האם רומן חולף יכול לסבך כלכלית?

צעירה כבת 27 דרשה 3.5 מיליון שקל מבן זוגה לשעבר, לאחר שלטענתה הבטיח לה אחוזים מההון שצבר. ביהמ"ש: "לא הייתה כוונת שיתוף"

[object Object]

בשיתוף אימפקט שירותי הפקה

תביעה על סך 3.5 מיליון ש"ח שהגישה צעירה כבת 27 נגד בן זוגה לשעבר, עמו ניהלה קשר קצר ללא נישואים נדחתה לאחרונה על ידי בית המשפט למשפחה. הצעירה טענה כי בן זוגה לשעבר היה "ידוע בציבור" שלה ומשכך, מגיעים לה כספים מההון שצבר, כפי שגם הבטיח לה במהלך הזוגיות. ביהמ"ש קבע כי השניים לא היו ידועים בציבור וגם כי לא הייתה כוונת שיתוף ברכוש.

לדברי עו"ד שרי נסימי, המתמחה בדיני משפחה וגירושין, הרקע לתביעה החריגה היא זוגיות של גבר ואישה בשנות ה-20 לחייהם. "השניים", היא אומרת, "ניהלו מערכת יחסים זוגית למשך כשנתיים, נפרדו וחזרו ולאחר מכן גם התגוררו יחד במשך כחמישה חודשים. לדברי הצעירה, במהלך תקופת המגורים המשותפת, בן הזוג התחייב בפניה כי יעביר לה 70 מטבעות ביטקוין וכי היא תקבל גם 20 אחוז מההון שלו בחברה".

- אז מדוע היא לא קיבלה את הכספים?

עו"ד שרי נסימי: "כלל ההתחייבות של הגבר הייתה בעל פה, היא עצמה פיתחה ציפיות אבל לא היה כאן כל הסכם. בסופו של דבר, בית המשפט קבע שהשניים לא היו ידועים בציבור. ביהמ"ש ביסס את החלטתו בנוגע להגדרתם כידועים בציבור על כמה פרמטרים. הראשון שבהם הוא התקופה שבה ניהלו מערכת יחסים זוגית.

חמישה חודשים זה פרק זמן לא משמעותי, כך נקבע. בנוסף, לפי בית המשפט, לא הייתה כוונת שיתוף ספציפית, לא היו הסכמים. לכן נקבע בסופו של דבר כי לא הייתה כאן הגדרה של ידועים בציבור".

- לו היו מוגדרים כידועים בציבור האם זה בהכרח מוביל להחלת חזקת שיתוף?

עו"ד נסימי: "החלת חזקת שיתוף מתבקשת כאשר מדובר בבני זוג שהם ידועים בציבור. כלומר, חלוקה שווה של הנכסים בין הצדדים. במידה ובני הזוג חולקים תא משפחתי, מתגוררים יחד ומחלקים את הרכוש כך שכל מה ששייך לצד אחד שייך לשני. כאשר מדובר על בני זוג שאינם מוגדרים כידועים בציבור, לאו דווקא משמעות הדבר שקיימת חזקת השיתוף. חזקת השיתוף צריכה להיות מוגדרת על ידם בהסכם ובמסמך".
עו"ד נסימי מתייחסת עוד לפסק הדין שניתן לאחרונה בעליון המצמצם את הגדרת המושג "ידועים בציבור". מדובר בפסק דין שניתן על ידי השופטת יעל וילנר בעניינו של גבר שביקש לקבל את כספי הביטוח של ארוסתו לאחר שנהרגה בתאונת דרכים. בית המשפט קבע כי אף שהשניים התגוררו יחד ואף שתכננו להתחתן, בשלב שבו אירעה התאונה הם לא היו ידועים בציבור.
"ידועים בציבור", מסיברה עו"ד נסימי, "היה עד למתן פסק דין זה מונח רחב למדי, וצצו מקרים רבים שבהם טענו אנשים כי הינם ידועים בציבור.

אילוסטרציה רומן חולף, צילום: envato

לכן בתי המשפט מבקשים לצמצמם את ההגדרה דרך הפסיקות משום שאין הגדרה ממשית בחוק. לכן, כיום רואים שלמי שיש חשבון בנק משותף, מתגורר יחד תחת אותה כתובת, לפעמים גם ילדים משותפים וכן הלאה, יש הגדרה ספציפית יותר למי הם ידועים בציבור. אם בני הזוג קבעו תאריך חתונה אז ייחשב מיום החתונה ולא מההכנות לפני כן. כשמדובר בפסולי חיתון שאינם יכולים להינשא בבית הדין הרבני, השאלה אם עליהם חלות אותן חובות, אז במקרה זה לא. גם הם יכולים להינשא בנישואים אזרחיים".

אילוסטרציה, צילום: envato

- מה צריכים לעשות בני זוג שמעוניינים שיכירו בהם כידועים בציבור?

עו"ד נסימי: "ההמלצה שלי היא לערוך הסכם חיים משותפים. הסכם מסודר של ידועים בציבור שבו ירשם בפירוט מה שייך לכל אחד, מה שייך להם יחד, הדבר יקנה סדר להם ולילדים שלהם במידה ויש או יהיו".

שרי ניסימי עורכת דין ומגשרת מוסמכת בעלת ניסיון רב בדיני משפחה וגירושין בפרט בעלת ניסיון רב בייצוג בערכאות השונות ובעיקר כמגשרת, תוך מתן דגש על ניתוח מעמיק של המצב וניסיון ליצור פתרונות אופטימליים, מקצועיים ומחוץ לקופסא.

בשיתוף אימפקט שירותי הפקה