בשיתוף שירות התעסוקה
ערב משבר הקורונה נהנתה ישראל משיעורי האבטלה הנמוכים בתולדותיה ומהנמוכים במדינות המתקדמות - כ־3.9 אחוזים. אבל אז נסגר המשק ומאות אלפי עובדים נפלטו ממעגל העבודה, כשבשיא המשבר האמיר מספר מחוסרי העבודה ל־1.135 מיליון. אחר כך הגיעו החיסונים, המדינה יצאה מהסגר השלישי והמשק התאושש. אלא שגם כעת, אף שתמה תקופת הזכאות לדמי אבטלה של מובטלי הקורונה, רבבות עדיין מתקשים לשוב לעבודה ומספר המשרות הפנויות נותר גבוה.
"הנתונים שלנו מלמדים", אומר ד"ר גל זהר, מנהל מחלקת המחקר והמדיניות בשירות התעסוקה, "שככל שרמת המיומנויות של העובד נמוכה וגילו מבוגר כך הוא מתקשה לשוב לעבודה, ורבים עלולים להזדקק לקצבאות סוציאליות. המפתח לחזרה מיטבית לעבודה הוא באמצעות יד על הדופק של השוק המשתנה, כשאתה בתוכו, ובוודאי כשאתה מחוצה לו".
סמנכ"ל התכנון והמחקר בשירות, ד"ר אופיר פינטו, מוסיף כי "שוק העבודה עובר בשנים האחרונות תהליכי דיגיטציה המשנים אותו דרמטית, ומי שלא יתאים עצמו לתנאים המשתנים יישאר מאחור. התהליכים הואצו מפרוץ המשבר, כשהמשק עבר לעבוד בזום. לצד האפשרויות שהמציאות החדשה מזמנת, עובד שאין לו מיומנויות דיגיטליות עלול שלא לשרוד בשוק העבודה.
"לא רק דרישות העבודה השתנו, אפילו האופן שבו מחפשים עבודה השתנה. חשבו על בן 50 שנפלט ממקום עבודה שבו היה עשרים שנה - לא רק שקורות החיים שלו לא מעודכנים, בכלל לא בטוח שהוא זוכר איך כותבים ומגישים אותם נכון. נראה שהוא גם אינו יודע איך ניגשים למרכז הערכה ולראיון עבודה, וספק רב אם הוא מכיר את מנגנוני האיתור והמיון העדכניים".
מתוך הבנת מגמות השינוי, הקים שירות התעסוקה בשנים האחרונות את "חממות הקריירה" - מרכזים ראשונים מסוגם שיועדו לבני ארבעים פלוס שנפלטו משוק העבודה ומחפשים דרך מיטבית לשוב אליו. בחממות, שפעלו עד לאחרונה רק בבני ברק ובאשקלון, הועמדה לרשותם מעטפת כלים מתקדמים רחבה לחיפוש עבודה, להסבה מקצועית ולמעבר מעבודה שכירה לעבודה עצמאית.
"יתרון החממות לדורשי העבודה", אומר רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, "הוא הצגת כלים פרקטיים לחזרה מיטבית לעבודה. לא רק לחזור למעגל העבודה, אלא גם להתמיד ולהתקדם בו".
סוד המילים
במרכזים הללו, שבהם השתתפו עד היום 15 אלף איש, נהנים דורשי העבודה כלים מקצועיים מתקדמים כאימונים תעסוקתיים, ייעוץ קריירה, סדנאות חדשניות ו"רישות" (נטוורקינג) נרחב. "אין דרך לחזור למעגל העבודה אם לא עובדים בזה", אומר משה יפרח, סמנכ"ל ההשמה והמעסיקים בשירות, "מחקר שערכנו לאחרונה מצא ש־78 אחוזים מדורשי העבודה מדווחים על תחושה שהם מגישים קו"ח להמון משרות אבל שאף אחד לא חוזר אליהם.
"חשוב מכך, המחקר מצא שדורש עבודה ממוצע מגיש מדי חודש מועמדות לכ־80-60 משרות שונות. אלא מה, שמכל ההגשות האלה יוצאות לו בממוצע שתי שיחות ממעסיקים. הסיכוי לשיחת טלפון עומד על כשלושה אחוזים, מה הסיכוי שתצא מזה עבודה? חיפוש עבודה, ובטח שמציאת עבודה, אלה מיומנויות שדורשות הכוונה, וזאת מטרת החממות - להעמיד ארגז כלים להכוונה בדרך לעבודה".
אחת הבשורות העיקריות של החממות היא מערכת מתקדמת מאוד לחיפוש עבודה, שמדריכה את מחפשי העבודה כיצד "לדייק" את קורות החיים שלהם לפי מילות החיפוש של כל משרה נתונה. "לרוב", מסביר יפרח, "חברה המפרסמת משרה מייצרת מנגנון לסינון קו"ח על בסיס 12-10 מילות חיפוש. מה שמכריע אם קו"ח שנשלחו יעברו את הסינון, שלרוב ממוחשב, הוא התאמת המסמך למילות החיפוש. המערכת שאנחנו מנגישים לאזרח יודעת לנטר את מילות החיפוש, ולהדריך את דורש העבודה איך בדיוק לכתוב את קורות החיים. מרבית דורשי העבודה חושבים בחוק המספרים הגדולים, אבל האמת נמצאת דווקא במספרים המדויקים - 12-10 מילות מפתח, שאם קלעת אליהן שיפרת דרמטית את סיכוייך".
"סוכנים חכמים" לרשותכם
עד לאחרונה, המערכת בחממות הקריירה היתה זמינה רק לדורשי העבודה בני 40 ויותר שהופנו אליהן, אולם החל מיולי 2021 בוחן שירות התעסוקה את הרחבת השימוש במערכת לדורשי עבודה נוספים, גם מחוץ לכותלי החממות.
בנוסף, החממות נפתחו גם בפני דורשי עבודה בגילים 67-25. "במהלך המשבר", אומר קובי הלפרן, סמנכ"ל שירות לקוחות ודיגיטל בשירות התעסוקה, "ערכנו התאמות במערכת, ואנחנו בוחנים את הרחבתה כדי לתת מענה להאצת הדיגיטציה. יש הרבה מערכות המסייעות לאיתור משרות, אך המערכת הזאת מסייעת להגיע לראיון עבודה. אנו פועלים כדי להגיע למסות הרבה יותר רחבות של דורשי עבודה ומכל רחבי הארץ. כל מה שנדרש מצד מחפש העבודה הוא חיבור לרשת האינטרנט ולפטופ.
"חוזקת המערכת אינה רק בהתאמת קו"ח לדרישות המשרה שכתב המעסיק כדי להגביר את הסיכויים להיות מזומן לראיון עבודה, אלא גם בכך שהיא מעמידה 'סוכנים חכמים' המחפשים עבורך משרות בתחומים שבהם אתה מעוניין, כל זאת תוך סיוע בניהול תהליך חיפוש העבודה. צריך לעבוד בזה, ולעבוד חכם".
הלפרן מספר כי המערכת שפיתחה חברת JOBHUB עבור שירות התעסוקה היא חדשנית ביותר, וגם מאפשרת למחפשי העבודה לנהל את תהליך החיפוש באופן הוליסטי - החל מסריקת משרות רלוונטיות ועד מעקב דיגיטלי אפקטיבי למאמצי החיפוש. "קיימנו וובינרים ללקוחות שכבר משתמשים במערכת, והם הדגישו את היכולת שלהם לנהל את תהליך חיפוש העבודה בצורה אפקטיבית ולדעת לכמה משרות ניגש כל אחד, מתי, אל כמה חזרו ואל כמה לא... וכל זאת לצד הכלים הדיגיטליים המתקדמים הממנפים את מאמצי חיפוש העבודה".
מעבר לכל אלו, כאמור, מציע שירת התעסוקה באמצעות המערכת ופעילויות אחרות בחממות הקריירה, כלים להרחבת הרישות (הנטוורקינג) של מחפשי העבודה. "לרשת הקשרים המקצועית של מחפש העבודה", אומר ד"ר פינטו, "יש השפעה מכרעת על סיכוייו למצוא הצעות עבודה מתאימות, על קבלת זימון לראיון עבודה ובכלל על סיכוייו לחזור לעבודה".
לאורך השנים, השתלבו רבבות דורשי עבודה בשוק העבודה במסגרת חממות הקריירה. "כתוצאה מכך", מסביר פינטו, "נוצרה מעין קהילת נטוורקינג מקצועית. המערכת יודעת להצליב בין כל קורות החיים של חברי הקהילה השונים - אלה שהשתלבו בעבודה ואלה שמחפשים - ולחבר ביניהם. חשבו על דורש עבודה שהגיש מועמדות לאמדוקס - המערכת מקפיצה את פרטי החברים שעבדו או שעובדים שם, פונה אליהם, ומציעה להם לסייע לזה שמחפש שם עבודה כעת. זה מהלך מנצח, כי יתרונות הנטוורקינג, שעד לעידן הדיגיטלי היו נחלת קבוצה מצומצמת, הופכים כעת לנחלת הכלל".
דליה (שם בדוי, 43) עבדה עד לפרוץ משבר הקורונה כמנהלת מרחב בעמותה חינוכית, אולם עם סגירת המשק הוצאה לחל"ת ובהמשך פוטרה. "הייתי בהלם", היא מספרת, "לא ידעתי לאן אני הולכת. תחושה ש'מלאך המוות' הגיע גם לביתי. השבועות הראשונים היו קשים עד שבלילה אחד, בין שיטוטיי הרבים ברשת, גיליתי ששירות התעסוקה מספק שירותי אימון. 'זה בול מה שאני צריכה עכשיו', חשבתי לעצמי ולמחרת יצרתי קשר עם הלשכה הסמוכה לביתי. זה היה מהלך משנה חיים".
אחרי יומיים היא כבר מצאה עצמה בסשן של אימון תעסוקתי ראשוני בזום, שבסופו נשלחה לחממת קריירה, גם היא בזום. "שם התחלתי במסע ליעד הבא של הקריירה שלי - אחראית חוויית משתמש בחברת סטארט־אפ", מספרת דליה, "לראשונה הבנתי שאני לא צריכה להסתכל על הקריירה דרך התחנות שבהן הייתי אלא דרך המיומנויות והכישורים שאותם רכשתי לאורך השנים, ושאפשר להמיר אותם לשדות אחרים, בטח בנסיבות של שוק שמשתנה מהר כל כך. לאחר האימון, התחלתי בקורס UX/UI, והיום אני עובדת בסטארט־אפ צעיר, בועט ובעיקר רלוונטי. בשתי מילים - טוב לי!".
לפרטים נוספים, להרשמה ולהצטרפות לחממות הקריירה של שירת התעסוקה, פנו ללשכת התעסוקה הקרובה לביתכם.
חפשו אותנו בפייסבוק: "בדרך לעבודה", באתר שירות התעסוקה, ובאתר וביישומון של "ישראל היום".
בשיתוף שירות התעסוקה