בשיתוף משכן התכלת
קול הייצור במפעל משכן התכלת בבאר שבע משדר עוצמה וקדושה. במקום שבו מייצרים את הטלית, אחד מתשמישי הקדושה הבסיסיים ביהדות, נארגים יחד 8,000 חוטי שתי וערב מצמר טהור, בשילוב ייחודי ובתהליך ייצור מתקדם המייצר טליתות, טלית קטן וציציות עבודת יד. “למעשה, אנחנו מייצרים עבור כל הקהילות היהודיות בארץ ובעולם”, אומר המייסד שלמה אברהמי.
זה התחיל לפני כ-30 שנה, במפגש של שני אנשים שהגיעו מרקע שונה: שלמה אברהמי, שעבד כמהנדס בתעשייה הצבאית בתחום מחקר ופיתוח, וגיסו רופא השיניים שהעלה בפניו את הרעיון להקים מפעל לייצור טליתות כחלק מהחיבור לתרבות, למורשת ולמסורת היהודית. את המפעל בנו השניים מאפס, ואט אט הקימו את המבנה והניחו את תכולתו על חולות הנגב השוממים, רכשו מכונות ייצור, למדו את הטכנולוגיה, גייסו כוח אדם והתעמקו בתעשיית הטקסטיל בדגש על ענף הטליתות. “ענף נישתי, ייחודי בתעשייה”, כפי שאברהמי אומר.
אתר עלייה לרגל
משכן התכלת ייחודי ויוצא דופן במהותו, לא פחות מתחום פעילותו. עובדיו מגוונים מאוד ומגיעים ממגזרים שונים: חרדים, בדוואים, עולים חדשים וותיקים וגם בעלי צרכים מיוחדים, העובדים בהרמוניה תחת קורת משכן אחד. תוצרי המפעל – טליתות, טלית קטן, תפילין וציציות עבודת יד, נמכרים ב-35 חנויות משכן התכלת ברחבי הארץ, וכן לסיטונאים ולחנויות נוספות. נתח גדול מהייצור נמכר לארה”ב, בעיקר באזורים החרדיים בניו יורק.
האווירה במפעל ממגנטת ומלאת קסם, ולא בכדי הוא הפך לאתר “עליה לרגל”, שאליו מגיעים מבקרים מרחבי הארץ והעולם, הזוכים להצצה בלעדית למידת ההתרגשות והאחריות המושקעת על ידי העובדים בכל טלית וטלית.
“המיוחד הוא לא רק בהיבט הטכני של הייצור, אלא גם בהיבט הרוחני – אמוציונלי. לכל קהילה וקהילה יש טלית מיוחדת, עם מיתוג המאפיין אותה, הנותן הרגשת שייכות וקרבה לזהות היהודית. כאן אנחנו מייצרים סדרות קטנות ומגוונות, דבר המצריך הבנה ורגישות, המשלבים טכנולוגיה, הלכה ומסורת. כמו כן השילוב של רוחניות וקדושה בתהליכי ייצור – זהו הפן הייחודי שלא רואים בכל מפעל וזה בהחלט מסקרן ומרתק”.
אילו מהלכים חשובים ופורצי הדרך ביצעתם בשנה האחרונה?
“בשנים האחרונות חיזקנו את הרשת עם פתיחת חנויות נוספות בצפון הארץ וחנויות שכונתיות נוספות. יצאנו מהרחובות הראשיים של הערים החרדיות והלכנו לשכונות ברחבי הערים, כגון: בית וגן בירושלים, קריית אתא וצפת. במקומות אלו זיהינו פוטנציאל לקוחות המחפשים חנויות אישיות ואינטימיות - קרוב לבית”.
מהם ההישגים המשמעותיים שביצעתם לאחרונה?
“הרחבנו את המפעל בעובדים, במכונות וציוד נלווה. כגון: מכונות אריגה, סלילה, ומכונות תפירה נוספות על מנת להעניק שירות ואספקה סדירה ללקוחות. בימים אלו אנו מקימים מרכז לוגיסטי גדול בצמוד למפעל, שייתן מענה להתרחבות הקמעונאית בארץ ובחו”ל”.
“ביצענו שני פרויקטים עיקריים לאחרונה. הראשון, הקמת מרכז מבקרים במפעל שאליו מגיעים מבקרים מכל גווני האוכלוסייה: חילוניים, מסורתיים, דתיים וחרדים כאחד. כמו כן, סיורים מאורגנים של בני נוער וילדי בתי ספר, דגש מיוחד למשפחות עם ילד החוגג בר-מצווה, בסיור, נער בר המצווה מייצר לעצמו את התפילין, ובתום הביקור הוא רוכש את התפילין והטלית והם מלווים אותו לשנים רבות בהמשך. לפעמים, חתן בר המצווה בוחר לקרוא את הדרשה שלו דווקא אצלנו במפעל כשהאווירה וההתרגשות היא כה חווייתית, כשהמשפחה שותפה ומהווה חלק חשוב בטקס זה. במרכז המבקרים ישנם מדריכים מקצועיים המעבירים את הסיור בעזרת מצגות המשקפות באופן חוויתי ומרגש את ההיסטוריה והתרבות היהודית העשירה מדורי דורות. דגש מיוחד ניתן גם לקשר בין הטלית לדגל ישראל, כאשר הרעיון הוא להראות עבר הווה ועתיד משותף לכולנו בארץ שלנו”.
“הפרויקט השני הוא הטמעת מחשוב מתקדם בתהליכי הייצור. פתחנו מערכות בינה עסקית (BI) ומידע מתקדמות. הוספנו תוכנות ניהול מלאי (WMS) לניהול המחסנים, החנויות והייבוא. כמו כן מחשבנו את רצפת הייצור כך שהייצור, הלוגיסטיקה, החנויות והנהלת חשבונות – ארבעתם מנוהלים על ידי בסיס נתונים אחד, דבר המשפר ומייעל משמעותית את התנהלות החברה בכל התחומים”.
מהם ההזדמנויות והאתגרים הניצבים בפני הענף שלכם בימים אלו?
“האתגרים הם בעיקר בתחום ייבוא הטליתות לארץ, כיצד להתמודד עם מתחרים שמייבאים מוצרים זולים ממזרח אירופה, המזרח הרחוק ומדרום אמריקה ומוכרים בזול ללקוחות בישראל. אנחנו מצליחים להתמודד עם התופעה באמצעות המיתוג והייצור הייחודי שלנו לכל קהילה וקהילה, ומאמינים שבסדרות קטנות ואיכותיות ובזמינות מתמדת של המוצרים שלנו ניתן להתחרות ביבוא המציף את השווקים”.
ערך נוסף שהופך את “משכן התכלת” לתחרותי הוא החדשנות. “חדשנות היא לב העסק, גם כשמדובר בתחום מסורתי עתיק יומין. כך פיתחנו לאחרונה טליתות שאינן מחליקות, טליתות במגוון צבעי התכלת, זכר לתכלת שהייתה נהוגה בתקופת המקרא והתלמוד. בנוסף יצרנו מגזין תוכן מבית משכן התכלת - ‘משכנות’, ירחון המיועד לילדים בנושאי יהדות וחשיבה ערכית”.
כיצד הצלחת החברה תורמת להצלחה הישראלית?
“להקים עסק רק כדי להרוויח כסף זו לא שאיפה אידיאלית. כל פעילות עסקית חייבת להיות מלווה בפעילות ותרומה משמעותית למען החברה שבה אנו חיים. אנחנו מעסיקים כ-500 עובדים בתעשייה, בשיווק ובמכירות. המפעל נמצא בבאר שבע ואנחנו מחזקים בכך את הפריפריה הדרומית עם מגוון מקומות עבודה באקלים האנושי, המגדרי והחברתי הייחודי שקיים במשכן התכלת. ראש העיר רוביק דנילוביץ’, שהגיע אלינו לביקור, אמר ש’מפעל משכן התכלת הוא ללא ספק היי-טק רוחני שפועל במקביל להיי-טק הנבנה בגדול בבאר שבע”.
מהם הקווים המנחים שלך בניהול?
“פתיחות וגישה בלתי אמצעית לעובדים, זה מה שמייחד אותנו בניהול. אין ‘מגדל שן’ שבו יושבים ומנהלים את הכול בשלט רחוק. אני חי ונושם את העובדים, קרוב אליהם, שומע אותם, לרוב אני גם לא מופתע - מבעיות ואתגרים של החברה, לא מהעולם האישי שלהם וכמובן לא מהעולם המקצועי. אני איתם והם איתי לאורך כל הדרך, בתוך עמי אני יושב”.
שלמה אברהמי - מייסד ומנכ”ל משכן התכלת
השכלה: תואר ראשון ושני בהנדסה מהטכניון, לימודי ניהול והשתלמויות במגוון תחומים.
תפקידים קודמים: עבדתי בתעשייה הצבאית במחקר ופיתוח, ובצעירותי כמורה לפיזיקה.
תחביבים: קריאה, הליכה, טיולים, לימוד דף יומי.
מוטו מוביל: “היהדות היא של כולנו והמטרה היא להנגיש, לקרב ולתת תחושת שייכות לכל יהודי באשר הוא. משכן התכלת הוא אמצעי ליישם ולהוביל מוטו זה”.
חלום אישי שרוצה להגשים: “להמשיך לצבור חוויות מהנות עם משפחתי וכן להתעמק בלימודי היסטוריה יהודית ומחשבת ישראל”.
“היהדות היא של כולנו והמטרה היא להנגיש, לקרב ולתת תחושת שייכות לכל יהודי באשר הוא. משכן התכלת הוא אמצעי ליישם ולהוביל מוטו זה”
בשיתוף משכן התכלת