הטעינה החכמה שמניעה את מהפכת הרכבים החשמליים

העלייה בכמות הרכבים החשמליים מייצרת אתגר מורכב בנושא עמדות הטעינה בבניינים משותפים ועסקים • סלקום EV מציעה מערכת ניהול מתקדמת, הכוללת הקמת תשתיות בתקני הבטיחות הגבוהים ביותר והתקנת עמדות טעינה חכמות, תשלום מדויק על פי צריכת החשמל, חלוקת עומסי החשמל והוזלת עלויות הטעינה • סעו לשלום, הסוללה מלאה

אפליקציה לניהול עמדות לרכבים חשמליים , צילום : סלקום EV

בשיתוף סלקום EV

מי שנוסע בכבישי ישראל לא יכול לפספס את מהפכת הרכבים החשמליים. בעלות על מכונית חשמלית חוסכת אלפי שקלים בשנה בהוצאות דלק וטיפולים, אך בנוסף היא גם הפכה לאמירה אישית, חברתית וסביבתית ממדרגה ראשונה. מדינות רבות בעולם שמו לעצמן יעד להפסיק כבר בשנים הקרובות את מכירת הרכבים החדשים המונעים בדלקים כגון בנזין וסולר.

הצפי בישראל ובעולם המערבי בכלל הוא שעד שנת 2030 לערך, לא יימכרו עוד רכבים המונעים בדלקים מזהמים, אלא רק רכבים חשמליים. לצד ההזדמנויות הרבות הטמונות בכך, מדובר גם באתגר לא פשוט – במיוחד בכל הקשור לטעינת הרכבים בבנייני מגורים משותפים ועסקים.

מי שמציעה פתרון נגיש, פרקטי וזול לאתגר היא קבוצת "סלקום", שלפני כשנה וחצי נכנסה לעולם אספקת החשמל והקימה, בשותפות עם "משק אנרגיה", את מיזם "סלקום Energy" המספק חשמל ללקוחות פרטיים ועסקיים.

סלקום נותנת מענה 360 ללקוח ומהווה למעשה "ONE STOP SHOP" לכל צרכי הבית: החל מחשמל, דרך אינטרנט סיבים ועד טלוויזיה וסלולר.

כעת החברה מציעה גם את "סלקום EV" – פתרון שלם, מקיף ומתקדם המספק לא רק את עמדת הטעינה לרכב, אלא גם תשתית טעינה מתקדמת וניהול חכם של כלל העמדות בבניין. 

אין מספיק חשמל

"כשנכנסו לעובי הקורה של עולם החשמל, הבנו שהגידול בכמות הרכבים החשמליים הוא אירוע גדול מאוד, במיוחד ללקוחות שמתגוררים בבניינים משותפים", מסביר ניר יוגב (49), מנהל הפיתוח העסקי והרגולציה בקבוצת סלקום.

לדבריו, "כמות הרכבים החשמליים עולה בצורה משמעותית וברור שלשם הולך העולם. בשנת 2030 ינועו על כבישי ישראל בין מיליון למיליון ו-300 אלף רכבים חשמליים, כשליש מכלי הרכב הפרטיים. במילים פשוטות: אחד מכל שלושה כלי רכב פרטיים שינועו על הכביש, יהיה חשמלי".

עמדת טעינה לרכבים חשמליים. צילום: סלקום EV,

"זה כמובן מייצר אתגר גדול, כי בניגוד לעולם שבו בכל כמה קילומטרים יש תחנת דלק והתדלוק לוקח מספר דקות, טעינת רכב חשמלי אורכת הרבה יותר זמן.

הטעינה המומלצת היא טעינה איטית שלא פוגעת במשך חיי הסוללה אך נמשכת מספר שעות. טעינה בעמדות "מהירות" נחשבת לפחות מומלצת גם משום שהיא יקרה יותר וגם משום שהשימוש בעמדות מהירות מקצר את משך חיי הסוללה של הרכב. בנוסף, גם טעינה בעמדות 'מהירות' נמשכת 20 דקות עד חצי שעה".

הפתרון הנפוץ ביותר הוא באמת עמדת טעינה בחנייה הפרטית, אבל היא יוצרת כל מיני אתגרים, נכון? 

"בהחלט. מדובר בנושא מורכב ממגוון סיבות. בבניין משותף החנייה מרוחקת מאד מלוח החשמל של הדירה, שנמצא בדירה הממוקמת במיקום כלשהו בבניין. ברמת הפיזיקה הבסיסית, קשה, יקר ומורכב לפרוס תשתית למרחק הזה.

צריך להעביר כבל מהחנייה עד לארון החשמל בדירה, תוך מעבר בשטחים הציבוריים של הבניין, כדי שהחיוב על צריכת החשמל של טעינת הרכב יהיה על חשבון בעל הרכב ולא על חשבון החשמל הציבורי, שאותו משלמים כל הדיירים בבניין. בנוסף, השטח הציבורי מוגבל, ואינו יכול לענות על הצרכים של כל דיירי הבניין.

ועדי בתים שמאפשרים לדיירים להתחבר ללוח החשמל הדירתי יגלו מהר מאד שהתשתיות בבניין נסתמות, ולא ניתן יהיה לאפשר חיבור דיירים נוספים לטעינה. זה פתח לוויכוחים בין דיירים לנציגות. בנוסף, שימוש של דיירים רבים בתשתיות הציבוריות עלול ליצור חוסר סדר ונזק במרחב הציבורי, במיוחד כאשר כל דייר מתקשר עם קבלן אחר וקשה לדעת מי אחראי על מה". 

"נקודה נוספת היא העומסים בצריכת החשמל הציבורית של הבניין. חיבור של עמדות טעינה באופן שאינו מנוהל, יוביל במהרה למיצוי הספק החשמל הפנוי של הבניין ולנפילת החשמל בבניין. אם מתסכלים על העתיד הקרוב, בבניין ממוצע של 50 דירות שבו לכל משפחה יש שני רכבים צפויים להיות כ-30 רכבים חשמליים. ברור שבמצב כזה אין מספיק חשמל להטעין את כל הרכבים החשמליים מה שיצריך מהבניין לבקש הגדלה לחיבור החשמל, עניין שעולה המון כסף ולוקח המון זמן".

"מכל הסיבות הללו, נציגויות צריכות להתקשר עם חברת טעינה שתספק עבורם מענה מלא מקצה לקצה. משלב תכנון תשתית הטעינה, דרך הקמת התשתית בהתאם לכל תקני הבטיחות, ועד להתקנת עמדות הטעינה וניהול חכם של העמדות באופן שמאפשר למספר גדול של דיירים להטעין את הרכבים שלהם, תוך ניצול יעיל של גודל חיבור החשמל של הבניין.

בנוסף, חברה שכזו משחררת את הנציגות מהתעסקות עם גביית תשלומי החשמל מהדיירים והיא זו שעושה את זה במקום הנציגות".

סוללה מלאה לכולם

מערכת הניהול של סלקום EV כוללת ניהול חכם של כל נושא טעינת הרכבים החשמליים, הן בבנייני מגורים והן בבנייני משרדים.

"אנחנו יודעים לנהל את האירוע מא' ועד ת'", מסביר יוגב, "החל מפריסת התשתית לעמדות הטעינה בתקני הבטיחות הגבוהים ביותר, דרך גביית תשלום מדויק מהדיירים על פי צריכת החשמל של כל רכב והעברתו לוועד הבניין, ועד ויסות הטעינה על פי שעות, כדי לחלק את עומסי החשמל ולהוזיל עלויות. כידוע, זול יותר לצרוך חשמל בשעות הלילה המאוחרות, שעות תעריפי השפל, מאשר בשעות הערב המוקדמות, שהן שעות תעריפי הפסגה בצריכת החשמל. המשימה שלנו היא להוציא את כלל הרכבים החשמליים בבניין כשהם טעונים במלואם בבוקר, כאשר הלקוחות משלמים כמה שפחות על החשמל לטעינה. העמדות החכמות שאנחנו מציעים יודעות להטעין רק את הרכב של הלקוח ולא רכב אחר, וזאת כדי למנוע גניבת חשמל על ידי רכבים שאינם מורשים. מערכת הניהול מבטיחה שהחשמל בבניין לא יקפוץ גם בזמן שבו הרבה רכבים מטעינים בו זמנית. כשכל זה מנוהל חכם ונכון, הלקוחות מקבלים טעינה מלאה של הרכב, בדרך הזולה ביותר האפשרית".

בטיחות ואחריות מעל הכל

נושא חשוב נוסף נוגע לאחריות ולבטיחות העבודה, שכן בכל זאת מדובר בתשתיות חשמל.

"חשמל הוא אירוע בטיחותי מהמעלה הראשונה", מסביר יוגב. "וכשמדובר בהתקשרות לשנים ארוכות, כל אחד רוצה לדעת שאם וכאשר קרתה תקלה חלילה, יש לו עם מי לדבר".

"כחברה מוכרת וותיקה אנחנו מבצעים עבודות תשתית ברמה הגבוהה ביותר, עם מהנדסי ומתכנני חשמל ותשתיות וכל האישורים הנדרשים. בסיום העבודה נציגות הבניין מקבלת תיק ביצוע מאושר וחתום על ידי מהנדס חשמל. למיטב ידיעתי, סלקום EV היא החברה היחידה שנותנת לנציגות תוכנית מאושרת על ידי מהנדס חשמל. זו נקודה חשובה, כי בלי תיעוד ואישור לעבודות החשמל שנעשו בבניין, נציגות עלולה למצוא את עצמה חשופה מול חברת הביטוח במידה ונגרם בבניין נזק כתוצאה מאירוע חשמל. סלקום EV מספקת לנציגות ראש שקט בכל הנוגע לעבודות התשתית שבוצעו בבניין".

"אנחנו לוקחים אחריות מלאה על הקמת והתאמת התשתיות בבניין ועל הטמעת מערכת הניהול החכם של עמדות הטעינה, כך שוועד הבית או הדיירים שאינם מעוניינים כרגע בעמדת טעינה לרכבים חשמליים אינם צריכים לשאת בעלויות כלשהן. כל דייר שבוחר להתחבר משלם עבור עמדת הטעינה הפרטית שלו על פי התוכנית שבחר, בהתאם להרגלי הצריכה".

לפרטים נוספים לחצו כאן >>>

בשיתוף סלקום EV

כדאי להכיר