איך עושים אנטי אייג’ינג תיירותי לים המלח?

שירי בן שחר, מנכ”לית החברה הכלכלית ים המלח-תמר, קיבלה לידיה חברה גרעונית ואתגרים סביבתיים לא פשוטים. 4.5 שנים אחרי המינוי, היא מנהלת שורה ארוכה של פעילויות חדשניות פורצות דרך להקמת תשתית תיירותית עסקית והפכה את החברה לרווחית: “התפקיד מחייב מחשבה יצירתית מעשית, רתימת שותפויות והבנת תהליכים כלכליים השלובים ברמה המקומית המרחבית והארצית”

שירי בן שחר. צילום: גיא הכט

בשיתוף החברה הכלכלית ים המלח- תמר

לפני 4.5 שנים, שירי בן שחר מונתה לתפקיד מנכ”לית החברה הכלכלית ים המלח של המועצה האזורית תמר. לצד האתגרים הרבים, ניצבה גם העובדה שמדובר היה בחברה גרעונית, אך בן שחר לא נרתעה. במשך השנים, צעד אחר צעד, היא בנתה ביחד עם הצוות שבניהולה, חברה רווחית ובעלת אופק צמיחה. 

כדי להבין את מידת השינוי והתוצאות הכלכליות שהושגו מאז שבן שחר מונתה לתפקידה כמנכ”לית החברה הכלכלית ים המלח-תמר, יש לחזור אחרונה בזמן, לשנת 2019. בן שחר הגיעה מעולמות הסביבה, והיא בעלת תואר שני בתכנון סביבתי מאוניברסיטת בן גוריון ומילאה שורה של תפקידים בכירים האחרון בהם היה ניהול הכספים בתאגיד סטטוטורי אשר חיבר בין העולמות הפיננסיים ובין המרחב הסביבתי. “בתפקיד זה נחשפתי לעולמות הכלכלה והכספים ומידת השפעתם על פיתוח מהלכים של מרחב”, אומרת שירי בן שחר, “למדתי לגייס כספים ממקורות שונים, לייצר שת”פ וחיבורים בין שחקנים משמעותיים מגופים ממשלתיים ומקומיים. יכולות אלו הביאו אותי להתמנות למנכ”לית החברה הכלכלית ים המלח-תמר וליישם ידע שצברתי ליכולת מעשית להוציא רעיונות אל הפועל”.

החברה הכלכלית היא תאגיד במגזר הציבורי אבל התפקיד שלה הוא עסקי. מטרת החברה היא להשיא רווח לבעלי המניות, כלומר למועצה האזורית – ומשם לציבור הרחב. הקו המנחה שמובילה המנכ”לית בן שחר בחברה הוא להגדיל את העוגה במקום להסתכל עליה ולנסות לחלק אותה אחרת. מכיוון שזו התפיסה, החברה הכלכלית מנסה כל הזמן לייצר פעילויות עסקיות חדשות.

“כמה מהפעילויות המשמעותיות שהובלנו בשנים האחרונות כללו את העברת המנחת שלמרגלות הר מצדה להפעלת החברה הכלכלית. לפני כן, הוא היה גרעוני כיוון שהמועצה שילמה ליזם חיצוני שיפעיל אותו. נכון להיום, המנחת משיא רווח מפעילויות שהכנסנו פנימה, בהם מועדון צניחה חופשית שפועל במתחם שצפוי גם לארח את אליפות העולם בצניחה חופשית.

חלק מהקו המנחה של החברה שבניהולי הוא יצירת שת”פים במרחב עם בעלי עניין. בפרויקט מסוים, הצלחנו לייצר חיבורים של ארגונים בעלי קונפליקטים מובנים לעבודה יחד בסינרגיה למען מטרה משותפת. חיברנו בין מפעלי ICL (חברה פרטית עסקית), תאגידים ממשלתיים, המועצה האזורית תמר וארגוני סביבה, ואת כולם רתמנו לטובת הקמה של פארק אופניים אקולוגי, שמוקם ונבנה בימים אלו וצפוי להיפתח לקהל הרחב בעוד שנה. גייסנו מעל 15 מיליון ש”ח לפרויקט שבו כולם מרוויחים, הציבור, הטבע והסביבה וכמובן החברה הכלכלית שתנהל ותתפעל את הפארק.

“הצלחה נוספת של החברה הייתה בהסבת מתחם למרפא עור ה’סולריום’ לאתר קמפינג לאחר שהיה שנים עם פעילות גרעונית היות והסולריום עובד בחודשי הקיץ בלבד, ופעילויות הקמפינג והטיולים בים המלח מתרכזות בעיקר בחורף. לטובת זה, יצאנו למכרז שבו זכתה חברת אברהם הוסטלס הבינלאומית, שתפתח בחודש מרס גלמפינג שיפנה לקהל יעד גדול ומגוון. במקביל, בימים אלו אנחנו יוצאים במכרז נוסף לטובת השכרת מתחמים נספים במבנה הסולריום”.

אלו פרויקטים עוד מצויים על הפרק?

“יש פרויקטים רבים נוספים שקורמים עור וגידים, בהם: שיט בים המלח באזור המלונות, כדור פורח, גיוון החופים עם פעילויות חוף, מרכז בילוי כנסים ואירועים, טיסות בשמי האזור ועוד. המדינה השקיעה בעשור האחרון כמיליארד שקלים בים המלח, וכיום עם ניהול נכון של המועצה האזורית תמר הוא עומד בסטנדרט בינלאומי בהיבטי הנראות והתחזוקה. הפוטנציאל התיירותי של ים המלח הוא הרבה יותר גדול מהקיים, ואנחנו פונים היום לקהלי יעד שפחות מגיעים לאזור: משפחות, ילדים, נוער, חובבי ספא, ספורט ומטיילים. במידה מסוימת אנחנו עושים אנטיאייג’ינג לים המלח”.

מהם האתגרים של חברה כלכלית-מרחבית ומהם הפתרונות?

“החברה הכלכלית היא תאגיד עסקי-מוניציפלי שנותן מענה אסטרטגי ביצועי לקידום מרחב המועצה האזורית תמר. לכן, כל הדברים שאנחנו עושים תמיד ינועו על הציר בין הרווח הכלכלי לרווח הציבורי. אנחנו רואים את הציבור מול העיניים שלנו, ומנגד, לא נעשה פעולות שאין בהן רווח כלכלי ישיר כי זו חברה עסקית. כמנכ”לית, אני נמדדת על הרווח שאני משיאה.

“האתגרים הם, מצד אחד להיות חברה עסקית שפועלת בעולם המוניציפאלי המאופיין בתהליכים מסורבלים ומוגבלים על ידי רגולציה וחוקים נוקשים, ומהצד השני לזהות הזדמנויות עסקיות ולפעול בתהליכים מהירים כדי להשיג אותן.

“יש כמובן את האתגר הסביבתי-הפיזי, של אזור ים המלח. אלמנט האקלים, הטמפרטורה החמה בקיץ, והשיטפונות בחורף. כל זה מאוד מקשה על רציפות תפקודית ותכנון מיזמים תיירותיים. אנחנו מתמודדים עם האתגר באמצעות הגדלה של פעילויות חורף, ובקיץ פעילויות לילה ופעילויות ממוזגות. המאפיינים הייחודיים כל כך של המקום מחייבים חשיבה שונה, יצירתית, חדשנית ומתקדמת, ואנחנו עושים את זה כל הזמן”.

מהן החוזקות שלך שתורמות להצלחת החברה הכלכלית?

“אני חושבת שהיכולת שלי לראות רעיון, לדמיין את תמונת העתיד המרחבית ולהביא את זה לכדי ביצוע, תוך כדי אג’יליות לשינויים בזמן ובמרחב, זה הקטליזטור והשליחות שאני מביאה איתי לחברה. וכמובן לראות את החזון ולשקף אותו לשותפים, לעמיתים, לדירקטוריון ולראש המועצה שהוא יו”ר החברה”.

כיצד הצלחת החברה תורמת להצלחה הישראלית?

“אזור ים המלח הוא המקום הכי נמוך והספא הגדול בעולם, החיבור של מדבר יהודה הדרמטי עם סיפור האתוס של מצדה ומי הטורקיז המרהיבים, כל אלו הם מותג ופלא עולמי מיוחד גם בעבור קהל ישראלי וגם בעבור תיירים שמגיעים לישראל. האזור שעליו אנחנו מופקדים הוא הפנים היפות של המדינה גם כלפי חוץ ותפקידנו הוא להמשיך לטייב את החוויה הישראלית הזו”.

שירי בן שחר – מנכ”לית החברה הכלכלית ים המלח-תמר

השכלה: תואר שני בגיאוגרפיה ותכנון סביבתי מאוניברסיטת בן גוריון.

תפקידים קודמים: ניהול כספים בתאגיד סטטוטורי.

תחביבים: ספורט, טיולים, וטרקים בארץ ובעולם.

מוטו מוביל: “אם אתה יכול לדמיין את זה, אתה יכול לעשות את זה”.

חלום אישי שרוצה להגשים: להוביל אימפקט כלכלי-סביבתי בפריפריה ובנגב.

“האתגר הסביבתי-הפיזי, של אזור ים המלח מאוד מקשה על רציפות תפקודית ותכנון מיזמים תיירותיים. אנחנו מתמודדים עם האתגר באמצעות הגדלה של פעילויות חורף, ובקיץ פעילויות לילה ופעילויות ממוזגות. המאפיינים הייחודיים כל כך של המקום מחייבים חשיבה שונה, יצירתית, חדשנית ומתקדמת, ואנחנו עושים את זה כל הזמן”

 

ניהול והפקה עינת פרידמן 

בשיתוף החברה הכלכלית ים המלח- תמר

כדאי להכיר