בשיתוף שירות התעסוקה
ראיונות עבודה הם תמיד אירוע חשוב, יש שיאמרו אפילו מלחיץ, בכל מקרה כזה שמוכרחים להיערך אליו. זה נכון תמיד, ובעיקר בימים שבהם כמות דורשי העבודה גבוהה משמעותית ממספר המשרות הפניות, כמו בתקופה הנוכחית. לראיון עבודה ראוי להתכונן, לחשוב היטב מה אנחנו רוצים "למכור", ולדעת כיצד לנהוג ולא פחות חשוב מכך - כיצד לא לנהוג ברגע האמת, מול המראיינים.
במסגרת ההכנות שלכם לראיון העבודה אתם מוזמנים להיעזר ביועצי הקריירה של שירות התעסוקה, שאותם תוכלו למצוא בלשכות התעסוקה (אז, צרו קשר).
פעמים רבות דברים גדולים נופלים דווקא בגלל הפרטים הקטנים, וכך גם בראיונות עבודה - טעות קטנה (לכאורה) אחת, מספיקה לעתים כדי שתפספסו תפקיד ותקבלו תשובה שלילית. כדי שלא תמעדו, ריכזנו עבורכם את שמונה הטעויות שאתם חייביםמוכרחים להימנע מהן כדי לא לפגוע בסיכויים שלכם לקבל את המשרה שכל כך רציתם.
• להעמיד פנים שאין לכם מגרעות. אף אחד מאתנו לא מושלם, וכולנו יודעים את זה. לכן, אם אתם מתעקשים בראיונות לייצר את הרושם שאתם חפים מטעויות וממגרעות, ואם אתם לא מצליחים להצביע אפילו על דבר אחד שאתם צריכים לשפר - כנראה שאתם לא כנים עם המראיינים או שפשוט אינכם מודעים לעצמכם.
• "ללכלך" על מעסיק קודם. כשאתם מתארים באופן שלילי את המנהל, את החברה, או את העמיתים הקודמים שלכם לעבודה - אתם מסתכנים בירייה לעצמכם ברגל. המראיינים אינם שופטים וברור להם שהם נחשפים רק לצד אחד של המטבע (זה שאתם מספרים). במקרה הטוב, הם יניחו שגם אתם אינכם טלית שכולה תכלת ושגם לכם יש יד בסיטואציה שתיארתם. במקרה הרע, הם יחששו ממה שאתם עלולים לספר עליהם בעוד שלוש שנים, אחרי שתחליטו להמשיך בדרככם ותגיעו לראיון עבודה במקום אחר.
• להגיע לראיון מבלי לקרוא לעומק את תיאור התפקיד. לעיתים, ככל שחיפוש העבודה הולך ומתארך, כך גם מתחזקת תחושת התסכול. וכשמתוסכלים משקיעים פחות, עד כדי שליחת קורות חיים מבלי לסנן את המשרות בצורה יסודית. במצב כזה אתם עלולים להגיע לראיון מבולבלים ולא מוכנים, ולהבין שבעצם אתם לא באמת יודעים באיזה תפקיד מדובר, מהן דרישות המשרה וכדומה. במקום להתרכז בראיון, הכל מתערבב לכם בראש עם עוד עשרות של משרות אחרות, והתוצאות יהיו בהתאם.
• לא להכין "שיעורי בית" על החברה. להגיע מוכנים לראיון זה דבר בסיסי, אבל לא רק בנוגע לתיאור התפקיד אלא גם לגבי הכרת הארגון או החברה. מי שלא קורא על המעסיק העתידי שלו, לא יודע במה בדיוק הדברים אמורים ולא טורח לבקר באתר האינטרנט שלו, יתגלה כבר במהלך הראיון כלא רציני ולא יסודי.
• לא לחייך. מדובר אמנם בראיון עבודה - בדרך כלל לא החוויה הכי נעימה שאפשר לחשוב עליה - אבל מצד שני פנים נפולות, רציניות מידי ועל גבול הסבל, יוצרות ריחוק ומקשות על יצירת כימיה בין־אישית.
• לחצות את הגבול שבין ביטחון עצמי ליהירות. ביטחון עצמי זו תכונה חשובה, בעיקר בראיונות עבודה שבהם אתם נדרשים לשווק את הכישורים ואת היכולות שלכם. מצד שני, הצהרות בומבסטיות, סופרלטיבים מוגזמים והכללות ייתפסו בדרך כלל כיהירות ולא יתקבלו בברכה אצל אף מראיין. הקפידו על מודעות עצמית שתסייע לכם לא לחצות את הקו הדק הזה.
• לא לשאול שאלות. מי שאינו שואל שאלות יוצר את הרושם שהנושא לא מעניין אותו. שאלות הן תוצר של התלהבות ושל סקרנות. בסוף ראיון עבודה נוהגים המראיינים לפנות את המועמד ולשאול האם ירצה לדעת משהו נוסף. אם לא תשאלו - או שהשאלות תהיינה בנאליות מידי - יתקבל הרושם שאתם לא באמת מעוניינים במשרה.
• לשקר. כשהאמת לא נשמעת טוב, כשפוחדים להיכשל, כשיש רצון עז למצוא חן, מתחילים לעגל פינות, לייפות את המציאות, לשנות תאריכים, להסתיר מידע, לסלף פרטים של ממליצים ממקומות עבודה קודמים. כל אלו הם במילה אחת: שקרים. מעבר לכך ששקר הוא שלילי מבחינה מוסרית, כיום בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות קשה מאוד להסתיר או לשנות מידע וסופו של כל שקר להתגלות.
למידע נוסף, לתיאום פגישות ייעוץ קריירה והצטרפות לסדנת הכנה לראיונות, מרכזי הערכה וכתיבת קורות חיים אתם מוזמנים ליצור קשר עם שירות התעסוקה – חפשו אותנו ברשתות החברתיות או במוקד 9687*
בשיתוף שירות התעסוקה