תואר שני להנדסה ירוקה. צילום: יח"צ מכללת סמי שמעון

הנדסה למען קיום האנושות

כיצד לימודי הנדסה ירוקה יוכלו לתרום למאבק במשבר האקולוגי?

[object Object]

בשיתוף המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון

המשבר האקולוגי, שעיקרו פגיעה משמעותית ואף שיבוש הפעילות של המערכות האקולוגיות, על המרכיבים החיים והדוממים שלהן, נוסף על פגיעה ביכולת שלהן לספק את שירותי המערכת האקולוגית, נגרם בשל פעילות אנושית, ונחשב כיום לאיום הגדול ביותר לקיום חיים על פני כדור הארץ.

בתוך כך מאיים המשבר האקולוגי גם על שלומה וקיומה של האנושות עצמה. מדובר במשבר תלת-ממדי, המקיף שלושה משברים גדולים ומתמשכים: "המשבר הכימי", דהיינו משבר הזיהום המתייחס לפליטה של מזהמים רבים לסביבה הטבעית ולניצול בלתי מושכל של משאבי טבע; "המשבר הביולוגי", כלומר משבר מגוון המינים המתייחס להידלדלות המואצת של המינים בטבע; ו"המשבר הפיזיקלי", הוא משבר האקלים, שמקורו בפליטות גזי חממה מעשה ידי אדם, משבר הגורם לשינויי אקלים נרחבים, תכופים וקיצוניים. כל אלו משפיעים באופן רחב לא רק על החַיּוּת של הטבע ועל יכולתו לקיים תהליכים ולחדש משאבים, אלא גם על בריאות האדם - אם בשל פגיעה בנגישות ובזמינות של מים נקיים, בביטחון התזונתי ובאיכות האוויר, ואם בשל הפעלת לחץ על מערכות חיוניות בגוף.

המאבק במשבר האקולוגי-אקלימי מתמקד בשני כיוונים מרכזיים: שינויי דרכי מחשבה ופעולה, ומציאת חלופות ידידותיות יותר לסביבה למוצרים ולתהליכים שונים. כל זאת תוך ניצול מושכל ויעיל של המשאבים הטבעיים לצד הפחתה של הפגיעה בסביבה. אחד הכלים המרכזיים לקידום יעדים אלו הוא מעבר לתהליכים תעשייתיים ידידותיים יותר לסביבה ושימוש בטכנולוגיות נקיות, כחלק ממודל חדשני של "הנדסה ירוקה".

תכנון למען הסביבה

הנדסה ירוקה הינה מודל שעיקרו החיבור בין עקרונות, ערכים ומודעות סביבתית לבין מדע, טכנולוגיה והנדסה, על מנת להיטיב עם הסביבה המקומית והעולמית ועם בני האדם. ההנדסה הירוקה מתמקדת בתכנון מקיף ומקדים של תהליכים ומערכות תוך מזעור ההשפעה הסביבתית שלהם, הן מבחינה אנרגטית והן מבחינת ניצול חומרים וטיפול בפסולות, בשפכים ובפליטות לאוויר. כיוצא מכך, ההנדסה הירוקה משקללת היבטים סביבתיים, חברתיים וכלכליים בכלל מעגל החיים של המוצר, החל מהפקת חומרי הגלם והאנרגיה עבור בתהליך הייצור, האריזה והשינוע, ועד לשימוש במוצר והטיפול בו בסוף הדרך.

התוכנית לתואר שני עם תזה בהנדסה ירוקה ב-SCE מכשירה מהנדסים בעלי ידע, המאפשר שימוש בעקרונות ההנדסה ל"תכנון למען הסביבה". בוגרי התוכנית משתלבים במגזר הציבורי (משרדי ממשלה, מקורות, קק"ל, חברת החשמל ועוד); במגזר הפרטי (משרדי תכנון וייעוץ); וכן בחברות תעשייתיות ככלל ובאלו העוסקות בטכנולוגיות ירוקות בפרט, ומטמיעים ראייה הוליסטית מקיימת בארגונים השונים. התוכנית נותנת לבוגרים גם כלים מתחום המחקר האקדמי, ומאפשרת להם להשתלב במסגרות מחקר ופיתוח באקדמיה ובתעשייה, ולהמשיך ללימודי התואר השלישי.

לפרטים נוספים לחצו כאן >>

בשיתוף המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון