העברית ו־648,869 לגרסה הערבית) כאשר 72 אחוזים מהן נעשו מהסמארטפונים, 27 אחוזים ממחשבים ואחוז אחד מטאבלטים. 879,564 כניסות היו לצורך שיחות צ'אט לקבלת מידע והכוונה ממוקדני שירות התעסוקה, 367,614 לשם הגשת מועמדות למשרות שפורסמו באתר ולא פחות מ־75 אלף לצורך קריאת בלוג שירות התעסוקה שבו עצות, טיפים והמלצות בחיפוש עבודה, הכנה לראיונות עבודה, מרכזי הערכה ועוד.

כ־12 אחוז מכלל הכניסות (2,361,193) לאתר שירות התעסוקה ב־2020 היו לצורך השתתפות בקורסי וסדנאות האונליין הנגישים באתר השירות, כאשר משך הצפייה הממוצע בכל כניסה עמד על 22 דקות.

הקורסים הפופולאריים ביותר היו "אקסל למתחילים" שרשם 390,612 צפיות, "אנגלית עסקית" עם 261,937, "פוטושופ למתחילים" עם 179,435, "WordPress" עם 171,218, "הצבת והשגת יעדים" שרשם 155,025 צפיות, "פרסום ממומן בפייסבוק" עם 154,043 ו"אקסל למתקדמים" שרשם 126,360 צפיות - מדובר בעלייה של אלפי אחוזים בהשוואה לשנת 2019.

השיפור המשמעותי במתן שירותיו באמצעות דיגיטציה מואצת מאז פרוץ משבר הקורונה, זיכה באחרונה את שירות התעסוקה במקום הראשון בתחרות היוקרתית "מצוינות בשירות וחוויית לקוח לשנת 2021" של המרכז הישראלי לניהול.

בנימוקי השופטים בתחרות נכתב כי הסטנדרטים שהציב שירות התעסוקה היו בבחינת "הייטק בחברה ממשלתית - חדשנות, יעילות, מתודולוגיות ניהול מתקדמות, ולבסוף היכולת להתמודד עם עלייה של 750 אחוז בכמות הלקוחות באמצעים טכנולוגיים מתקדמים וחדשניים", ואילו שופט אחר כתב כי "ההתמקדות בכל קהלי הלקוחות, הקשבה לשטח, שינוי והתנהלות תוך כדי תנועה ובהבנת הדרכים מעכשיו לעכשיו- מפעימה".

"אני מזמין את כל אזרחי ישראל", אומר רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, "בין שהשתלבו ומשולבים במעגל העבודה ועל אחת כמה וכמה אם עדיין לא, להיכנס לאתר האינטרנט שלנו ולהיעזר בנו. חפשו אותנו ברשת, ותגלו שורה ארוכה מאוד של כלים ושירותים שיוכלו לסייע לכם להשתלב בשוק העבודה, להתמיד בו, להתקדם בו ולעמוד באתגרי תהליכי השינוי שעוברים עליו בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז פרץ המשבר. העולם משתנה וכמוהו גם שוק העבודה, אנחנו ערים למגמות ופועלים בכל דרך כדי להנגיש למרחק הקלקה בלבד את מלוא הכלים, השירותים והאפשרויות שיסייעו לכם לעמוד באתגרי הזמן והתקופה".

שירות בכל תנאי

קובי הלפרן, סמנכ"ל השירות והדיגיטל בשירות התעסוקה

נגיף הקורונה הרעיד את אמות סיפי הכלכלה בישראל. נוכח התערערות חוסנם של רבים, עשה שירות התעסוקה את המירב כדי להבטיח את מימוש זכויותיהם ולסייע בחזרת מאות אלפי דורשי העבודה למעגל התעסוקה.

הבנו שעלינו להמציא עצמנו מחדש תוך כדי תנועה. העברנו דיגיטציה מואצת בתהליכי העבודה תוך שימוש במגוון כלים כזום, וואטסאפ, בוט קולי וטקסטואלי, הנגשה שפתית ועוד, מה שאיפשר לנו לקיים את מלוא השירותים, גם הלשכתיים, חרף מגבלות המשבר - החל ממיצוי זכויות ועד לסדנאות, קורסים, תמיכה פסיכולוגית, אימוניים תעסוקתיים ועוד. התהליך הצליח כל כך, עד שהממשלה הטילה עלינו להקים מערך דיגיטלי למימוש מענק חזרה לעבודה למעסיקים, ואופרציה מורכבת שאף שהוקמה אד הוק הצליחה לספק מענקים בהיקף של 1.6 מיליארד ש' ליותר מ-55 אלף מעסיקים.

פעלנו במסירות כדי שאף אחד לא יישאר מאחור והעמדנו מענים אפקטיביים שיבטיחו שירות מיטבי גם לאוכלוסיות מאותגרות דיגיטלית. הרחבנו דרמטית את פעילות המוקד הטלפוני, שתוך חודשים ספורים הגיע למינימום המתנה ומקסימום מענה.

"שירות התעסוקה איתך בדרך לעבודה" מקבל משנה תוקף ומשמעות בימים אלו כפי שהיה בכל ימי המשבר. חרף המגפה וסגריה, ביצענו בזמן אפס את ההתאמות כדי להבטיח שהשירותים יגיעו לכולם. אני קורא לאזרחי ישראל, העובדים ושאינם, להיעזר בשירותינו. 

חפשו אותנו ברשת: "בדרך לעבודה", באתר שירות התעסוקה ובאתר וביישומון של "ישראל היום

בשיתוף שירות התעסוקה

כדאי להכיר